به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری عصر سه شنبه در این آیین با بیان اینکه رضا برجی به تعبیر امروز توامان سرباز و سردار رسانه است، گفت: او در عرصه ای فعالیت می کند که آتش به اختیار است، خودش باید تصمیم درستی بگیرد و اجرا کند و آن تصمیم برای کشور، نظام جمهوری اسلامی و ارزش های انقلاب اسلامی حتما منفعتی داشته باشد.
مومنی شریف افزود: برجی از نخستین افرادی بوده که هر جا اتفاقی رخ داده و فردی مظلوم واقع می‌شد، آنجا حضور پیدا می‌کرد و ندای مظلومیت او را به تصویر می کشید.
رئیس حوزه هنری گفت: افرادی همچون برجی سفیران، گوش، چشم و زبان انقلاب اسلامی هستند و به مکان هایی می روند که گاهی سفیران و دیپلمات ما نمی توانند حضور پیدا کنند، این افراد دیده بانان صادق برای انقلاب اسلامی هستند و حرف قول آنها سندی برای مسئولان و تصمیم گیران است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما نسبت به وجه رسانه ای و قدرت رسانه ای با همه شعارهایی که می دهیم، بی اعتنا هستیم یا اهمیت آن را درک نکردیم، اظهار کرد: نظام سلطه امروز همه توانایی و لشکر رسانه ای خود را در برابر جبهه مقاومت و جریان مقاومت قرار داده است.
مومنی شریف گفت: ما مانند نظام سلطه نیستیم و در میدان نبرد، زحمات را می کشیم، ممکن است که در زمان پیروزی ها، در اقناع کردن مردم برای کارهای درستی که انجام دادیم، ناتوان باشیم که لازم است برای هر اقدام سیاسی، اقتصادی، نظامی، پیوست رسانه ای داشته باشیم.
وی افزود: افرادی همچون رضا برجی، ما را متوجه دارایی هایمان می کند، در هر کجای دنیا انسان هایی از جمله محبان انقلاب اسلامی، شیعیان اهل بیت(ع) و انسان های آزاده که با نظام سلطه در تعارض هستند، می توانند دارایی ما در عرصه رسانه باشند که باید برای آنان برنامه ای داشته باشیم.
رضا برجی عکاس و مستندساز نیز در این آیین با بیان اینکه من یک تصویربردار و عکاس هستم، اظهار کرد: شاید قلمی بزنم، رسمی بکشم اما نمی دانم آنچه که باید می بودم، هستم یا خیر.
وی با اشاره به خاطرات حضور خود در تاجیکستان و به تصویرکشیدن جنگ داخلی این کشور و وضعیت آوارگان و افرادی که شکنجه شدند، گفت: مرتضی آوینی همیشه می گفت که کوله ات را خالی کن تا بالا بروی، معنای این جمله را در هیچ جا همچون حضور در تاجیکستان درک نکرده بودم.
برجی افزود: در تاجیکستان که به همراه یکی از دوستانم مستند «لعل درخشان» را تهیه می کردیم، پنج قسمت از این مستند از شبکه یک سیما پخش شد، با همه مشکلاتی که برای ساخت این مستند وجود داشت و مجروحیتی که برای ما ایجاد شد، ما به عنوان میانجی قلمداد شدیم و رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان گفت که آن روزی که مذاکرات به بن بست رسید، شما با این فیلم کاری کردید که 300 هزار شهید نتوانستند این کار را انجام دهند، شما حق این مردم که جنگیده بودن و آواره شده بودند، گرفتید.
این عکاس و مستندساز اظهار کرد: این لحظه عجیبی بود که دریافتم یک فیلم 30 دقیقه ای می تواند پنج سال جنگ نابرابر را نشان داده و کل اتفاقات و جریانات را تغییر دهد، از آن پس ایستادن و تماشاکردن حوادثی که در اطرافم اتفاق می‌افتاد، برایم سخت بود.
برجی با اشاره به خاطره خود از حضور در جنگ بوسنی و اهدای 75 اثرش به موزه «سارایوو» گفت: من در این 35 سال آنچه را که در توان داشتم انجام دادم و یک سر سوزن کوتاه نیامدم و اگر به گذشته بازگردم باز هم همین کار را انجام می دهم و در این سال ها کارهایی انجام دادم که فکر می کنم اگر هر فرد دیگری هم تجربه حضور در کنار مرتضی آوینی را داشت و از افکار او خبر داشت، چنین کارهایی را انجام می داد.
این عکاس و مستندساز افزود: وقتی به گذشته نگاه می کنم نمی دانم چرا باید در 16 جنگ حضور داشته و 30 بار به افغانستان می رفتم اما می دانم که اربعین امسال باید کاری کنم، این کار متعلق به امام حسین(ع) است، من خدا را به خون امام حسین(ع) قسم می دهم که تاکنون هر کاری را که انجام داده ام، بپذیرد.
شعرخوانی در رثای شهیدان توسط حمیدرضا شکارسری شاعر و رونمایی از مستند «عکاس صلح به کارگردانی سیداحمد معصومی نژاد و تهیه کنندگی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی از دیگر بخش های این آیین بود.
به گزارش ایرنا، رضا برجی عکاس و مستندساز متولد 1343 در همدان است، وی فعالیت خود را از سال 1361 در زمینه عکاسی جنگ آغاز کرد و از 63 تا 71 عکاس روایت فتح بود، زمینه فعالیت برجی مستند اجتماعی، جنگ و بحران در کشورهای مختلف است.
عکاسی در 75 کشور جهان، تهیه کنندگی، کارگردانی و تصویربرداری 15 سریال مستند، کار عکاسی و فیلم 14 جنگ در دهه های 60، 70 و 80 از جمله فعالیت های برجی است.
این عکاس و مستندساز در 15 نمایشگاه انفرادی در ایران، در نمایشگاه های انفرادی در لبنان، سوریه، پاکستان، آلمان و ایتالیا شرکت کرده و جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند و جنگ در سومین جشنواره فیلم سیما را از آن خود کرده است.
سواحل اشک و زیتون (مستندی از جنگ 33 روزه لبنان)، سال های گلوله و زنبق، مادران صربرنیتسا، لعل بدخشان، در امتداد غدیر از جمله آثار مستند برجی است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.