به گزارش ایرنا محمد هادی آرین سه شنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که با حضور «اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد افزود: اکنون اعتبارات مربوط به پیشگیری هر چند صباحی به صورت تنخواه در اختیار استان ها قرار می گیرد که تخصیص آن نیز بلاتکلیف می ماند.
وی بیان کرد: طی سه تصویب نامه هیات وزیران به استان خراسان جنوبی اعتبار اختصاص یافت که در این راستا 21 میلیارد تومان برای 6 پروژه آب و فاضلاب روستایی و آب منطقه ای در خصوص تنش منابع آبی، 7.5 میلیارد تومان برای آب و فاضلاب روستایی به صورت هزینه ای و تملک و 40 میلیارد تومان برای آبرسانی سیار مصوب شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: مصوبه دوم نیز برای تصفیه خانه فاضلاب بیرجند و تامین مواد مصرفی با توجه به بحران به وجود آمده و پنج میلیارد تومان برای آبرسانی سیار به آب و فاضلاب روستایی تصویب شد.
وی گفت: مصوبه سوم، تامین 100 میلیارد تومان تسهیلات و 12 میلیارد تومان اعتبارات تملک که 10 میلیارد تومان در قالب ماده 10 و 2 میلیارد تومان در خصوص باند امداد و نجات بود.
آرین افزود: از اعتبار 21 میلیارد تومان تنش منابع آبی تاکنون 60 درصد، آبرسانی روستایی 85 درصد تخصیص و برای دو مصوبه دیگر ابلاغ اعتبار نشده است.
وی بیان کرد: هر چند تلاش ها و پیگیری های سازمان مدیریت بحران کشور بر ما پوشیده نیست اما کماکان برای تخصیص اعتبارات یادشده نیاز به حمایت داریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تاکید کرد: آبرسانی سیار به روستاهای استان به دو دلیل خیلی مهم و حائز اهمیت است ابتدا اینکه 475 روستا با تانکر آبرسانی می شود و حتی یک نوبت آبرسانی هزینه های بسیار زیادی در پی دارد.
وی گفت: برای آبرسانی سیار به روستاها امسال 3.7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت اما این رقم کافی نیست.
آرین اظهار داشت: با لطف بسیج سازندگی آبرسانی را مغفول نگذاشته ایم اما 2 سال است که آب و فاضلاب روستایی با بسیج سازندگی در خصوص تهاتر بدهی ها دچار چالش هستند.
وی افزود: امسال 10 میلیارد تومان برای تاسیسات زیربنایی اختصاص یافته بود که پروژه ها در نشست قبلی با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران تصویب شد اما هنوز این رقم تخصیص نیافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: اعتبارات ماده 12 عمدتا بعد از وقوع حادثه امکان هزینه کرد دارد و اعتبارات ماده 10 برای پیشگیری از بحران هم قابل استفاده است که انتظار می رود مصوبات هیات دولت به نحوی باشد که بتوان از این اعتبارات بهینه استفاده کرد.
وی گفت: در چند سال گذشته حوادث متعددی از جمله سیل و زلزله در استان داشتیم که اعتبارات تقریبا یکسال و نیم بعد برای حادثه دیدگان محقق شد و در استان همه اعتبارات را به سوی پیشگیری می بریم لذا در این زمینه نیاز به حمایت داریم.
آرین افزود: همه از ماده 10 و 12 انتظار نقدینگی دارند هر چند شرایط کشور را هم درک می کنیم اما طبق سنوات گذشته بهتر است اعتبارات ماده 10 در قانون کاملا مجزا شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم در این نشست گفت: ارزیابی ایمنی بیمارستان های استان در برابر بلایا انجام می شود.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: با توجه به ضرورت و پهناوری استان در حال حاضر 2 اورژانس هوایی در بیرجند و طبس مستقر شده است.
وی گفت: اورژانس هوایی شهرستان طبس بعد از اورژانس هوایی تهران از نظر تعداد ماموریت بیشترین ماموریت را در کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیمارستان صحرایی با ظرفیت 50 تخت و اتاق های عمل در اختیار ماست اما تجهیزات مورد نیاز را ندارد و در این زمینه نیاز به حمایت داریم.
وی یادآور شد: اکنون 14 بیمارستان در 11 شهرستان استان خراسان جنوبی جز خوسف، 72 پایگاه اورژانس 115 و 140 دستگاه آمبولانس در خدمت مردم هستند.
دهقانی احداث کمپ پیشرفته پزشکی در مواقع بحران را برای هر شهرستان ضروری دانست و گفت: برخی بیمارستان ها به ویژه امام رضا (ع) بیرجند قدیمی است و در مواقع بحران به آن اعتباری نیست.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.