به گزارش روز سه شنه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران حمیدرضا زکی زاده با اعلام این مطلب افزود: با توجه به چالش های مطرح شده ارائه راهکارهای علمی و عملی برای مقابله با این چالش ها ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسید که بر همین اساس طرح جامع کاهش خطرات سیلاب در حوزه های آبخیز شهرستان های استان تهران تهیه شد.
وی اظهار داشت: سیلاب رویدادی ناگهانی است که در اثر بارش های شدید و یکباره بوقوع می پیوندد و امروزه بروز سیلاب یکی از مخاطره آمیزترین مباحث پیش روی کشور می باشد که در اثر وقوع آن تاکنون شاهد خسارت های جانی و مالی زیادی بوده ایم.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر در پی مهاجرت های زیاد به شهرستان های استان تهران، ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجاز بهمراه از بین رفتن پوشش گیاهی اتفاق افتاد که این اتفاقات خود از عوامل انسانی مهم و تأثیرگذار در وقوع سیلاب بشمار می آیند.
زکی زاده با اشاره به اینکه در بین شهرستان های استان تهران حوزه های آبخیز شهرستان های دماوند، فیروزکوه، پاکدشت، ری و شمیرانات در معرض بروز سیلاب شهری قراردارند خاطر نشان کرد: این شهرستان ها دارای 36 حوزه آبخیز به مساحت 211 هزار هکتار می باشند که برای مقابله با این بلای طبیعی و در امان ماندن این شهرستان ها از خطر سیلاب طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه های آبخیز شهرستان های استان تهران تهیه شد که برای مطالعه و اجرای اقدامات آبخیزداری نیازمند 400میلیارد تومان اعتبار می باشد.
معاون آبخیزداری استان تهران یادآور شد: سیلاب های سال های اخیر خسارت های زیادی را در برخی از شهرستان های استان بهمراه داشته است که برای نمونه به خسارت های ناشی از سیلاب سال 1394 در شهرستان های ری، فیروزکوه و پاکدشت می توان اشاره کرد که در این حوادث تعداد 7 تن از شهروندان جان باختند و بیش از 53 میلیارد تومان خسارت های مالی وارد شد.
وی عملیات آبخیزداری را راهکاری علمی برای کاهش و کنترل سیلاب دانست و در همین ارتباط بیان داشت: عملیات آبخیزداری شامل اقدامات مکانیکی (سازه ای) ، بیولوژیکی و بیومکانیکی می باشد که تمامی این اقدامات با طبیعت همراه و هماهنگ بوده که موجب کاهش و کنترل سیلاب می شود.
زکی زاده به کارکردهای دیگراقدامات آبخیزداری اشاره کرد و افزود: اقدامات آبخیزداری علاوه بر کنترل سیلاب موجب کاهش و کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از ورود رسوبات حاصله از فرسایش خاک به مخزن سدها شده و همچنین باعث تغذیه سفره های آب زیرزمینی و مقابله با خشکسالی و فرونشست زمین می شود.
معاون آبخیزداری استان تهران با توجه به اهمیت موضوع اقدامات آبخیزداری اظهار امیدواری کرد تا مسئولان و دست اندرکاران منابع اعتباری مورد نیاز را در اختیار این اداره کل قرار دهند تا با انجام این اقدامات شاهد خسارت های مالی و احیاناً تلفات انسانی کمتری در حوزه های آبخیز شهری استان باشیم.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانیIRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده:سید جواد ال داود انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/ 7243 /1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.