به گزارش ایرنا، ایرانیان از دیرباز به ورزش‌های جنگی و میدانی علاقه فراوانی داشتند و یکی از اهداف عالی آنها از ورزش‌های پهلوانی و جنگی، آماده ساختن خود برای کشتی‌ گرفتن و نبرد تن به تن بوده است.
داستان های بسیاری نیز در زمینه در آویختن رستم با دیو سفید، کشتی گرفتن رستم و سهراب، جنگ بیژن و هومان، جنگ تن ‌به ‌تن بهرام چوبینه با کوت سردار رومی و نیز داستان‌ها و جنگل‌ هایی که در دارابنامه، سمک‌عیار، حسین کرد و دیگر داستان‌های عامیانه آمده است که همگی دلالت بر اهمیت فراوان کسوت پهلوانی نزد ایرانیان دارد.
روز پنجم شهریورماه همزمان با سالروز تولد جهان پهلوان تختی روز کشتی نامگذاری شده است و بهترین بهانه است تا به سراغ پیشکسوتان این ورزش در شهرستان ری رفته و ناگفته های آنها از کشتی را بازگو کنیم.

** حال ورزش کشتی ری خوب نیست
دبیر کانون پیشکسوتان و نام آوران کشتی شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتی درس زندگی می دهد و جوانان را برای زندگی آینده آماده می کند تا در مواجه با مشکلات استقامت داشته باشند.
اکبر کلاته افزود: شهرستان ری دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی در زمینه کشتی است و جوانان بسیاری را در این زمینه تربیت کرده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مدال آفرینان عرصه جهانی برخواسته از شهرری هستند، یادآور شد: در دوره های قبل نسبت به ورزش کشتی توجه بیشتری می شد اما متاسفانه امروزه آن طور که باید و شاید در زمینه ارائه تسهیلات و ایجاد امکانات برای این ورزش اقدام موثری انجام نشده است.
دبیر کانون پیشکسوتان و نام آوران کشتی شهرستان ری عنوان کرد: در حال حاضر کشتی در این شهرستان به آسیب ها و صدمات جدی مبتلا شده و همین موضوع ضرورت توجه مسئولان حوزه ورزشی در این شهرستان را می طلبد.
وی ادامه داد: کشتی ری به لحاظ وجود کشتی گیرانی چون علیرضا دبیر، حمید سوریان و مهمترین آنها جهان پهلوان غلامرضا تختی در عرصه جهانی شهرت داشته و از محبوبیت بسیاری برخوردار است.
کلاته ضمن گلایه از مسئولان ورزشی شهرستان ری و بی مهری آنها در حوزه ورزش کشتی گفت: ری همواره در عرصه کشتی پیشقدم بوده و پیشکسوتان بسیاری را در خود جای داده است اما متاسفانه امروزه شهرهایی که ری آنها را آموزش می داد در حال پیشی گرفتن از این شهرستان هستند.
وی با بیان اینکه فقدان انتصاب مدیران متخصص در حوزه ورزش کشتی موجب بروز آسیب هایی به این ورزش شده، تاکید کرد: سیاستگذرای نادرست در ورزش این شهر موجب شد تا ورزش کشتی نسبت به گذشته کم فروغ باشد.
دبیر کانون پیشکسوتان و نام آوران کشتی شهرستان ری یادآور شد: برای جلوگیری از چالش ها در حوزه ورزشی باید مدیران مرتبط با رشته های ورزشی انتصاب شوند تا بتوان در این حوزه همانند گذشته شاهد موفقیت های چشمگیری بود.

** پیشکسوتان کشتی ری منزوی هستند
رئیس کانون پیشکسوتان و نام آوران کشتی شهرستان ری نیز در ادامه گفت: کشتی ورزشی ملی و سنتی است و ریشه در فرهنگ و ورزش ایران دارد.
محسن سبزعلی با بیان اینکه کشتی یک ورزش سنتی و نماد مردی و مردانگی به شمار می رود، ادامه داد: جهان پهلوان تختی و پوریای ولی از الگوهای بنام در عرصه ورزش کشتی هستند که از افتخارات کشورمان محسوب می شوند.
وی افزود: پهلوانان عرصه کشتی به خاطر دریافت مدال های متعدد ماندگار نشدند بلکه رفتار و روحیه پهلوانی، مردانگی، ایثار و جوانمردی سبب شد تا در دل مردم نفوذ کرده و جاودانه شوند.
سبزعلی اظهار داشت: هر جا نیاز بود پهلوانان عرصه کشتی وارد عمل می شدند، اما امروزه به دلیل بی توجهی نسبت به این قشر، بسیاری از پیشکسوتان منزوی و خانه نشین شدند.
وی با بیان اینکه ورزش کشتی در شهرستان ری نیازمند حمایت و پیشتیبانی مسئولان مربوطه است، عنوان کرد: جوانان دارای شور و هیجان مختص سن خود هستند و با تشویق و ترویج ورزش کشتی آنها را به نوعی از آسیب های اجتماعی و گرایش به اعتیاد دور می کنیم.
مسئول کانون پیشکسوتان و نام آوران شهرستان ری تاکید کرد: فقدان فضای مناسب برای ورزشکاران عرصه کشتی موجب کمرنگ شدن این ورزش در شهرری شده است.
وی تصریح کرد: اجاره سالن های ورزشی سبب شده تا همه افراد نتوانند از امکانات و تسهیلات ورزشی برای فرزندانش به خصوص در جنوب شهر استفاده کند.
سبزعلی افزود: استعدایابی، حمایت و امکانات استفاده از سالن ها برای ورزش های رایگان در شهرری یک نیاز و ضرورت است که همت و توجه مسئولان حوزه ورزشی را در این شهر می طلبد.
به گزارش ایرنا، بی شک بعد از انقلاب، کشتی ری حرکت رو به جلوتری داشت و تعداد زیادی از کشتی گیران تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران را کشتی گیران خطه ری تشکیل می دادند، کشتی گیرانی چون علیرضا دبیر، محسن و حمید سوریان، محمد شربیانی، مهدی شربیانی، مهدی سبزعلی، سعید آذربایجانی، حسن رحیمی و در رده های سنی نوجوانان و جوانان علی پیرزاده، پژمان شاه بداقی، پیمان بیابانی، پژمان پشتام، میلاد خزایی، خالد نورسی، مهدی نیازی، میلاد مهدی زاده و مهدی فلاح از جمله این کشتی گیران بودند.
روز پنجم شهریور سالروز تولد جهان پهلوان تختی در تقویم رسمی کشور به عنوان 'روز کشتی ورزش ملی ایران' نامگذاری شده است.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.