رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران روز سه شنبه در مراسم برگزاری این مانور اظهار داشت : پروژه آبرسانی در شرایط اضطراری اقدام بسیار ارزشمندی است و نتیجه کار جهادی آبفای استان و شهرداری تهران است.
وی با بیان این که در صورت وقوع زلزله مخرب در تهران، حوادث ثانویه و آتش سوزی های گسترده ای در سطح شهر تا ماه ها شبکه آبرسانی را به تعلیق در خواهد آورد، افزود: در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر اقدام به اجرای طرح آبرسانی در شرایط اضطرار شهر تهران کرد و خوشبختانه امروز سومین ایستگاه توزیع آب شرب در شرایط اضطراری سازگار با زلزله واقع در ضلع جنوبی پارک فدک در محله نارمک به ظرفیت ١٠0هزار لیتر افتتاح شد.
صادقی تاکید کرد که کار تیمی و همبستگی عامل اجرایی شدن این طرح و نیز پیشبرد پروژه هااست.
وی با بیان این که شهرداری تهران طبق قانون وزارت کشور در زمان بحران ها موظف به خدمت رسانی به ١٥٠هزار نفر از آسیب دیدگان ناشی از حوادث است، تصریح کرد: در این طرح، تامین آب شرب حدود ١٠ میلیون نفر پوشش داده می شود.
وی با بیان اینکه در شهر تهران اقدامات در سطح ملی انجام میشود، افزود: باتوجه به اهمیت این موضوع، متاسفانه حتی ریالی بودجه ملی تاکنون به مدیریت بحران پاتیخت تعلق نگرفته که جا دارد از محل بودجه ١٠ و ١٢ سازمان مدیریت بحران کشور برای شهر تهران اعتباری در نظر گرفته شود.

** 123 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در تهران شکل گرفته
صادقی با اعلام این که جدا از مناطق، ١٢٣پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران برای نواحی تهران در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: این پایگاه ها طی سال های گذشته چند منظوره بوده اند که باید طبق مصوبه شورای شهر به کاربری اصلی خود بازگردانده شود چرا که این پایگاه ها حلقه اتصال مدیریت شهری و نواحی در زمان بحران به شمار می آیند.
همچنین شهردار منطقه 8 تهران که میزبان این مانور بود نیز در سخنانی با بیان اینکه 11 درصد مساحت منطقه 8 بافت فرسوده است، افزود: با تلاش تمامی همکاران در شهرداری منطقه اولین رتبه نوسازی و بازسازی شهر تهران به این منطقه تعلق گرفته است.
بهمن نوری با بیان اینکه آموزش موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شویم، تصریح کرد: به همت شهرداری منطقه 8 تا کنون یکهزار و 300 نیروی داوطلب بحران ساماندهی شده و در حال آموزش هستند و هم چنین تا امروز 101 منطقه ایمن شناسایی و به شهروندان منطقه معرفی شده اند.
شهردار منطقه 8، همچنین با اشاره به پروژه طرح آبرسانی در شرایط اضطرار شهر تهران خاطر نشان کرد: جانمایی سومین مخزن اضطراری 100هزار لیتری در فضای اسکان اضطراری پارک فدک امروز افتتاح شد؛ محله نارمک و پارک فدک به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، نظیر قرار داشتن در مرکز سکونت گاهی محله و مرکز تجمع جمعیتی در محدوده شهرداری منطقه بسیار حائز اهمیت است.
نوری خاطرنشان کرد: 21 هزار نفر تا سه شبانه روز در شعاع 1 کیلومتری می توانند از آب مخازن در شرایط اضطراری بهره مند شوند.
سومین مخزن اضطراری ١٠٠متر مکعبی در فضای اسکان اضطراری پارک فدک واقع در منطقه ٨ با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور و جمعی از مدیران برگزار شد.
مانور طرح اضطراری آبرسانی در زمان بحران نیز با همکاری گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله، گروه های داوطلب هلال احمر و جمعی از کارگروه های تخصصی مدیریت بحران برگزار شد.
تا پایان سال جاری قرار است ٣٠ مخزن آبرسانی در شرایط اضطرار به بهره برداری برسد و این در حالیست که هزینه هر مخزن ١میلیارد تومان برآورد شده است.
این مخازن مجهز به شیرهای خودکار قطع شونده است و در صورتی که در ورودی مخزن تغییرات ناگهانی سرعت و فشار اتفاق بیافتد شیرهای مربوطه به طور خودکار بسته و حجم ذخیره بدون تلف شدن و یا آلوده شدن اب در درون مخزن باقی مانده و یا همانند مخازن در کشورهای زلزله خیز نظیر ژاپن بلافاصله بعد از حس کردن زلزله توسط seinsmometer به مرکز اطلاع می دهد.
مرکز کنترل در صورت تشخیص می تواند دستور قطع سریع شیرهای اضطرار مخازن را صادر کند. در شهر کوپه ژاپن 66 مخزن فولادی و چدنی با ظرفیت 50 تا 100 مترمکعب درنقاط مختلف شهر جهت آبرسانی اضطرار مورد استفاده قرار گرفته است. در تهران نیز حدود 374 مخزن در مناطق مختلف نیاز داریم.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.