به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سعید اوتارخانی روز شنبه در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش از روند عملیات عمرانی امامزاده عبدالله(ع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اوقاف بر اساس رویه گذشته و بدون نامه نگاری اقدام به تعویض سنگفرش های امامزاده عبدالله(ع) کرده است و این مشکل به زودی با نامه نگاری و تغییر نقشه های موجود برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه در گذشته نزدیک سه هزار مترمربع بنا در محدوده های امامزادگان شهرستان ری بدون اخذ مجوز از شهرداری و اداره میراث فرهنگی ساخته شده است، افزود: موضوع تعویض سنگ فرش های محوطه داخلی امامزاده عبدالله(ع) برای برخی افراد جنبه تبلیغی و سیاسی پیدا کرده و به هیچ عنوان موضوعی نبوده که بخواهد این مقدار بزرگنمایی در رسانه ها شود.
وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رضایت خانواده های متوفیان دفن شده در امامزاده عبدالله(ع) را خواهد گرفت، تصریح کرد: تمامی فعالیت های عمرانی داخل محوطه این امامزاده زیر نظر واحد فنی اداره اوقاف صورت گرفته و تمامی قبور و سنگ قبرها با روش های علمی عکاسی و جانمایی شده اند، خانواده ها پس از اتمام فعالیت عمرانی خواهند دید که هیچ سنگ قبری حتی یک متر جابجا نشده است.
اوتارخوانی به ساختمان چند طبقه ساخته شده در کنار امامزاده عبدالله(ع) اشاره کرد و گفت: شهرداری منطقه 20 و اداره میراث فرهنگی اگر می خواهند بر اساس قانون حرکت کنند در وهله اول نباید مجوز ساخت ساختمان های بلند مرتبه و مشرف را به امامزاده عبدالله(ع) صادر می کردند.
وی به برخی فضاسازی ها در فضای مجازی در خصوص تخریب و نوسازی سنگفرش های امامزاده عبدالله اشاره کرد و گفت: نباید بدون تحقیق و بررسی موضوعاتی را در فضای مجازی منتشر شود که نهاد خدمتگزاری مانند اوقاف زیر سوال برود.

** تمامی سنگ قبرهای قدیمی کنده شده در جایگاه خود نصب می شود
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در ادامه این بازدید گفت: اداره اوقاف شهرستان ری به عنوان متولی امامزاده عبدالله(ع) سعی داشت تا قبور این امامزاده را به دلیل ناهمواری معابر و سختی تردد بازسازی و ساماندهی کند که لازمه اجرای این طرح کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 20 تهران است.
حسن خلیل آبادی افزود: طبق قانون هر گونه ساخت و ساز و بازسازی اماکنی که ثبت میراث فرهنگی شده است باید با مجوز این نهاد انجام گیرد و از آنجایی که این طرح در داخل شهر انجام می شود باید مجوز شهرداری را هم کسب کند.
وی تصریح کرد: در نهایت اداره اوقاف شهرستان ری متقاعد شد که بعد از کسب مجوزهای لازم، این طرح تا پایان سال جاری به پایان برسد.
خلیل آبادی افزود: بر این اساس تمامی سنگ قبرهای تاریخی با قدمت طولانی نیز در مکان و جایگاهشان نصب می شود.
به گزارش ایرنا، تصاویری از تخریب برخی از قبور گورستان تاریخی امامزاده عبدالله در سایت ها و کانال های مجازی منتشرشده است مبنی بر اینکه برخی سنگ قبرهای بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی نابود شده است.
امامزاده عبدالله از گورستان‌های معروف تهران بوده که تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی در آنجا مدفون هستند، گمان می‌رود بقعه داخلی آن مربوط به دوره صفوی است.
همچنین آرامگاه‌های خانوادگی واقع در محوطه این امامزاده به سبک معماری دوره قاجار، پهلوی اول و دوم ساخته شده و دفن مردگان مگر در گورهای از پیش خریداری شده در آنجا از دهه 50 متوقف شده‌است که مجموعه گورستان امامزاده عبدالله در چهارده اردیبهشت 1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
بازدید اعضای شورای شهر تهران ری و تجریش و مسئولان شهری شهرری از روند عملیات عمرانی امامزاده عبدالله(ع) عصر امروز (شنبه) با حضور حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر و حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش، اوتار خوانی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری، صفویی شهردار منطقه 20 و جمعی از مسئولان شهرری شهرری در امامزاده عبدالله صورت گرفت.
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.