ترامپ به ماندن در طولانی ترین جنگی که آمریکا آن را به راه انداخت معترض بود اما مشاورانش وی را قانع کردند کمی بیشتر در این جنگ بماند. ترامپ نیز در سال گذشته اجازه اعزام 3هزار نیروی دیگر آمریکایی به افغانستان را داد تا تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور به نزدیک به 15 هزار نظامی برسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: برخی مسئولان آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند ایالات متحده آمریکا خود را برای بازنگری در استراتژی اش در افغانستان پس از گذشت یک سال از موافقت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آن هم به رغم میل باطنی اش با تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان که درگیر جنگی 17 سال است،آماده می کند.

برخی مسئولان آمریکایی گفتند که ترامپ نشانه هایی از خود بروز داده است که حکایت از این دارد که وی به دلیل به دست نیاوردن هر گونه پیشرفتی از زمان اعلام استراتژی در آگوست سال گذشته با اعزام مشاوران نظامی و مربی ها و نیروهای ویژه و نیز افزایش حمایت هوایی از نیروهای امنیتی افغانستان به شکل باز،  احساس ناامیدی اش را نشان داده است. هدف از این استراتژی اعلام شده در سال گذشته  وادار کردن عناصر طالبان به آغاز مذاکرات صلح با دولت کابل است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ماندن در طولانی ترین جنگی که آمریکا آن را به راه انداخت معترض بود اما مشاورانش وی را قانع کردند کمی بیشتر در این جنگ بماند. رئیس جمهور آمریکا نیز در سال گذشته اجازه اعزام 3هزار نیروی دیگر آمریکایی به افغانستان را داد تا تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور به نزدیک به 15 هزار نظامی برسد.

لیکن پس از گذشت تقریبا یک سال اوضاع در افغانستان همچنان بحران زده است به طوری که تعدادی زیادی از غیرنظامیان افغان همچنان کشته می شود و گروه طالبان نیز حضور خود را در مناطق روستایی و دورافتاده تقویت می کند اگر چه نمی تواند مراکز اصلی در شهرها را به کنترل خود درآورد. همچنین تردید زیادی در توان نیروهای امنیتی افغانستان برای برقراری امنیت در این کشور وجود دارد.

بسیاری از مسئولان کنونی آمریکایی و مسئولان و مشاوران سابق که به شکل مستقیم از اوضاع با خبر هستند گفتند که کاخ سفید رسما دستور این بازنگری را نداده است اما آنها اماده ارائه ارزیابی به دولت طی ماه های آینده هستند.

این مسئولان نخواستند نام آنها فاش شود زیرا اجازه صحبت کردن درباره این مساله به شکل علنی را ندارند.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت که «برخی اشاره ها را از کاخ سفید دریافت کردیم مبنی بر اینکه ترامپ خواستار بازنگری در سیاست آمریکا در استراتژی آمریکا در افغانستان در ماه های آینده می شود به همین دلیل ما خود را برای کاری که باید بکنیم آماده می کنیم.»

این مسئولان آمریکایی گفتند که بازنگری، همه جنبه های استراتژی کنونی از جمله پیشرفتی که به دست آمد و حضور نیروهای آمریکایی و نیز احتمال برگزاری مذاکرات با طالبان را بررسی خواهد کرد.

این بازنگری همچنین روابط ایالات متحده آمریکا با پاکستان را شامل می شود که مسئولان آمریکایی این کشور را متهم به حمایت از شورشیان می کنند؛ اتهامی که اسلام آباد آن را را رد می کند.

این در حالی است که کاخ سفید همه درخواست ها برای اظهار نظر در این زمینه را رد کرده است.

نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا در سال 2001 به افغانستان لشکرکشی کرده و حکومت طالبان را به دلیل پناه دادن به گروه القاعده سرنگون کردند.

از آن زمان به بعد نزدیک به 1900 نظامی آمریکایی در جنگ کشته شدند این در حالی است که فساد همچنان در این کشور گسترش دارد و اوضاع امنیتی نیز شکننده است. بر اساس یک گزارش نظارتی دولت آمریکا که اخیرا منتشر شد آمده است که دولت افغانستان فقط بر 56 درصد از کشور کنترل یا نفوذ دارد.

برخی مسئولان دیگر نیز به شرط آن که نام شان فاش نشود،  به خبرگزاری رویترز گفتند  ترامپ خشم خود را به دلیل پیشرفت نکردن در افغانستان نشان داده است.

یک مسئول برجسته دیگر که به شکل مستقیم از رایزنی های جاری درباره سیاست آمریکا درباره افغانستان آگاه است گفت که «رئیس جمهور مرتب از پیشرفتی که در افغانستان به دست آوردیم از زمان اتخاذ تصمیم اش درباره این کشور و درباره مقدار سرمایه ای که در آن جا از سال 2001 هزینه کردیم،سئوال پرسید.»

وی افزود:« رئیس جمهور به دلیل به دست نیاوردن هر گونه پیشرفتی ابراز ناامیدی کرده و در اصل می پرسید که در مقابل آن همه پولی که خرج کردیم چه به دست آوردیم؟»

کاخ سفید پیش از این خواستار این گونه بازنگری داخلی شده بود. مسئولان آمریکایی گفتند که پس از آن که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا استراتژی خود درباره افغانستان در سال 2009 را فاش کرد، بازنگری مشابهی صورت گرفته بود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز طی سفر غیرمنتظره اش به افغانستان در روز دوشنبه وعده حمایت از تلاش های«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان داد و بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا آماده مشارکت در مذاکرات است.

پمپئو گفت که استراتژی ای که ترامپ سال گذشته اعلام کرد به هدف خود می رسد و به افغان ها اطمینان خاطر داد که « ما طی ادامه جنگ شان به منظور آزادی کشور و ملت شان از آنها حمایت می کنیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.