به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از شروع این نشست رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره آینده فعالیت سید محمد علی افشانی شهردار اظهارنظر کرد.
محسن هاشمی گفت: شهردار تابع قانون است اما تفسیر قانون نیز باید درست انجام شود؛ اعضای شورا همچنان پیگیر هستند تا در تعامل با وزارت کشور بتوانند زمینه ادامه فعالیت شهردار را فراهم کنند.
به گفته وی، قرار است استدلال های حقوقی و قانونی مبنی بر اینکه ادامه فعالیت افشانی در شهرداری بلامانع است به وزارت کشور ارسال شود؛ پیشتر نیز گفته شده که استفساریه ای قرار است به مجلس ارایه شود.

در جلسه امروز شورا طبق دیگر جلسات اعضا به ارایه تذکر در موضوع های مختلف پرداختند و همچنین فوریت طرح انتصاب جوانان در شهرداری و نیز کلیات تعیین نرخ کرایه تاکسی ها نیز به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا نخستین نطق پیش از دستور جلسه امروز شورا توسط محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران انجام شد.
علیخانی بعد از اینکه پشت تریبون قرار گرفت، نسبت به آنچه آن را سانسور خواند، از یک عضو و رئیس شورا گلایه کرد و گفت: ابراز تاسف می کنم از اینکه محمود میرلوحی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا) را برای مصاحبه های که داشتند به دادگاه فراخواندند.
وی ادامه داد: همچنین از میرلوحی که یادداشت من درباره حمل و نقل را برای انتشار در مرجعی سانسور کرد، گلایه دارم.
به گفته علیخانی این یادداشت در حوزه حمل و نقل نوشته شده بود و نکات مهمی را در خصوص کاستی های این حوزه یادآور می شد اما وقتی موقع انتشار این نکات از آن حذف شده بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه تفکر همه ما مبتنی بر آزادی بیان است تاکید کرد: از رئیس شورا گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع (حذف برخی نکات از یادداشت حمل و نقلی عضو شورا) اجازه چنین اقدامی را دادند.
علیخانی خطاب به محسن هاشمی گفت: شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمی آید اما انتظار دارم برای جلوگیری از تضییع حقوق سایر اعضا تلاش کنید.
وی تاکید کرد: در یادداشت خود به محقق نشدن 350 میلیارد تومان درآمد حاصل از پارکومترها، کاهش درآمد طرح ترافیک و نارضایتی اقشار مختلف، همکاری نکردن معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با راهنمایی و رانندگی در حوزه طرح ترافیک، عدم پذیرش نظارت کمیسیون و پاسخگو نبودن به تذکرات اعضای کمیسیون حمل و نقل و عمران از سوی معاونت مربوطه تذکر داده بودم.

*هشدار درباره تحقق بودجه غیرنقد شهرداری
در ادامه تذکرات اعضای شورای شهر مرتضی الویری گفت: در بودجه سال 97 بیش از چهار هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد پیش بینی شده که تاکنون تنها 260 میلیارد تومان آن محقق شده است.
وی افزود: اگر دستورالعمل هایی که برای تحقق این بودجه محقق شده اشکال دارد از این رو شهرداری باید طی دو فوریت موارد اصلاحیه را به شورا ارائه کند تا بودجه غیرنقد با مشکل رو به رو نشود.
الویری تاکید کرد: اگر این بودجه مشکل ندارد و مورد غفلت قرار گرفته دستورالعمل های شورا را اجرایی کنید.

