ترجمه انگلیسی تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(س) به ترجمه بهرام افراسیابی و در هزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

ترجمه انگلیسی تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(س) توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران ترجمه انگلیسی تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(س) توسط بهرام افراسیابی در215 صفحه از فارسی به انگلیسی برگردانده شده است و چاپ اول آن در هزار نسخه توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شده است.
متن این اثر ،تفسیری عرفانی بر سوره حمد است که امام خمینی در سال های اول پیروزی انقلاب در پنج جلسه بیان فرمودند و مکرر چاپ شده است. علاوه بر آن امام خمینی در کتاب های سرالصلاة،آداب الصلوة، سوره حمد و توحید را به طور مختصر با اشاراتی عرفانی تفسیر کرده‏اند.
تفسیر امام بر سوره حمد سرشار از نکات دقیق و لطایف عرفانی است که این اثر را در جایگاهی بالا قرار می دهد . این اثر در چهار بخش با عناوین ، تفسیر سوره حمد از کتاب سر الصلوة، تفسیر حمد از کتاب ، آداب الصلوة، دروس تفسیر سوره حمد و اشارات تفسیری درباره سوره حمد از سایر آثار امام (س) ، تنظیم و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .
در تفاسیر مختلف ، مباحث ادبى ، اختلاف قرائت ، شأن نزول آیات و بیان آیات ، شرح آیات الاحکام ، بحثهاى اخلاقى ، کلامى ، عرفانى ، حکمى ، اجتماعى و سیاسى دیده مى شود. حضرت امام (س ) مى فرمایند: به طور کلى معنى تفسیر کتاب آن است که شرح مقاصد آن کتاب را بنماید؛ و نظر مهم به آن ، بیان منظور صاحب کتاب باشد. این کتاب شریف ، که به شهادت خداى تعالى کتاب هدایت و تعلیم است و نور طریق سلوک انسانیت است ، باید مفسر در هر قصه از قصص آن ، بلکه هر آیه از آیات آن جهت اهتداء به عالم غیب و حیث راه نمایى به طریق سعادت و سلوک طریق معرفت و انسانیت را به متعلم بفهماند. مفسر وقتى مقصد از نزول را بما فهماند مفسر است ، نه سبب نزول به آن طور که در تفاسیر وارد است.
امام (س ) با این بینش و اندیشه کوشیده اند تا مقاصد قرآن را در آثار و سخنان خود بیان کنند و راهى براى تربیت نفوس فراهم آورند. به همین دلیل ایشان به تناسب از روشهاى مختلف تفسیر سود جسته و در برخى از آن روشها، گوى سبقت را از دیگران ربوده اند. حضرت امام (س ) تلاش کرده اند تا با رفع حجاب از اسرار قرآن مقاصد آن را براى جویندگان حقیقت روشن نمایند.
مؤ سسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینى (س ) بنا به رسالتى که بر عهده دارد مصمم است تمامى آثار تفسیرى و قرآنى حضرت امام (س ) را به علاوه دیدگاههاى ایشان راجع به قرآن ، به صورت مجموعه هاى منظم و منسجمى منتشر ساخته است،که البته تفسیر سوره حمد اولین اثر از این مجموعه هاست که در اختیار علاقمندان قرار مى گیرد.
روش تفسیرى امام (س ) در مواردى که یک سوره را بطور کامل تفسیر کرده اند. روش عرفانى و تربیتى است ، زیرا ایشان قرآن را دربردارنده معارف و مربى انسان مى دانند، این روش در برخى از آثار گذشتگان مانند "تأویلات القرآن عبدالرازق کاشانى" ، کشف الاسرار میبدى ، تفسیر سوره حمد، و اعجازالبیان فى تأویل القرآن اثر صدرالدین قونوى و تفسیر القرآن الکریم اثر صدرالمتألهین شیرازى نیز که آثار تفسیرى خود را به روش حکمى و عرفانى و اخلاقى نگاشته اند دیده مى شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.