به گزارش شهرنوشت، کشیش خسرویان روز شنبه در آیین رونمایی از سردیس شهید گاگیک طومانیان، که به نیابت از شورای خلیفه گری ارمنیان تهران و خلیفه اعظم ارامنه، در این مراسم شرکت کرده بود در سخنانی افزود: در چنین روزی جمع شده ایم برای شهیدی که همانند سایر شهیدان مان نامی جاودان دارد. شهید کلمه ای عظیم و فراتر از چیزی ست که بتوان بر زبان آورد.
وی افزود: ذات کلمه شهید را هاله ای قداست و پاکی احاطه کرده است که هر کس را قدرت بیان آن نیست. شهید یعنی از دست دادن جسم برای راه و هدفی مقدس. کسانی که به خون خود ارزش، ابدیت و جاودانگی داده اند و شهدای بی ریای کشورمان هستند. آنچه تا کنون ما را چون فولاد محکم سر پا نگه داشته است خون همین مردان خداست.
کشیش خسرویان تصریح کرد: خوشا به حال شهیدان در راه ایمان و وای بر ما درماندگان.

**ایران بزرگترین منادی صلح است
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه ایران بزرگترین منادی صلح است، گفت: از حملات اسکندر مقدونی گرفته تا اعراب مسلمان، مغول ها، تیموریان، افغانان و سربازان متفق در جنگ جهانی دوم. شاید بیش از 6 بار پایتخت ایران سقوط کرده و کشور به اشغال بیگانگان در آمده است، اما روح ایرانی متکی بر فرهنگ ماندگار و تمدنی عظیم توانسته است با تمام سختی ها و مشکلات مانند سروی شکوهمند سرفراز باقی بماند.
وی عنوان کرد: اگر نخواهیم خیلی در تاریخ گذشته به دنبال آثار و نشانه ها بگردیم به خوبی می توانیم در حماسه بزرگی که در دوران 8 سال دفاع مقدس داشتیم این نشانه ها را ببنیم. در 8 سال دفاع مقدس ما شاهد تهاجم بیگانه ای بودیم که تنها نبود، بلکه به نمایندگی از تمامی قدرت های بزرگ آن دوران با ما می جنگید. دلارهای نفتی شیوخ عرب، شوروی و ... را نمایندگی می کرد.
رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعد از انقلاب شاید برای اولین بار بود که می دیدیم غرب با تمام توان خودش را در جبهه شرق قرار می دهد. هواپیماهای مجهز فرانسوی، تجهیزات شیمیایی آلمانی و امیران جنگی کشورهای عربی همچون اردن و مصر به عنوان مستشاران عالی به استخدام عراق در آمده بودند تا بتوانند به زعم خودشان خوزستان را در کمتر از 3 روز و حتی تا سقوط پایتخت پیش ببرند.
حق شناس با اشاره به اینکه مردم در دوران 8 سال دفاع مقدس در کنار نیروهای نظامی قرار گرفتند، گفت: مردم به عنوان مهم ترین پشتوانه، با تمام قوا و قدرت در دفاع از سرزمین و سربلندی ایران در کنار نیروهای نظامی ارتش و سپاه قرار گرفتند و حاضر نشدند حتی یک قدم عقب بنشینند.
به گفته وی عزیزان ارمنی با تقدیم بیش از 104 شهید در این دوران نشان دادند که نه تنها هیچ فاصله ای با برادران مسلمان خود احساس نمی کنند، بلکه در حوزه هایی به عنوان پیش قراولان این جنگ و دفاع حضور داشتند و در دفاع از این سرزمین با تقدیم جوانانی برومند و شایسته چون شهید طومانیان سهم خودشان را در پایداری و استقامت این سرزمین به درستی ادا کردند.
رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: تقدیم 104 شهید و صدها جانباز آزاده از طیف ارامنه نشان از پایداری و استقامت ملتی است که در دفاع از میهن هیچ گاه مذهب، قومیت، نژاد، زبان و مواردی که همه نشان از توانمندی و روح ایرانی دارد را ملاک قرار نمی دهد، بلکه همه در قالب یک نام و در دفاع از یک هویت و سرزمین عمل می کنند.
