کتاب "دلیل تحریرالوسیلة کتاب المواریث " را که به بحث ارث می پردازد توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،‌ کتاب" دلیل تحریرالوسیلة امام خمینی "(کتاب المواریث) تالیف حجت الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی که از محققین فاضل حوزه علمیه قم هستند به زبان عربی در 500 نسخه و 539 صفحه توسط موسسه چاپ و انتشارات عروج منتشر شد.

"دلیل تحریر الوسیله" به کوشش دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و توسط حجت الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی که از محققین فاضل حوزه علمیه قم هستند تدوین شده است. پیش از این نیز جلدهای دیگری از دلیل تحریرالوسیله که به موضوعاتی نظیر روزه، وصیت، مضاربه، شراکت، خمس و احکام‌الستر و النظر می پردازد از ایشان منتشر شده است.

این اثر علاوه بر مقدمه ناشر و مولف شامل مباحث تعاریف لغوی و اصطلاحی و وجوه تعبیر به فرائض و مواریث، دلیل مشروعیت احکام مواریث، موجبات ارث، موانع ارث، سهام است.

نگارنده در کتاب "المواریث" به شرح نظر حضرت امام و بیان استدلال فتوا پرداخته است و در ضمن شرح کتاب به طرح مسائل متعددى که در اصل متن نیامده است اشاره کرده و استدلال هاى آنها را نیز بیان مى‏کند. علاوه بر آنکه ترتیب بحث هاى این کتاب مثل مسائل تحریرالوسیله نمى‏باشد بلکه نویسنده ترتیب خاصى مطابق نظر خویش ایجاد کرده و متن آن را مسائل تحریرالوسیله قرار داده است.

از ویژگیهاى دیگر کتاب، فهرستى از منابع خاص هر بحث و مساله‏اى است که نویسنده در کتاب طرح کرده است.

تحریرالوسیلة، مهمترین و جامع ترین رساله فتوایی امام خمینی و یکی از ماندگارترین آثار فقهی شیعه امامیه است، که از ابتدای تألیف تاکنون، همواره مورد شرح و تعلیقه فقهای متأخر قرار گرفته است. این کتاب، تحریر و تکمیل کتاب گرانسنگ "وسیلة‌النجاة آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی "است . از امتیازات کتاب تحریرالوسیله پرداختن به مباحث مستحدثه است که سایر فقها تا زمان حضرت امام خمینی(س) کمتر بدان می پرداختند. کتاب "تحریرالوسیله" نوشته حضرت امام خمینی (س) یکی از مهمترین کتب فقهی شیعه است و در زمان معاصر کاملترین کتاب فقهی غیراستدلالی است که مشتمل بر کلیه مباحث گوناگون فقه می باشد. این کتاب که توسط حضرت امام (س) در دوران تبعید ایشان به ترکیه نوشته شده است نشان‏دهنده تبحر فوق‏العاده نویسنده بر مسائل پیچیده و فروعات فقه است.

تاکنون در شرح و تعلیقه و تفسیر کتاب تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(س) در مجموع بیش از سی عنوان کتاب در بیش از صد جلد و بالغ بر 45000 صفحه نوشته شده است که برخی از آن ها نیز چندین بار تجدید چاپ شده اند. این کتاب هم اکنون از کتب مبنایی تدریس و تحقیق در حوزه های علمیه و مراکز مرتبط دانشگاهی محسوب می شود و مورد توجه محققین و مدرسین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.