به گزارش ایرنا، آرامستان ارامنه و زرتشتیان، بازار گل شهید محلاتی، ورزشگاه تختی، یادمان شهدای گمنام بوستان نارنج، کوشک وثوق الدوله (لوکشیشن سریال شهرزاد)، خانه موزه استاد معین، حمام دولاب، زورخانه شیر، مسجد بقیه الله، بقعه چهل تن از جمله مکان های مسیر گردشگری منطقه 14 در نظر گرفته شده است.
منطقه 14 در قسمت شرق تهران قرار دارد، این منطقه از شمال به خیابان پیروزی، از غرب به خیابان 17 شهریور، از جنوب به خیابان خاوران و از شرق به بزرگراه بسیج مستضعفین محدود می‌شود.
این منطقه شامل 6 ناحیه و 25 محله است که دولاب، کوی بانک رهنی، سلیمانیه، سرآسیاب، صددستگاه غیاثی و قصر فیروزه از محلات این منطقه است.
منطقه 14 به لحاظ دارا بودن بیش از 125 مسجد و حسینیه و اهدای بیش از 2 هزار شهید انقلاب اسلامی لقب دارالمومنین را به خود گرفته است.
این منطقه پهنه گسترده دولاب قدیم است، قدیمی ترها دولاب را دارای قدمت سه هزار ساله و یا حتی بیشتر می دانند. دولاب همواره به دلیل واقع شدن در کنار جاده ابریشم، داشتن آب و هوایی مناسب و معتدل، قنوات و چاه های پر آب و زمین های حاصلخیز و نیز همسایگی با شهر ری، همواره منطقه ای مهم و استراتژیک محسوب می شد، اهمیت و اعتبار روستای دولاب به حدی بود که پس از تاسیس و بنیانگذاری شهر تهران به دست شاه طهماسب صفوی، یکی از دروازه های خروجی تهران را به نام دروازه دولاب بنا کرد. پس از ساخت حصار ناصری، دروازه جدید دولاب از دروازه خراسان تفکیک شد و در خیابان 17 شهریور، سه راه شکوفه فعلی قرار گرفت.
دولاب یکی از دروازه های 12 گانه شهر تهران بوده که متأسفانه به دستور کریم بوذرجمهری، شهردار وقت تهران در عصر پهلوی دستخوش تخریب قرار گرفته و امروزه تنها نامی از این بنای باارزش شهر باقیمانده است.
آئین افتتاح مسیر گردشگری منطقه 14 تهران به صورت نمادین امروز(چهارشنبه) با حضور مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری، فرهود حمیدی شهردار منطقه، حسن خلیل آبادی و حجت نظری اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد و این گروه از مسجد بقیه الله دولاب، زورخانه شیر منتسب به مرشد حاج علی طاهری، آرامستان ارامنه و زرتشتیان، آرامستان لهستانی ها، بخش هایی از خانه وثوق الدوله و خانه موزه استاد محمد معین و امیر جاهد دیدن کردند.
در این برنامه از آرمان استپانیان عکاس و گرافیست پیشکسوت تجلیل شد، وی تجربه عکاسی از سنگ های مزار این آرامستان را داشته و به مدت 2 سال هفته ای 2 تا سه روز برای ثبت تصاویر در آرامستان لهستانی ها و ارامنه زندگی کرده و نمایشگاهی از سنگ مزار لهستانی ها، سرآسیاب دولاب و روس ها در موزه پاریس برپا کرده است.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران درباره افتتاح مسیر گردشگری منطقه 14 تهران به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این برنامه با هدف معرفی اماکن گردشگری منطقه به عنوان یکی از مناطق دارای تاریخ و هویت تهران برگزار شد که در آینده برای تورهای گردشگری این اماکن موزد توجه قرار خواهد گرفت.
سیف گفت: در بعضی از اماکن گرشگری منطقه 14، محدودیت وجود داشته و امکان بازدید عموم مردم وجود ندارد که با حضور اعضای شورا و منطقه تلاش کردیم که این موانع برداشته شود و عموم مردم بتوانند از این مقاصد بازدید کنند.
وی درباره امکان بازدید عموم مردم از خانه وثوق الدوله گفت: این خانه در اختیار بنیاد مستضعفان است و در طرح تفصیلی شهر تهران به عنوان فضای سبز مطرح شده که قرار است توسط شهرداری منطقه 14 تملک شود و عموم مردم از آن بازدید کنند.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به تعیین مسیرهای گردشگری در سایر نقاط این شهر اظهارداشت: در تلاش هستیم ضمن برطرف کردن موانع اماکن گردشگری با تلفیق مقاصد همجوار مسیرهای را تعیین کرده و به صورت موضعی و موضوعی گرشگری را احیا کنیم.
