عباسعلی باقری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویه کنونی در مدارس به سمت فراگیرسازی پیش‌ می ‌رود و در این حوزه تلاش می‌شود دانش‌آموزان با نیاز ویژه با ایجاد امکانات لازم در مدارس عادی تحصیل کنند.
وی، برگزاری آزمون های متعدد در مدارس و توقع اولیا از معلمان برای کسب نمره بالا و قبولی فرزندانشان در این آزمون ها را از جمله آسیب ها و دوری مدارس از امر تربیت دانست و گفت: دانش آموز در 9 سال آموزش عمومی باید فارغ از آزمون در فضایی تربیت‌محور رشد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مصوبه حذف آزمون ها در مدارس را اقدامی در راستای ایجاد فرصتی برای تمرین زندگی کردن برای دانش آموزان و دوری آنان و خانواده هایشان از نمره و استرس دانست و افزود: هر طرح نکات منفی و مثبتی دارد، به نظر می‌رسد برآیند تصمیم برای حذف آزمون مثبت است اما در این طرح، دانش‌آموزان با استعداد برتر نباید مورد غفلت واقع شوند و باید امکانات لازم در مدارس عادی برای حضور آنها فراهم شود.
باقری اظهار کرد: در طرح حذف آزمون ها از مدارس، لزومی برای جداسازی دانش آموزان با استعداد و هوش برتر وجود ندارد، بسیاری از مدرسه دولتی عادی یا هیات امنایی عملکردی همچون مدارس نمونه دولتی دارند، این مدارس می توانند امکانات بیشتری را برای این دانش آموزان اختصاص دهد و در صورت تمایل دانش آموزان با هوش برتر می توانند به صورت جهشی تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 4هزار و 445 نفر از 35 هزار دانش‌آموز شرکت‌کننده در آزمون مدارس نمونه ‌دولتی پایه هفتم در 40 مدرسه پذیرش شدند، اظهار کرد: در این سال از یکهزار و 292 نفر از 22 هزاردانش آموز پایه هفتم شرکت‌کننده در آزمون مدارس سمپاد در 16 مدرسه سمپاد پذیرفته شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تمهیدات لازم برای جلوگیری از سوء استفاده از مصوبه حذف آزمون توسط مدارس غیردولتی گفت: برای پایه هفتم به دلیل اینکه بسیاری از این مدارس مجتمع آموزشی هستند، کار سختی در پیش نداریم که این مدارس به طور معمول برای پایه هفتم از دانش‌آموزان پایه ششمی خود جذب می‌کنند اما به تعدادی مدارس غیردولتی که سابقه برگزاری آزمون و جذب دانش‌آموز برای خود و سایر مدارس را دارند، تذکرات لازم داده شده است.
باقری افزود: در این رابطه در چند روز اخیر یکی از مدارس مهم غیردولتی که آزمون ورودی برگزار می‌کرد اطلاع داده پولی که برای پیش ‌ثبت‌نام دریافت کرده را به والدین بازگردانده است.
وی با ممنوع اعلام کردن پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی گفت: تخلفات آسیب‌ زا در شورای نظارت بررسی می‌شود و برخورد صریح با آنها انجام خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره دریافت پول از دانش‌آموزان برای ساعت جبرانی به دلیل تعطیلات مدارس اظهار کرد: اگر حضور دانش ‌آموزان در کلاس های جبرانی اختیاری و داوطلبانه باشد اخذ وجه ممنوع نیست اما اگر مدرسه دانش ‌آموزان را ملزم به شرکت در کلاس‌های جبرانی کنند حق اخذ وجه ندارند.

*اعتماد 60 درصد دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم تهران به همسالان خود
باقری با اشاره به پیمایش انجام شده در میان 112 هزار دانش آموز پایه های هفتم و هشتم گفت: براساس این پژوهش، 60 درصد دانش آموزان تهرانی بیش از خانواده به همسالان خود اعتماد داشته و در هنگام مواجه با مشکل، آن را با دوستان خود در میان می گذارند و کمتر از 28 درصد این دانش‌آموزان به خانواده اعتماد کرده و در مسائل مختلف با آنان مشورت می کنند.
وی با اشاره به آسیب های اجتماعی که دانش آموزان را درگیر کرده، افزود: آسیب های اجتماعی از زمانی آغاز می شود که ما در تربیت دچار صدمه شده و تربیت صحیحی نداشته باشیم، زمانی که نوجوانان الگوهای خود(والدین و معلمان) را در سخن و عمل به مسائل اجتماعی و اخلاقی دچار تضاد و دوگانگی ببینند، در شخصیت آنها تاثیر گذاشته و به سمت رفتارهای آسیب ‌‌زا گرایش پیدا می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی را پیشگیری دانست و افزود:متاسفانه والدین برای تربیت فرزند آموزش ندیده و موفق عمل نمی کنند و مربی و معلم نیز در مدرسه به دلیل درگیری به مسائل شغلی، وقت کافی را برای تربیت دانش آموز اختصاص نمی دهند.
باقری با اشاره به برگزاری یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش با موضوع آسیب های اجتماعی در روز گذشته با حضور استاندار تهران گفت: در این جلسه برخلاف دوره های گذشته، موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که مسئولان در جلسه آینده پیشنهادهای خود را در این حوزه مطرح کنند.
وی اظهار کرد: با راهکارها و روش های تربیتی مناسب اگر فرد خودکنترل تربیت شود، بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون استفاده نامناسب از فضای مجازی، رفتارهای پرخطر و اعتیاد توسط خود فرد کنترل می شود و نیازی به صرف هزینه های بسیار برای مقابله با آسیب ها نخواهیم داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ضرب و جرح معلمان که گاهی توسط دانش ‌آموزان و اولیای آنها اتفاق می ‌افتد و رسانه ای کردن این اتفاقات گفت:‌ اینها نمونه ای از رفتارهای پرخطری است که دانش آموزان نمی توانند خشم خود را کنترل کنند، این اتفاقات به دلیل اینکه بین 2 عضو خانواده تعلیم و تربیت رخ می دهد، برای ما ناگوار است.
باقری افزود: این نهاد، تمام تلاش خود را در این قبیل حوادث برای حمایت از معلمان انجام می دهد اما با رسانه‌ای کردن ضرب و جرح معلمان که شکستن حرمت آنان را در پی دارد، مخالفیم.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.