به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران،رضا عبدلی افزود: روزانه 58 هزار تن زباله در سراسر کشور تولید می شود که سهم تهران 16 درصد است.
وی با بیان اینکه زباله ها یک تهدید بسیار بزرگ برای جوامع بشری هستند، اظهارداشت: اگر این تهدید به درستی مدیریت شود حتماً به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی می تواند به یک فرصت بزرگ هم تبدیل شود.
عبدلی با بیان اینکه برای 3 هزار و 200 تن پسماند فراخوان ریجکت سوز برگزار شده است،اضافه کرد: در حال حاضر 5 شرکت برای سرمایه گذاری از این موضوع استقبال کردند تا بتوانیم این مواد را به برق و انرژی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به تفکیک پسماند زباله از مبدا و راه اندازی نرم افزاری در این باره گفت: در منطقه یک اپلیکیشنی در نظر گرفته شده که به لحاظ اشتغال زایی و پاکسازی شهر می تواند موثر واقع شود، در واقع در این منطقه به صورت پایلوت از این برنامه برای تفکیک پسماند از مبدا استفاده کرده ایم و امیدواریم به مناطق دیگر نیز تسری پیدا کند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند صراحت دارد که چندین وزارتخانه و سازمان های خارج از شهرداری از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، سازمان استاندارد و صدا و سیما در قالب یک کارگروه نسبت به پسماندهای تولید روستایی و شهری مسئولیت دارند، گفت: به همین دلیل از همه توقع می رود وظایف خود را به درستی انجام دهند و تنها از شهرداری تهران توقع نداشته باشند که اقدامات مربوط به پسماند را انجام و ساماندهی کند.
عبدلی در خصوص زباله های پزشکی نیزگفت: گروه هایی که این زباله ها را تولید می کنند موظف به جمع آوری، حمل و دفع آن هستند، در حالی که هم اکنون این موضوع به شهرداری تهران محول شده است و مشکلات مستتر زیست محیطی را به وجود آورده و باید در این زمینه فکری شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه شهروندان باید بیش از پیش مشارکت انجام دهند، اضافه کرد: اگر خانوارها 500 سی سی از رطوبت زباله های خانگی را کم کنند به لحاظ آلودگی کاهش قابل ملاحظه ای به وجود می آید؛ البته در حال حاضر جمع آوری هر کیلو زباله برای تهرانی ها 120 تومان هزینه دربردارد و این در حالی است که سرمایه گذاری تبدیل پسماند به انرژی یک سرمایه گذاری پرهرینه است و امکان دارد شهرداری از عهده آن برنیاید.
عبدلی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته سیستم های دولتی را برای سرمایه گذاری پای کار آورند یا شرایطی ایجاد شده که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری اقدام کرده است، چنین امکانی باید در کشور ما نیز فراهم شود.
وی با بیان اینکه در تهران علاوه بر 9 هزار تن زباله 43 هزار تن پسماند ساختمانی تولید می شود، خاطرنشان کرد: از این میزان 27 هزار تن را در آبعلی دپو می کنیم که اگر از آن جا عبور کنید کوه گازی ایجاد شده قابل مشاهده است.
عبدلی یادآور شد: یک کارخانه تبدیل پسماند ساختمانی به مصالح مصرفی که 100 درصد آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده تا نیمه دوم مهر با هماهنگی شهرداری تهران احداث و به بهره برداری می رسد.
تهرام/9343 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.