در پایان این آیین در خانه استاد محمد معین و محمدعلی امیرجاهد از استاد جهانگیر درویش معمار برجسته و یکی از هفت معمار برتر دنیا تجلیل شد، استاد درویش معمار ورزشگاه تختی است، همچنین به وی نشان امیر جاهد اهدا شد.
محمدعلی امیرجاهد شاعر و تصنیف ساز بود، اشعارش بیشتر مضامین میهنی، اجتماعی، عشقی، سیاسی و فلسفی داشت.
وی بیش از یکصد سرود و تصنیف ساخته و دو جلد کتاب دارد که جلد اول آن دیوان امیرجاهد در سال 1333 با نت آهنگ‌هایش به چاپ رسیده و جلد دوم آن نیز در مرداد 1349 چاپ و انتشار یافت، امیرجاهد سال 1356 در 81 سالگی درگذشت.
به گزارش ایرنا، در تاریخچه بعضی از اماکن گردشگری منطقه 14 تهران آمده؛ آرامستان ارامنه و زرتشتیان؛ این مکان سال 1315 رسما به صورت آرامستان تاسیس شد. در این آرامستان سنگ قبرهایی از 150 سال پیش به جا مانده و افراد مشهوری را در دل خاک نهفته دارد.
از 82 سال پیش دفن پیکر درگذشتگان زرتشتی بنا شده، وجود بنای یادمان شهدای زرتشتی و اجرای آیین مذهبی در این مکان از نکات مهم این آرامستان است، بنای یادبود سربازان روسی از جاذبه‌های گردشگری موجود در این آرامستان است، حدود 300 سرباز در این آرامستان دفن هستند و به خاطر حضور همین سربازان غلامحسین کرباسچی در زمان ساخت بزرگراه آهنگ اجازه نداد این مکان تبدیل به اتوبان شود، آرامگاه این 300 سرباز برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.
همچنین آرامگاه مینادورا خوشتاریا که همچون کلیسای تفلیس توسط نیکلای مارکوف ساخته شده از دیگر جاذبه های این آرامستان است.
بازار گل شهیدمحلاتی؛ این مجموعه جاذبه خاصی برای علاقه مندان گل و گیاه دارد، فعالیت این بازار از 5صبح تا 11 ظهر است.
حمام دولاب؛ ساخت حمام به اواخر دوره قاجار و اوایل دره پهلوی بازمی گردد، طی سال های اخیر از فضای داخلی حمام به دلیل معماری خاصی که داشته به عنوان زورخانه استفاده می شد که پس از ساخت ورزشگاهی در نزدیکی آن این فعالیت به آنجا منتقل شد.
ورزشگاه تختی؛ این ورزشگاه پنجمین ورزشگاه بزرگ و تنها ورزشگاه سرپوشیده ایران به شمار می‌رود که در خردادماه 1345 طبق دستور فرح پهلوی و توسط جهانگیر درویش طرح استادیوم 30 هزار نفری اجرا شد.
یادمان شهدای گمنام بوستان نارنج؛ این یادمان توسط یک زوج کارآفرین ساکن در منطقه طراحی شده؛ پیکر دو شهید گمنام این استان در اردیبهشت 1393 تشییع شد.
مسجد بقیه‌الله؛ این مسجد با قدمتی بیش از 700 سال قدیمی‌ترین مسجد شناخته شده تهران است. براساس گزارش کاوش‌گران این مسجد مربوط به دوره ایلخانان است.
بقعه 40 تن؛ این بقعه مزار جمعی از یاران امام رضا(ع) که توسط ماموران خلیفه عباسی به شهادت رسیده‌اند. این بقعه بنایی خشتی و ساده است که قدمتی بیش از صفویه دارد اما طاق آن در زمان قاجار تامین شد و ایوانی هم با پوشش ضربی به آن افزوده شد.
زورخانه شیر؛ این زورخانه از سال 1304 تاسیس شده و با قدمت 110 سال یکی از قدیمی‌ترین مراکز ورزش پهلوانی پایتخت است. این زورخانه به همت مرشد حاج علی طاهری روزانه میزبان علاقه‌مندان به ورزش‌های زورخانه‌ای است.
عمارت وثوق‌الدوله؛ کوشک وثوق‌الدوله در واقع ساختمان قدیمی و صدساله‌ای است که داخل باغ معروف به وثوق‌الدوله قرار دارد. صاحب این باغ میرزا حسن‌خان معروف به وثوق‌الدوله، نخست وزیر ناصرالدین شاه بوده است.
خانه موزه استاد معین؛ این موزه ادغامی از خانه دکتر معین و خانه شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی محمدعلی امیرمجاهد است که پدر همسر دکتر معین نیز بوده است این خانه در سال 1383 از خانواده دکتر معین و محمدعلی امیرمجاهد خریداری شد و در تملک شهرداری تهران درآمد.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.