وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که طی 24 ساعت گذشته از غوطه شرقی به سمت دمشق 272 خمپاره شلیک شد که منجر به کشته شدن 13 تن و زخمی شدن 135 تن دیگر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که اوضاع در منطقه کاهش تنش در «غوطه شرقی» دمشق بسیار متشنج است و گروه های مسلح به نقض آتش بس ادامه می دهند.

در این بیانیه آمده است که طی گلوله باران بیمارستان«تشرین» در منطقه«ضاحیه الاسد» در دمشق در طول روز گذشته 10 نفر کشته شدند و 49 نفر نیز زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که طی 24 ساعت گذشته از غوطه شرقی به سمت دمشق 272 خمپاره شلیک شد که منجر به کشته شدن 13 تن و زخمی شدن 135 تن دیگر شد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید شده است که فقط 17 شهروند سوری توانستند که از طریق گذرگاه امن «الوافدین»از غوطه شرقی خارج شوند.

گروه های مسلح از خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی جلوگیری می کنند و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

در همین حال، یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» درباره اوضاع غوطه شرقی رایزنی کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در این زمینه گزارش داد که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه طی گفتگوی تلفنی درباره تحولات اخیر سوریه به ویژه تحولات غوطه شرقی رایزنی کردند.

این خبرگزاری در گزارش خود افزود:روسای جمهور ترکیه و روسیه ضمن تاکید بر اهمیت اقدام مشترک ترکیه، روسیه و ایران برای اجرای کامل قطعنامه شماره 2401 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برقراری آتش‌بس در سوریه، به ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به  غوطه شرقی اشاره کردند.

اردوغان و پوتین علاوه بر تبادل نظر در مورد نشست سه‌جانبه ترکیه، روسیه و ایران در ماه آوریل آینده در استانبول، به روابط دوجانبه میان آنکارا و مسکو نیز پرداختند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور ترکیه در این گفتگوی تلفنی همتای روس خود را در جریان عملیات شاخه زیتون نیروهای مسلح کشور در عفرین قرار داد.

 

مخالفت گروه های مسلح با خروج از غوطه

گروه های مسلح در غوطه شرقی با پیشنهاد روسیه برای خروج امن از این منطقه مخالفت کردند.

«حمزه بیرقدار» سخنگوی گروه «جیش الاسلام»یکی از بارزترین گروه های مسلح در غوطه شرقی گفت که عناصر گروه های مسلح از غوطه شرقی خارج نمی شوند و مذاکراتی بر سر خروج شان از جمله مذاکره بر سر پیشنهاد روسیه در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی در نامه ای مکتوب به خبرگزاری رویترز گفت که درباره این موضع(خروج از غوطه شرقی) مذاکره ای صورت نمی گیرد و گروه های مسلح از غوطه خارج نمی شوند.

ارتش روسیه روز گذشته به گروه های مسلح در منطقه غوطه شرقی دمشق پیشنهاد خروج امن خودشان و خانواده های شان را ارائه کرد.

ارتش روسیه در بیانیه ای تأکید کرد که مقدمات انتقال و گذرگاه امن برای افراد مسلح مخالف که با ترک غوطه شرقی موافقت کنند را تأمین می کند و مصونیت آنها از پیگرد قضایی را تضمین می کند.

در این بیانیه آمده است که افراد مسلح می توانند منطقه را به همراه خانواده های خود با بردن سلاح های شخصی شان ترک کنند.

این در حالی است که ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه تا کنون بیش از  به چهل درصد از منطقه غوطه شرقی دمشق را آزاد کرده است و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه سه روز پیش تأکید کرد که پیشروی ارتش در منطقه غوطه شرقی دمشق تا آزادی کامل آن ادامه پیدا می کند.

 

آغاز عملیات جدید ارتش سوریه در غوطه

تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد که یگان های ارتش سوریه عملیات نظامی برای آزادی شهرک«مسرابا» در غوطه شرقی را آغاز کردند.

یک منبع دیپلماتیک نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که ساکنان شهر«دوما» بزرگترین شهر غوطه شرقی به کارمندان سازمان ملل که همراه با کاروان کمک های انسانی به این شهر رفته بودند، گفتند که افراد مسلح آنها را گروگان گرفته اند.

این منبع افزود که ساکنان دوما از کارمندان سازمان ملل خواسته اند تا به آنها برای ترک این شهر کمک کنند.

 

درگیری گروه های مسلح با یکدیگر در حلب و ادلب

دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که گروه های مسلح در ریف غربی حلب به جان هم افتادند.

این دیده بان افزود که برخی گروه های مسلح پس از درگیری با گروه «هیأت تحریر اشلام» (جبهه النصره سابق)شماری از روستاها را در این منطقه به کنترل خود درآوردند.

دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که درگیری میان این گروه ها در چندین محور در ریف ادلب نیز رخ داده است.

 

ادامه گلوله باران و بمباران شدید عفرین توسط ترکیه

خبرنگار المیادین در عفرین گفت که ترکیه گلوله باران منطقه«شران» در شمال شرق «عفرین» را به موازات بمباران اطراف شهرک«جندیریس» در غرب عفرین را از سر گرفت.

گلوله باران و بمباران ترکیه شامل برج های ارتباطی در شهرک ها و چندین روستا را شامل شد و به نظر می رسد که این اقدام ترکیه تلاشی برای قطع ارتباطات است این در حالی است که درگیری میان گروه های مورد حمایت ترکیه و یگان های حمایت مردمی ادامه یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی دمشق غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.