هر هفته اردوغان در میان نمایندگان حزب عدالت و توسعه در ساختمان این حزب سخنرانی می‌ کند. اما این گردهمایی بیشتر از آنکه یک نشست سیاسی باشد، شبیه یک مسابقه فوتبال است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا توئیت‌ های جنجالی‌ دارد، «رجب طیب اردوغان» رهبر ترکیه هم با سخنرانی های جنجال برانگیز و فریادهایش مشهور است.

رجب طیب اردوغان سه بار در روز سخنرانی دارد و در حتی در روزهای تعطیل نیز دو بار سخنرانی دارد. شخصیت وی و سخنان جنجالی اش حرف اول را برای موفقیت او می زنند.

او مدافعان دموکراسی را «غارتگر» و وزیر  خارجه آلمان را «یک فاجعه» می‌ خواند. او عاشق شعرهای محلی است. در میان جمع، دشمنانش را با اسم معرفی می‌ کند و به طور کلی از بالا به همه چیز نگاه می کند.

حتی بعد از گذشت 15 سال از حکومتش، اردوغان مهارتش را در این زمینه حفظ کرده و در هر یک از سخنرانی‌ های خود همانند یک سخنرانی تبلیغات انتخاباتی رفتار می‌ کند. او هنوز هم معروف‌ ترین و مشهورترین سیاستمدار ترکیه است و می‌ خواهد بار دیگر - و شاید امسال - در انتخابات پیروز شود و نتایج نظرسنجی‌ ها نشان می‌ دهد که وی هنوز هم حمایت بالای 40 درصدی دارد.

بیشتر این جذابیت، به دلیل حضور وی در رسانه‌ ها و سبک صحبت کردن و سخنرانی‌ هایش است که حامیانش، این سبک کار او را الهام بخش، و مخالفانش تفرقه افکن می‌ دانند. هیچ کدام از این دو طرف شک ندارند که او بر جلب حمایت قشر کارگر محافظه کار متمرکز شده است.

در این راستا، اردوغان به طور کامل با روند عمیق جهانی به سوی خودکامه ها و نیروهای قدرتمند (که همه آنها مرد هستند) تطبیق یافته است. در این روش، وی با قدرت برای افراد عادی که احساس می کنند دیدگاه آنها بیش از حد نادیده گرفته شده است، سخنرانی می کند.

سخنرانی‌ های اردوغان اغلب به طور زنده از چندین شبکه تلویزیونی، که بیشتر آنها طرفدار دولت هستند، پخش می‌ شود. به همین دلیل صدای وی در همه جا در همه کافه‌ ها، خانه‌ ها و دفاتر دولتی در سراسر کشور شنیده می‌ شود.

یکی از ویژگی‌ های مهم وی: حمله به افرادی است که حامیانش از آنها متنفر هستند که این افراد ممکن است در آمریکا، در میان رهبران اروپایی و یا نخبگان لیبرال باشند.

اردوغان در پایگاه‌ های حامی خود، همانند یک پدر، برادر و یک دوست رفتار می‌ کند. حامیان او اغلب می‌گویند «او یکی از ما است».

«اسلی آیدین تاشباش» خبرنگار پیشین ترکیه و یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا می گوید: «اردوغان همواره پر از غافلگیری است. او توجهی نمی‌کند که مردم را شوکه کند و با مردم بسیار معمولی رفتار می‌ کند.»

در مقابل حامیانش، اما لیبرال‌ ها و سکولارها معمولا سخنرانی تفرقه انداز او را مورد انتقاد قرار می‌ دهند. تاشباش می‌ گوید محافظه‌ کاران اردوغان را به عنوان فردی می‌ بینند که از سبک زندگی آنها حمایت می‌ کند. در بسیاری از سخنرانی‌ ها اردوغان در ابتدا به مخاطبان دست تکان می‌ دهد ناگهان سخنرانی تند خود را آغاز می‌ کند.

«آیهان بیلگن» سخنگوی حزب اپوزیسیون کردهای ترکیه (حزب دموکراتیک خلق) گفت: «سبک کار وی هماهنگی زیادی با جناح‌ های دست راستی، پوپولیست‌ ها و سیاستمداران اقتدارگرا دارد. او خواهان یک رویکرد سیاسی ای است که در جامعه شکاف ایجاد کرده و تنش‌ ها را افزایش دهد.»

خانواده اردوغان اصلیت شان به «ریزه» شهری در شمال شرقی ترکیه بازمی‌ گردد؛ شهری که قواعد سرسختانه مذهبی دارد. 

بیلگن گفت اردوغان همواره شخصیت جنگ‌ طلبانه خود را از همان روزهای اول حضورش در سیاست نشان داده است.

او گفت اردوغان همواره تنش ایجاد و تلاش کرده است که درباره همه چیز اظهارنظر می کند و در تنش‌ ها کنترل امور را به دست می گیرد.

هر هفته اردوغان در میان نمایندگان حزب عدالت و توسعه در ساختمان این حزب سخنرانی می‌ کند. این گردهمایی بیشتر از آنکه یک نشست سیاسی باشد، شبیه یک مسابقه فوتبال است چرا که حامیانش مدام بنرهایی در دست گرفته و شعارهایی در حمایت از او سر می‌ دهند.

جامعه ترکیه به خصوص بعد از همه پرسی سال گذشته به دو قسمت تقسیم شده است. این امر نشان می‌ دهد که بسیاری نیز از سخنرانی‌ های اردوغان خسته شده‌ اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.