«محسن بختیاری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شورای عشایری شهرستان شمیرانات با حضور مسئولان این شهرستان و اعضای شورا تشکیل شد، عنوان کرد: دشت لار شمیرانات هر سال میزبان خانواده های عشایر از استان تهران است .
به گفته وی، تعداد 550 خانوار عشایر در ییلاق دشت لار زندگی می کنند که از سال هایی گذشته تاکنون تلاش شده برخی نیازهای آنان در این دشت تامین شود.
بختیاری، تامین آب شرب بهداشتی خانوار عشایری و دام های آنها، توزیع سوخت فسیلی به میزان بیش از هفت هزار سیلندر گاز مایع، نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی از جمله هفت حمام خورشیدی و 9 چراغ معابر را از جمله امکاناتی عنوان کرد که در دشت لار برای عشایر ایجاد شده است.
رئیس امور عشایری شهرستان شمیرانات و معاون امور عشایر استان تهران، استقرار خانه بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بطور شبانه روزی، نگهداری و بازگشایی بیش از 120 کیلومتر ایل راه عشایری، آبرسانی سیار به 100 خانوار و توزیع آرد برای طبخ نان را از دیگر تلاش ها برای ایجاد زمینه مناسب حضور عشایر در دشت لار عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به فضای مناسب دشت لار برای حضور عشایر اظهارداشت: کنترل ورود بی ضابطه گردشگران در ابتدای زمان استقرار خانوار عشایر، تعامل با دستگاههای محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور عشایری عامل موثری در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی منطقه است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در سال های اخیر تخصیص اعتبار برای عشایر استان از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده، گفت: تخصیص اعتبار فرصتی برای ارائه خدمات زیربنایی و بهینه به عشایر فراهم کرده است.
دشت لار یا لار در کوهپایه قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران قرار دارد.
این دشت از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران از جنوب به روستاهای افجه، امامه، لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر کشیده شده‌است.
عنوان دشت لار در سال ۵۴ به عنوان پارک ملی لار تبدیل شد و وسعت لار در حدود 73 هزار و 500 هکتار است.
بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست از سال ۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.
تهرام/7244/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.