پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

سونامی پوپولیسم در اروپا به ایتالیا رسید

آخرین موج قدرتمند پوپولیسم، ضد مهاجرت، ضد اتحادیه اروپا و ضد دموکراتیکی که سیاست اروپا را ویران کرده است، به ایتالیا هم رسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: انتخابات ایتالیا در روز یکشنبه آخرین موج قدرتمند در جریان طغیان ضد مهاجرت،  ضد اتحادیه اروپا و ضد دموکراتیک است که سیاست اروپا را ویران کرده است. این انتخابات مخالفت قاطعانه مردم با احزاب سنتی و رهبری ملی بود که از سیل مهاجران از آفریقا و خاورمیانه و سال ها رکود به تنگ آمده اند.

در حالی که احزاب پوپولیستی که بیشترین آراء را در انتخابات یکشنبه به دست آوردند، از بسیاری جهات متفاوت بودند، اما در یک وجه تشابه، هر دو می خواهند از دست یورو و حمایت از مهاجران و نظریه های توطئه مشترک  در مورد بانکداران، واکسیناسیون و حملات 11 سپتامبر خلاص شوند.

عدم وجود یک برنده واضح و یا شکل گیری یک ائتلاف مشخص، مسیری احتمالا ناپایدار و بی ثبات را پیش روی تشکیل دولت جدید قرار خواهد داد.

برنده بزرگ، با حدود 32 درصد از آرا، حزب «جنبش پنج ستاره» بوده است، یک جنبش مردمی که رای دهندگان ناامید کمتر از یک دهه پیش به رهبری یک کمدین آن را ایجاد کردند و اکنون توسط «لوئیجی دی ماریو» 31 ساله رهبری می شود.

برنده بعدی، حزب راست افراطی «لیگ» (که قبلا لیگ شمالی نام داشت) به رهبری «ماتئو سالوینی» 44 ساله بود. او که یکی از طرفدار مشتاق «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاست، عقایدی غم انگیز و مشابه آنها در زمینه ناسیونالیسم، نژاد پرستی و بیگانه ستیزی دارد و قصد دارد ایتالیا را از وجود مهاجران پاک کند.

حزب لیگ همراه با حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر پیشین حرکت می کند. تنها خبر خوب این انتخابات این بود که برلوسکونی به عنوان پیشگام پوپولیست های امروزی که در سال 2011 به دلیل رسوایی های جنسی و مشکلات حقوقی مجبور به استعفا از سمت نخست وزیری شد، تنها 14 درصد از آرا را کسب کرد.

بزرگ ترین ضربه به حزب حاکم دموکراتیک وارد شد که «ماتئو رنتسی» تا زمان استعفایش در روز دوشنبه، رهبری آن را بر عهده داشت. این حزب تنها 19 درصد از آرا را کسب کرد. این حزب، که طی پنج سال گذشته ایتالیا را در مسیرتکنوکراتیک رهبری کرده است، ایتالیا را از رکود خارج کرد و تلاش کرد تا اقتصاد خود را مدرن سازی کند. اما مشکلات کشور به اندازه کافی زیاد بود که این حزب نتواند در برابر ظهور افراط گرایی مقاومت کند.

هر دولتی که ظهور کند، با توجه به مشکلات اقتصادی واقعی ایتالیا، از جمله بزرگ ترین بدهی های عمومی در اتحادیه اروپا و بیکاری جوانان، با دوران بسیار سختی برای جلب رضایت رای دهندگان مواجهه خواهد شد. همانطور که یونان پیشتر دریافته بود، این یک قاعده مقابله با قوانین اروپایی است.

ایتالیا در حال حاضر چالشی بزرگ برای اروپایی محسوب می شود که اکنون به شدت از خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و اقدامات غیرلیبرال در لهستان، مجارستان و سایر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی آسیب دیده است. این وضعیت بی ثباتی و عدم اطمینان بدون شک در کرملین جشن گرفته می شود. (هر دو حزب جنبش پنج ستاره و لیگ مخالف تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا هستند.) خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا و کنار گذاشتن یورو توسط این کشور محتمل نیست، اما خصومت دولت ایتالیا با این دو مسئله ، معضلی برای بروکسل محسوب می شود. آنها اکنون باید تصمیم بگیرند که برای حرکت رو به جلو بیشتر فشار آورند، یا مدتی عقب نشینی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.