عباس اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابلاغیه‌های ارجاع شده نزدیک به ۷۰ درصد آن توسط مخاطب در کمترین زمان ممکن مشاهده و ابلاغ واقعی شده و از ۱۰ درصد ابلاغیه‌های سنتی استان ۱۸ درصد آن به صورت واقعی ابلاغ شده است.

وی گفت: طبق ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ مقرر شد که استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مانند پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تـصویری از راه دور، نمـابر و تلفـن، بـرای طرح شکایت یا دعوا، ارجاع پرونده، احضار مـتهم، ابـلاغ اوراق قـضایی و نیابـت قـضایی، بـا رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی، بلامانع باشد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ فرایند ثبت‌نام ابلاغ الکترونیک در تمامی ورودی‌های حوزه‌های قضایی خراسان‌ جنوبی شروع شده و تمامی مراجعان و اصحاب پرونده برای انجام امور قضایی موظف به ثبت‌نام در سامانه ثنا هستند.

وی سرعت و دقت در ابلاغ اوراق قضایی به مخاطب، جلوگیری از اطاله دادرسی، صرفه جویی شایان توجه در هزینه‌ها، حفظ حریم خصوصی افراد، کاهش مراجعات مردمی به دادگستری‌ها، افزایش آمار ابلاغ واقعی اوراق قضایی و جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی از مشخصات سجلی سایر اشخاص را از مهمترین امتیازهای ابلاغ الکترونیکی نسبت به سنتی ذکر کرد.

اسماعیلی گفت: در شیوه سنتی ابلاغ، هر مامور ابلاغ با حجم عمـده‌ای از اوراق قـضایی مواجه است که در بسیاری موارد تا روز جلسه دادرسی، موفق بـه ابـلاغ اخطاریـه بـه مخاطب یا اعاده نسخه ابلاغ شده، نمی شود اما در شیوه نـوین ابـلاغ الکترونیک به حساب کاربری مخاطـب ارسال می‌شود که سـرعت و امنیـت در ابـلاغ اوراق قـضایی یکی از امتیازهای ابلاغ الکترونیکی است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ۲۷ درصد جمعیت استان معادل ۱۸۰ هزار و ۹۵۴  نفر در سامانه ثنا ثبت‌نام شدند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۷۴ نفر مربوط به ابتدای سال ۹۸ است.

وی اظهار داشت: به محض صدور ابلاغیه الکترونیک از ناحیه شعب و درج آن در سامانه، چهار پیامک رایگان به مخاطب برای مراجعه به سامانه ارسال و از طرفی گزارش ارسال پیامک و تحویل آن و همچنین زمان مشاهده با جزئیات برای شعبه صادر کننده به صورت خودکار ارسال می‌شود.

 هم اکنون ۱۷ دفتر خدمات قضایی در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

۳۲۱۵*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.