به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محمدعلی نجفی در آیین افتتاحیه سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر در سئول افزود: جاذبه ها و ظرفیت های زیاد گردشگری در شهر تهران، امکان توسعه صنعت توریسم به عنوان یک صنعت اشتغال آفرین و ارز آور را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال رشد است اما این اقتصاد فراگیر نیست اضافه کرد: بیش از نیمی از این رشد در بخش نفت بوده و آثار آن در ایجاد اشتغال و بهبود نابرابری مطلوب نبوده است.
نجفی خاطرنشان کرد: از این رو ما به رشد فراگیرتری در ایران نیاز داریم و دولت باید از طریق هموارسازی زمین بازی برای کسب و کارهای موجود و جدید و نیز بهبود فضای کسب و کار و کارایی بخشی به بازار کار، بخش غیر نفتی را تقویت کند.
شهردار تهران با اشاره به نقش مهم تهران در رسیدن ایران به رشد فراگیر اظهار کرد: سهم تهران از تولید ناخالص داخلی در سال 2016 بیش از 101 میلیارد دلار معادل 21 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران بود.
وی گفت: علاوه بر این نیمی از بخش صنعت ساخت کشور در 2016مربوط به تهران بوده و پایتخت تجاری ایران به شمار می رود.
شهردار تهران با اشاره به وجود مراکز متعدد و بزرگ آموزشی و پژوهشی مستقر در کلانشهری تهران گفت: این مراکز علمی از رتبه قابل قبولی در عرصه بین المللی برخوردار بوده و می توانند به عنوان موتور محرک ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به منطقه و جهان عمل کند.
وی تاکید کرد: تهران چه به عنوان یک اقتصاد منطقه ای بزرگ و چه به عنوان الگویی از تجارب اقتصادی موفق برای سایر شهرها، نقش مهمی در اجرای سیاست های اقتصادی، شامل رشد فراگیر ایفا می کند.
نجفی در ادامه سخنان خود در این اجلاس به تشریح برخی از اولویت های راهبردی شهرداری تهران در جهت تقویت رشد فراگیر پرداخت و گفت: توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش با تاکید ویژه بر نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات از طریق بهره برداری از سخت افزار و نرم افزارهای موجود در نظام مدیریت شهری تهران یکی از اولویت های شهرداری تهران است.
شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری در پایتخت ایران با توجه به ویژگی های اکوتوریستی و تاریخی و ظرفیت های خدمات سلامت اظهار کرد: باید به سمت ایجاد اشتغال فراگیر از طریق مدیریت و بهره برداری اقتصادی و بهینه از میراث ارزشمند شهری حرکت کرد.
وی یادآور شد: همچنین تحریک رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و نیز بهره مند سازی اقشار پایینی جامعه از منافع رشد اقتصادی نیز اجتناب ناپذیر است.
نجفی توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری های روز با هدف جهش اقتصادی توام با ایجاد اشتغال فراگیر را به عنوان یکی از اولویت های شهرداری تهران ذکر کرد و افزود: باید برنامه ‌ریزی مشارکتی به جای برنامه ریزی از بالا به پایین با حضور فعال کلیه ذینفعان شهری استقرار یابد زیرا رشد فراگیر مستلزم مشارکت فراگیر در تصمیم گیری و برنامه ریزی است.
وی همچنین از جذب سرمایه گذاری های خارجی و تامین مالی صدها پروژه اقتصادی جذاب با مشارکت سرمایه گذاران خارجی به عنوان دیگر اولویت پیش رو یاد کرد.
شهردار تهران در پایان عنوان کرد: اگرچه شهرداری تهران در این مسیر از ابزار و اختیارات قانونی خود به تمامی استفاده خواهد کرد اما قطعا جلب مشارکت دولت مرکزی و سایر سازمان هایی که امکان اثرگذاری بر رشد فراگیر را دارند، به عنوان یک استراتژی مکمل در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران روز دوشنبه به منظور شرکت در دو اجلاس بین المللی به سئول پایتخت کره جنوبی سفر کرده است.
محمدعلی نجفی در جریان این سفر با حضور در نشست شهرداران قهرمان OECD در زمینه رشد فراگیر در جمع شهرداران و مقامات شهری از کشورهای مختلف جهان سخنرانی خواهد پرداخت.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.