*خرید املاک کم‌مقیاس مناطق محروم در اولویت باشد
افشین حبیب‌زاده عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در تذکر خود اظهارداشت: طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس درخواست‌های بسیار زیاد شهروندان از حوزه معاونت نظارت، شاهدیم که برخی قراردادها میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با مالکان املاک واقع در طرح های توسعه شهرداری تهران در سال‌های گذشته تاکنون تعیین تکلیف نشده است.
وی گفت: این بلاتکلیفی موجب مشکلاتی از قبیل فرسودگی و خرابی تاسیسات و احتمال بروز آسیب برای ساکنان شده است.
حبیب زاده افزود: امکان فروش به غیر برای این املاک در شرایط فعلی وجود ندارد و بسیاری از مالکان املاک مقیاس پایین از طبقات محروم و آسیب پذیر جامعه هستند که دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند.
وی بیان کرد: ساکنان با توجه به نوسانات اخیر اقتصادی دچار مشکلات حادتری شده‌اند به نحوی که امکان جایگزین کردن معادل املاک فروخته شده خود را نیز در سایر مناطق ندارند.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: لازم است شهردار تهران پیگیری‌های لازم را نسبت به تعیین تکلیف قراردادهای مربوط به املاک کم مقیاس در مناطق محروم شهر به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار دهد.

*رفع کاستی های حوزه زنان شدت گیرد
الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره آنچه کندی و کاستی اصلاح و بهبود در حوزه زنان در درون شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته شهرداری خواند تذکر داد.
وی گفت: طی یک‌ سال گذشته شهرداری تهران برنامه و تحول جدی در زمینه بهبود وضعیت زنان نداشته است.
فخاری افزود: درون سازمان شهرداری هنوز ساز و کارهای عادلانه‌ای برای ارتقا، تصدی پست و انجام خدمت شغلی زنان به کار گرفته نشده است.
وی عنوان کرد: هنوز روشی برای طرح و پیگیری مسائل خاص زنان تدارک دیده نشده است.
عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: در بیرون از شهرداری و در گستره شهری هم برنامه و اقدام جدی برای بهبود امنیت فضاهای شهری با توجه ویژه به زنان انجام نشده است.
وی با بیان اینکه جای افسوس است که در این مدت به مشارکت‌های سمن‌های فعال در حوزه زنان در مدیریت شهری پرداخته نشده است، گفت: وضعیت ستاد توان افزایی زنان سرپرست خانوار نیز بهبودی نشان نمی‌دهد.

*گزارشگران تخلفات شهرداری تهران تشویق شوند
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از دریافت رشوه توسط برخی عناصر در شهرداری تهران گفت: افرادی که تخلفات این نهاد را گزارش می کنند باید تشویق شوند.
وی افزود: فساد آزار دهنده ترین و مشمئز کننده ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران شهروندان را آزار می دهد و دیو هفت سر فساد در این نهاد آنچنان رخنه کرده که در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه های اول را دارد.
فراهانی با بیان اینکه برخی عناصر فاسد با دریافت رشوه از مراجعان به نوعی سهم خود را دریافت یا آنکه پارتی‌بازی می‌کنند گفت: شفافیت، شناسایی افراد فاسد و تشویق افرادی که تخلفات را گزارش می دهند از مهمترین پادزهرها در مقابل این پدیده شوم است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران خاطرنشان کرد که امروز تنها مبارزه همه جانبه علیه فساد و رشوه می تواند اعتماد شهروندان را باز گرداند.

*تغییر ساختار قانونی نیست
همچنین در این نشست علی اعطا سخنگوی شورای شهر گفت: تصمیم شورای اداری شهرداری مبنی برخی تغییرات در ساختار و تشکیلات این نهاد قانونی نیست.
وی افزود: در روزهای اخیر از طریق رسانه‌ها از تغییراتی در ساختار سازمانی شهرداری تهران مطلع شدیم و سازمان نوسازی شهر تهران که با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ارتباط دارد از این حوزه منفک و به حوزه شهردار انتقال یافته است.

*تصویب لایحه تعیین نرخ سرویس مدارس
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در این جلسه به پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر اینکه 75 درصد هزینه سرویس مدارس باید به رانندگان برسد موافقت کردند و کلیات لایحه را تصویب کردند.
بررسی و تصویب جزئیات لایحه به جلسه دیگر شورا موکول شد.

*تصویب یک فوریت افزایش انتصابات جوانان درشهرداری
براین اساس اعضای شورا یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست های مدیریتی را با 14 رای به تصویب رساندند.

تهرام/7244/9343/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.