کار هرکسی نیست؛ شهامت، اعتماد به نفس، آمادگی جسمانی، خلاقیت، تیزهوشی و سایر مولفه ها را نیاز دارد تا بتوانی یک آتش نشان موفق باشی و البته اگر پذیرفتی که آتش نشان شوی باید همزمان بپذیری همیشه و در هر زمان جان خودت نیز در معرض خطر است.
نامشان بتنهایی گویای سختی کارشان است اما بهمن ماه سال 1395 در جریان آتش سوزی ساختمان قدیمی پلاسکو (محل عرضه پوشاک در چهارراه استانبول پایتخت) بود که مردم بیشتر با خطرات پیش روی آتش نشانان آشنا شدند، زمانی که در جریان ریزش این ساختمان 15 آتش نشان به درجه شهادت نائل آمدند و قلب میلیون ها ایرانی و غیرایرانی داغدار شد.
30 دیماه پلاسکو پس از آتش سوزی ریزش کرد که تا عملیات آواربرداری آن چندروز طول کشید.
نجات دهندگانی که همواره در معرض آسیب و خطر مرگ قرار دارند اما این خطر آنان را در مسیر نجات انسان ها باز نمی دارد بلکه آموزش را چاشنی کارشان قرار می دهند و اگر هم کسی به سامانه 115 تماس نگیرد در مرکز آموزش آتش نشانی باید میزان ساعت آموزشی موظفی را بگذرانند.
آموزشی که سرما و گرما نمی شناسد؛ چله تابستان هم که باشد باید ساعت های آموزشی را پُر کنند تا آمادگی جسمانی، دانش و تخصصشان در حوزه کاری شان روزآمد بماند.
خبرنگاران را یک روز گرم تابستان دعوت کردند تا از مرکز آموزش سازمان آتش نشانی شهر تهران بازدید کنند و در جریان روند آموزش های آتش نشانان قرار گیرند.
روز دوشنبه هشتم مرداد ماه جاری، محل این برنامه در منطقه صالح آباد جنوب پایتخت واقع در مرکز بین المللی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بود، جایی که آتش نشانان سایر کشورها را نیز به میزبانی برای طی دوره های آموزشی می پذیرد.
مرکز بین المللی آتش نشانی شهرداری تهران آنطور که اعلام شد سال 1381 در مساحتی حدود 11هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته است.
انواع آموزش های اطفای حریق، آواربرداری، نجات انسان ها زیر آوار و دیگر حوادثی که متصور است در این مرکز شبیه سازی شده و بنا به گفته رئیس این مرکز، آتش نشانان برای حفظ آمادگی بدنی خود سالانه 20 هزار تست ورزشی در چهار مرحله می گذرانند.
نخستین کارگاه آموزشی تیم آتش نشانی تهران که در حضور خبرنگاران جریان داشت با کارگاه ساختمان آوار موسوم به ساختمان شهید سلطانی (از آتش نشانان ساختمان پلاسکو) آغاز شد که در آن نحوه برخورد آتش نشانان در داخل تونل، چاهها، آسانسور، راهکارهای تخریب موانع با برش کاری و فلز بُر، تخریب دیوار بتنی با استفاده از چکش و پتک در فضای بسته را تمرین کردند.
آتش نشانان در این تمرین باید مسیرهای مختلفی را به صورت سینه خیز تا حرکت در محیط های تاریک و نمور طی می کردند و گرفتارشدگان زیر آوار را می یافتند.
این کارگاه با مساحتی حدود 40 متر محل آموزش چندین ساعته آتش نشانان بود و از مراحل سخت به شمار می رفت که باید تاکتیک های مختلفی را برای نجات انسان های زیر آوار به کار می بردند.
مربیان این مرحله آموزشی تاکید داشتند این تمرین از فرسایشی ترین عملیات هاست و گاه پس از ساعت ها صرف زمان در حوادث واقعی، تلاش آتش نشانان بی ثمر می ماند زیرا فردی را زیر آوار نمی یابند.
پس از عبور از این کارگاه مربیان باتجربه مرکز آتش نشانی خبرنگاران را به کارگاه رفتارشناسی حریق هدایت کردند تا در اتاقک هایی نحوه سرایت و گسترش آتش در فضای بسته را که به علت گرمای بالا و تعرق زیاد برای نیروهای آتش نشانان سخت به نظر می رسید فراگیرند.
آتش نشانان در این مرحله باید در بازه زمانی 20 تا 25 دقیقه ای بهترین تاکتیک های کنترل و مهار آتش را در فضای بسته به اجرا در می آوردند.
این مرحله هم بسیار سخت بود زیرا نزدیک شدن به آتش خودش مصیبت است چه برسد به شناسایی جهت و نوع زبانه های آتش و یافتن بهترین راههای اطفا در کوتاهترین زمان ممکن.
پس از گذر از فضای اتاقک پر دود، تعدادی از گروههای دو نفره آتش نشانان با پوشش های متفاوت قرمز رنگ به سمت مخازن مواد شیمیایی حرکت کردند تا بتوانند در بازه زمانی مشخص میزان نشت مواد شیمیایی را از مخازن چند صد متر آن طرف تر مورد بررسی قرار دهند.
نجات انسان ها در ارتفاع، اطفای تانکرهای سوخت در حال حریق و نیز کنترل آتش در منازل مسکونی نیز از دیگر مراحل این دوره آموزشی محسوب می شد.
این آموزش ها مراحل مختلف عملیاتی در بخش های ایمنی برق نیز داشت و آنطور که رئیس مرکز آموزش بین المللی آتش نشانی تهران گفت، این مرکز مقام نخست خاورمیانه را از نظر شاخص های کیفیت و کمی داراست.
مجید آرون اظهارداشت: هر آتش نشان از زمان ورود تا پایان خدمت حدود 12 هزار ساعت آموزش برای رویارویی با حوادث و آتش سوزی ها را فرا می گیرد.
وی یادآورشد: در چند سال اخیر با توجه به حوادث مختلف، فناوری و تجهیزات زیادی برای این مرکز آموزشی تهیه شده که این امکانات در امداد رسانی و اطفای حریق بموقع موثر بوده است.
معاون آموزش و تربیت آتش نشانی تهران خاطر نشان کرد: در این مرکز با شبیه سازی ساختمان آوار، حوادث تونل و چاه، رفتارشناسی حریق، آسانسور، کار در ارتفاع ساختمان های بلند مرتبه و بررسی علت حریق به آتش نشانان و فرماندهان عملیات آموزش داده می شود.
وی همچنین آمار کل پرسنل و آتش نشانان شهر تهران را پنج هزار و 400 نفر اعلام و بیان کرد: آمار کل آتش نشانان کشور 16 هزار نفر است که حدود یک سوم آنها در تهران مشغول به فعالیت هستند.

گزارش از امین کمالی فر
تهرام/7247/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.