در این جشنواره که شامگاه پنجشنبه و با حضور تعداد زیادی از روستائیان، مسئولان شهرستان پاکدشت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید، باغداران پاکدشتی انار و محصولات جانبی این میوه بهشتی را در قالب ۴۰ غرفه به مردم عرضه کردند.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت : قداست میوه انار بر هیچ‎‌کس پوشیده نیست و نام این میوه در تمامی کتب دینی و دیان الهی نام برده شده و در قرآن کریم نیز نام انار در سوره‌های انعام و الرحمن آورده شده است.
دکتر زهرا جلیلی مقدم افزود: نبی مکرم اسلام در خصوص انار می‌فرمایند که انار بخورید چرا که انار دشمنی و حسد را از وجود انسان پاک می‌کند و قلب را روشن می‌سازد.
وی اظهار داشت: انار یک محصول غذا دارو است و خواص آنتی اکسیدانی آن باعث شده تا تمام مردم دنیا این میوه را شناخته و به توسعه کشت آن اقدام کنند.
وی تصریح کرد: این میوه ضد سرطان بوده و از بیماری‌های قلبی وعروقی پیشگیری می‌کند، خواص آنتی‌اکسیدانی انار ۳۰ برابر چای سبز است بنابراین توصیه شده تا در فصل انار، هر روز این میوه بهشتی استفاده شود.
جلیلی مقدم افزود: انار میوه بومی ایران است و تمامی کشورهای جهان، ایران را به نام این میوه می‌شناسند، سطح زیر کشت انار در جهان ۵۰۰ هزار هکتار و میزان تولید سالانه آن ۵ میلیون تن است که بیشتری سهم تولید، به ایران، هند، چین، ترکیه و آمریکا تعلق دارد.
وی گفت :در حال حاضر ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت انار است و سالانه یک میلیون تن محصول از باغات انار کشور برداشت می‌شود، با توجه به این که در کشت و پرورش انار از کمترین میزان سم و کود استفاده می‌شود، انار تولیدی در ایران یک محصول ارگانیک است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: شرایط کشت و کار این محصول باعث شده که به جز استان همدان، انار در تمامی استان‌های کشور کشت شود.
وی ازشناسایی و توسعه کشت ارقام تجاری، افزایش کیفیت و کمیت انار تولیدی، افزایش بهره‌وری، استفاده از روش‌های نوین به‌باغی و حمایت از توسعه صادرات به عنوان برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت انار یاد کرد
دولت ۲۲۹ میلیارد اعتبار به روستاهای پاکدشت داده است
فرماندار پاکدشت نیز در این مراسم گفت : دولت تدبیر و امید با وجود تمامی تنگناها و محدودیت‌های مالی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند،طی دو سال گذشته ۲۲۹ میلیارد تومان اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای پاکدشت اعطا کرده است.
هادی تمهیدی افزود: این اعتبارات صرف اجرای طرح های هادی روستایی، بازگشایی معابر، احداث ساختمان اداری، خرید و تجهیز ماشین آلات آتش نشانی، ساخت فضاهای فرهنگی، بوستان های روستایی و احداث سالن و زمین های ورزشی شده و چهره مناطق روستایی شهرستان را دگرگون ساخته است.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، تا پیش از سال ۱۳۹۰، رشد جمعیت روستایی در شهرستان پاکدشت ۱۹ صدم درصد بود ولی با خدمات ارئه شده از سوی دولت به مناطق روستایی، این رقم در در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، به ۴.۹ درصد رسید و سهم سکنه روستایی شهرستان به ۲۱ درصد افزایش یافت.
وی تصریح کرد: این خدمات باعث شد تا مهاجرت روستائیان به شهر به طور چشمگیری کاهش یافته و میزان فعالیت های اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی از رشد فزاینده ای برخوردار شود.
بخش مرکزی پاکدشت قطب تولید محصولات کشاورزی است
بخشدار مرکزی پاکدشت نیز در این جشنواره گفت: بخش مرکزی پاکدشت با دارا بودن اراضی حاصلخیز کشاورزی، بسیاری از محصولات مورد نیاز بازار را تولید می‌کند.
رضا خانی افزود: تولیدسالانه یک میلیارد شاخه گل، تنها گوشه‌ای از توانمندی کشاورزان پاکدشتی در تولید محصولات مختلف است.
وی تصریح کرد: روستای توچال، قطب تولید انار در شهرستان پاکدشت است که ۸۳ هکتار از اراضی آن زیر کشت انار رفته است.
وی میزان تولید انار از هر هکتار باغات توچال را ۱۵ هزار کیلوگرم اعلام کرد.
جشنواره انار روستای توچال به مدت سه روز ادامه دارد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.