حق شناس تاکید کرد: اگر نگاهی به گستره شهیدان داشته باشیم متوجه می شویم شهیدان ارمنی، زردشتی، آشوری، کلیمی و همین طور آزادگانی از تمام این ها در مجموعه ای از آزادگان ما حضور دارند. کرد، ترک، بلوچ، گیلک، کرد، ترکمن و ... هم همه برای آزادی کشور جنگیدند و اینگونه نبود که فقط خوزستان در معرض تهاجم باشد و دیگر اقوام خودشان را جدا از این سرزمین بدانند.
وی تصریح کرد: امروز گرد هم آمده ایم تا در آخرین روز از هفته دفاع مقدس با پرده برداری از اثر هنری یاد شهیدان را گرامی بداریم. در پنج نقطه از تهران افتتاح سردیس شهیدان بزرگواری را داریم که در این حماسه با شجاعت نشان دادند که این ملت تسلیم نمی شوند و یکی از این عزیزان شهید گاگیک طومانیان است که نام میدانی در تقاطع خیابان سنایی را به خود اختصاص می دهد. این فرصت فراهم شد که ما بتوانیم از این شهید ارمنی به پاس حضور بیش از صد شهید ارمنی که در این دوران با تقدیم خون و جان موجب سربلندی ایران عزیز شدند قدردانی و ادای دین کنیم.
رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه ما نتوانستیم برای خانواده های این عزیزان کاری انجام دهیم، گفت: امروز دور هم جمع شدیم که سر تعظیم نسبت به این بزرگی ها فرود آوریم و بگوییم که ما در برابر این همه رشادت قطعا کاری که شایسته باشد نتوانسته ایم انجام دهیم. امروز ما شرمنده شهیدان، خانواده آن ها و این ملت هستیم. چرا که می توانستیم و باید خیلی بهتر کشور و جامعه را اداره می کردیم که این همه نگرانی در جامعه حضور و وجود نداشته باشد.
حق شناس ادامه داد: این پیامی است برای کسانی که همچنان بر شیپور جنگ می دمند و تلاش می کنند از ایران و ایرانی به عنوان یک کشور جنگ طلب یاد کنند. باید این پیام را برسانیم که ایران بزرگترین منادی صلح است. ایرانی که همیشه سر تعظیم نسبت به صلح و دوستی فرود آورده است، اما هیچ گاه در مقابل اشغال سرزمین و تحقیر نام سرزمین و پرچمش کوتاه نیامده و نمی آید. تا زمانی که این سرزمین شهیدان بزرگواری چون گاگیک طومانیان دارد، هیچ گاه این اجازه و فرصت را به دیگران نمی دهد که بخواهند او را تحقیر کنند. انتظار این است که ما بتوانیم با کار، تلاش، از خودگذشتگی و سلامت در خدمت رسانی فرصت بیشتری برای مردم عزیز فراهم کنیم.
همچنین در این مراسم شهردار منطقه 6 نیز در سخنانی افزود: امروز توفیق داریم از سردیس شهید گاکیگ طومانیان رونمایی کنیم؛ ایشان به عنوان یک جوان فعال، اجتماعی و کم نظیر در دوران تحصیل و ورزش بوده اند. افرادی این چنین انسان هایی فعال، پویا و میهن دوست هستند که به درجات رفیع شهادت نایل می شوند.
محمد رضا دهداری پور خاطرنشان کرد: شهید طومانیان یکی از جوانای غیوری بوده است که در خیل عظیم جوانان ارامنه در دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشتند، ایشان یک انسان ایرانی وطن دوست بودند، ما امروز جمع هستیم که بتوانیم از یکی از جوان های پر رشادت میهن به نام شهید طوماینان و از مقام شامخ ایشان یاد و از خانواده معظم این شهید قدردانی کنیم.
آئین رونمایی از سردیس شهید گاگیک طومانیان از شهدای ارامنه امروز (شنبه) با حضور محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، کشیش خسرویان، مسئولین خلیفه گری ارامنه، محمد رضا دهداری پور، شهردار منطقه 6 در میدان شهید گاگیک طومانیان برگزار شد.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.