محمدحسین بازگیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر عملکرد واحدهای صنعتی، خدماتی، درمانی، کارگاه های تولیدی و صنفی از لحاظ تولید فاضلاب، کنترل آلودگی آب، گازهای آلاینده، مدیریت پسماند و ایجاد فضای سبز در حداقل 10 درصد مساحت واحد صنعتی است که در هنگام پایش واحدهای صنعتی، خدماتی، کارگاهی و... این موارد را مورد توجه قرار می دهد.
وی درباره جمع آوری زباله سوزها در 60نقطه تهران گفت: در حاشیه های شهر به خصوص بخش جنوبی، مناطقی وجود دارد که در آنها ضایعات سوزی صورت می گیرد؛ سیم، کابل، لاستیک فرسوده، ضایعات دیگری در این نقطه جمع آوری و سوزانده می شود که این مناطق شناسایی و بررسی شده است.
بازگیر افزود: برای ساماندهی مناطق زباله سوز در تهران، برنامه های مشترکی را با سازمان های دیگر از جمله شهرداری طراحی کردیم و همچنین در این رابطه مذاکراتی با مقام قضایی انجام شده تا اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به علل آلودگی هوای تهران اظهار کرد: مساحت استان تهران کمتر از یک درصد خاک کشور است و تمامی نهادهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، علمی، درمانی، اقتصادی و سیاسی و حدود 18 درصد جمعیت کشور در این استان متمرکز شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه ما روزانه شاهد جمعیتی بیش از ظرفیت موجود این شهر هستیم، گفت: این موضوع پیامدهایی از جمله تردد روزانه حدود 4 میلیون خودرو، حدود 2 میلیون موتور سیکلت، حدود 58هزار تن پسماند و... را در پی دارد.
بازگیر افزود: براساس اعلام سازمان آتش نشانی روزانه حدود 70 فقره آتش سوزی در این شهر انجام می شود، در هر کدام از این آتش سوزی ها از 10 تا یکصد تن ماده از جنس های مختلف سوزانده شده و باعث ایجاد آلودگی و مسائل و مشکلات بسیاری برای شهر تهران می شود.
وی درباره برنامه های اداره محیط زیست شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: در این راستا به دنبال بهره مندی از ظرفیت و امکانات تمامی نهادهای موجود از جمله دستگاه قضایی، شهرداری، صنعت، اتحادیه ها و صنوف مختلف در شهر تهران هستیم تا ضمن تعریف فعالیت های مشترک و هم افزایی در این حوزه، تمامی توان، امکانات و نیروهای خود را برای شناسایی مشکلات زیست محیطی، منجر به آلودگی هوا و پیگیری آنها متمرکز کنیم.
بازگیر با بیان اینکه اداره محیط زیست شهر تهران پایش یک هزار و 500 واحد تولید آلایندگی در بازه زمانی 2 تا 3 ماهه را در دستور کار خود قرار داده، افزود: در این برنامه تمامی مراکز خدماتی، کارگاه تولیدی، صنعتی، کارگاه ها، واحد صنفی، با بسیج همه امکانات و گروه ها مورد پایش محیط زیستی قرار گرفته و واحدهای آلاینده، شناسایی و با آنها برخورد می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با تاکید بر نقش موثر شهروندان در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست اظهار کرد: متاسفانه سبک زندگی شهروندان بسیار تغییر کرده و این امر منجر به مصرف گرایی، تولید پسماند بسیار، استفاده نامناسبت از انرژی های مختلف؛ آب، برق، گاز و... می شود که باید با ارائه آموزش های لازم و فرهنگسازی، آگاهی شهروندان را در حوزه بهره مندی صحیح از محیط زیست ارتقا دهیم.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.