به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد مسجدجامعی روز دوشنبه در ویژه برنامه «شهری به نام ایران» که به مناسبت هفته تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، با بیان خاطره‌ای از پدر شهیدی که منزل او در ابن‌بابویه قرار داشت و برای ایجاد فضای عمومی و نداشتن شرایط مناسب باید خانه را ترک می‌کرد، اظهارداشت: پدر خانواده به دلیل استقبال و انتظار از فرزند مفقودالاثرش حاضر به ترک منزلش نبود و می‌گفت که اگر من از این خانه بروم و فرزندم بیاید خانه را گم می‌کند و من در این خانه می‌مانم.

وی گفت: سخنان این خانواده شهید تداعی‌کننده این مفهوم است که ما شهر و خانه‌هایمان را گم کردیم.

مسجدجامعی با بیان خاطراتی از دوران قدیم افزود: بسیاری از اصناف، مشاغل، مغازه‌ها و کوچه‌های قدیم دیگر وجود ندارند، تهرانی‌های قدیم کلی خاطره دارند که چیزی از آنها باقی نمانده است اما تنها می‌شود آنها را نقل کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ما خاطره‌هایمان را گم کردیم به همین دلیل تعلق به شهر ایجاد نمی‌شود.

وی اظهارداشت: خاطرات قدیم دیگر تجدید نمی‌شود، ایجاد محبت، زندگی عشق و نشاط نمی‌کند.

مسجدجامعی افزود: تا وقتی که خانه‌ خود را گم نکنیم، شهرمان آباد می‌شود و اگر شهرمان آباد شود، کشورمان آباد می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به همزمانی هفته تهران با ایام اربعین گفت: این همزمانی نیک است که نقش آیین‌های مذهبی در حوزه گردشگری را متذکر می‌شود.

سعید اوحدی با بیان اهمیت صنعت گردشگری افزود: از این صنعت به عنوان صنعت سبز و صنعت بدون دود یاد شده و اینکه اگر گردشگری را توسعه دهیم نیاز به فروش نفت نداریم.

وی با بیان اینکه امروزه ۶درصد تولید ناخالص دنیا به گردشگری تعلق دارد، اظهارداشت: یکی از محورهای توسعه پایدار اقتصادی کشورها بهادادن به صنعت گردشگری است، این صنعت بالاترین میزان اشتغالزایی را دارد.

اوحدی گفت: امروز گردش مالی صنعت گردشگری در دنیا، ۶.۷ تریلیون دلار است که ۷۰ درصد آن متعلق به گردشگری داخلی است و امروز بزرگترین کارفرما گردشگری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به توزیع عادلانه ثروت در گردشگری نسبت به صنایع دیگر افزود: گردشگر وقتی وارد ایران می‌شود، در طول مسیر هزینه می‌کند و تنها تمرکز مالی او در هتل و مرکز اقامت نیست.

وی، ایجاد تعامل فرهنگی را از دیگر ویژگی‌های صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: در این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر، مشتری و مخاطب در طول فرایند تولید؛ بازدید از اماکن گردشگری و موزه‌ها حضور دارد.

اوحدی اظهارداشت: تولید در صنعت گردشگری  قابل برگشت یا بازیافت نیست، اگر خدمات خوبی داده نشود، دیگر قابل بازگشت نیست.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: ایران از لحاظ آثار ثبت شده در یونسکو جز ۱۰ کشور، از لحاظ صنایع دستی جزء هشت کشور و در جاذبه‌های طبیعی جزء پنج کشور برتر دنیا است.

اوحدی بیان کرد: با این وجود متاسفانه در حوزه گردشگری داخلی خیلی ضعیف عمل کردیم و در حوزه‌های تخصصی از جمله گردشگری شهری، جنگ، دفاع مقدس و گردشگری مذهبی باید اقدامات مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سال گذشته تورهای گردشگری ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان برگزار کرد و امسال نیز برنامه‌هایی را برای این گروه برگزار می‌کند.

اوحدی همچنین در این آیین از اختصاص خانه فرهنگ فرشته آزادی واقع در منطقه ۱۴ تهران برای پژوهش، آموزش، بسط و گسترش و حمایت از فعالیت‌های نقالی و پرده‌خوانی خبر داد.

نقالی مرشد محسن میرزاعلی و اجرای کنسرت نمایش «خانم آغا» به سرپرستی علیرضا امینی از دیگر بخش‌های این آیین بود.
همچنین در حاشیه این برنامه نمایشگاه عکس با موضوع تهران قدیم و صحنه آرایی تهران قدیم با دوربین، گرامافون، رادیو، شهرفرهنگ و تصویر ارزشی و زیبا از مادر شهیدی که سر در خانه‌اش قابی از سه فرزند شهیدش بود در کنار نمایشگاه کتاب‌های تهران‌شناسی به همت انتشارات معین برپا بود.

به گزارش ایرنا، به ابتکار احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران ۱۴ مهر به نام روز تهران و ۱۲ تا ۱۸ مهر به نام هفته تهران نامگذاری شده است، به مناسبت این هفته برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برای معرفی تهران، تاریخ و فرهنگ این شهر برگزار می‌شود.

تهرام/۷۲۴۵//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.