رهبران جهان و مقام‌ های نهادهای مالی جهانی با موضع‌ گیری تند در برابر آمریکا،ترامپ را از وارد شدن به یک جنگ تجاری بر حذر داشته‌ اند و گفته‌ اند در صورت بالا رفتن تعرفه‌ های صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا، آنها هم تعرفه‌ های اقلام وارداتی از آمریکا را افزایش خواهند داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: تنش در بازارهای سهام جهان طی روز جمعه و موضع‌ گیری‌ های تند مقام‌ ‎های اروپایی و مقام‌ های نهادهای مالی جهانی پس از آن شکل گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در  توئیتر از ورود به یک جنگ تجاری استقبال کرد و نوشت: «نبردهای تجاری خیلی هم خوبند.»

او روز پنجشنبه (1 مارس - 10 اسفند) گفت به زودی قصد دارد با امضای دستوری، تعرفه‌ های واردات فلزات را برای فولاد 25 درصد و برای آلومینیوم 10 درصد بالا ببرد.

«روبرتو آزودو» مدیرکل سازمان تجارت جهانی گفته‌ است این جنگ تجاری به نفع هیچ‌ کس نیست. صندوق بین المللی پول هم اعلام کرده است افزایش تعرفه از سوی آمریکا می‌ تواند علاوه بر خارج از مرزهای آمریکا، به اقتصاد خود آمریکا هم لطمه وارد کند.

مقام‌ های اروپایی هم در نخستین واکنش‌ ها به این اظهارات گفته‌ اند در اقداماتی تلافی‌ جویانه افزایش عوارض واردات محصولات کشاورزی، فولاد و دیگر اجناس آمریکایی را مد نظر قرار داده‌ اند.

ترامپ از قبل از انتخابات برای راه اندازی یک جنگ تجاری زمینه چینی کرده است. او اکنون اولین قدم اساسی خود را با تصمیم اش برای افرایش تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومینیوم برداشته است. و به نظر می رسد همچون بسیاری از سیاست های دیگر که وی از آنها حمایت کرده، این بار هم درک کمی از آنچه انجام می دهد، داشته باشد.

بسیاری از مشاوران ترامپ در کاخ سفید، از جمله «گری کان» مشاور ارشد اقتصادی ترامپ، در برابر این تصمیم گیری موضع گرفتند. در روز چهارشنبه، کوهن هشدار داده بود که اگر ترامپ این برنامه را اجرایی کند، ممکن است استعفا دهد.

دولت اطلاعاتی چندانی در مورد اینکه این افزایش تعرفه ها تا چه زمان اعمال خواهد شد و اینکه آیا همه کشورها از جمله کشورهایی مانند کانادا، مکزیک و کره جنوبی که با آمریکا قرارداد تجاری دارند، در بر خواهد گرفت یا خیر، ارائه نداده است.

بازار سهام پس از اعلام این خبر به شدت کاهش یافت، زیرا سرمایه گذاران از این اقدام هراس داشتند که این حرکت اولین گام برای افزایش اختلافاتی باشد که آمریکا و شرکای تجاری را به سمت تعرفه های جدیدی سوق دهد. ترامپ با توئیت خود نشان داد که این ترس به جا است.

تعرفه های فولاد و آلومینیوم به طور ظالمانه ای قصد مجازات چین را دارند؛ کشوری که قیمت های این کالاها را با تولید انبوهی بیش از آنچه که جهان می تواند استفاده کند، کاهش داده است. اما اقدام ترامپ اثر محدودی بر چین خواهد گذاشت، زیرا متحدانی مانند کانادا، برزیل، کره جنوبی و مکزیک بیشتر فولاد و آلومینیوم وارداتی آمریکا را تامین می کنند. علاوه بر این، چنین اقدامی می تواند به کسب و کارهای در آمریکا که از این فلزات استفاده می کنند، از جمله شرکت های خودروسازی و ساخت و ساز صدمه بزند زیرا این کالاها مواد اولیه کار آنها هستند.

اگر ترامپ واقعا علاقه مند به کاهش تولید چین بود، او باید با اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها همکاری می کرد تا فشار بر پکن را تحمل کند. این کشورها تمایل دارند که از نزدیک با ایالات متحده هماهنگ شوند و همچنین آنها هم از سیاست های اقتصادی چین آسیب دیده اند.

اما ترامپ به جای این که با آنها همکاری کند، متحدان آمریکا را با این حرکت خود خشمگین کرده است. مقامات بلندپایه در کانادا و اتحادیه اروپا در حال حاضر تهدید به اقدام تلافی جویانه کرده اند. آنها می توانند این کار را با شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی انجام دهند یا با تکرار اقدام خام ترامپ، به طور یک جانبه تعرفه های جدیدی را برای صادرات کالاهای آمریکایی مانند سویا و هواپیماهای بوئینگ اعمال کنند.

 همانطور که اتفاق می افتد، کانادا فولاد آمریکایی بیشتری را در مقایسه با آنچه به آمریکا صادر می کند، و همین اقدام به صنایعی که ترامپ مدعی کمک به آنها است، آسیب خواهد زد. «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا می گوید کانادا حدود نیمی از  فولاد صادراتی آمریکایی را خریداری می کند.

همچنین مشخص نیست که این تعرفه ها به ترامپ کمک می کند تا به هدف خود برای افزایش اشتغال در بخش تولید در ایالات متحده دست یابد یا خیر. برای مثال، کسب و کارهای واقع در این کشور حدود 70 درصد از فولاد مورد استفاده در اینجا را تولید می کنند. کارشناسان می گویند هر اشتغالزایی که قرار است در کارخانه فولاد یا ذوب آلومینیوم ایجاد شود، با چنین تصمیماتی از بین خواهد رفت و هزینه ها هم در نتیجه، افزایش خواهد یافت. به همین دلیل است که پیروزی در جنگ های تجاری کار آسانی نیست.

ترامپ به وضوح تجارت را به عنوان «یک بازی مجموع صفر» می بیند. او و برخی از مشاوران محافظه کارانه او از جمله «پیتر ناوارو» فکر می کنند اگر چین و مکزیک به آمریکا کالایی بیش از آنچه که وارد می کنند، صادر کنند، آنها برنده می شوند. رئیس جمهور می خواهد با اعمال تعرفه ها و سایر محدودیت های تجاری ورق را برگرداند. اما تجارت بسیار پیچیده تر از این چیزهاست. تعرفه ها ابزاری هستند که می توانند به کشورهایی که از آنها استفاده می کنند، آسیب برسانند، و یا بالعکس به آنها کمک کنند.

تعرفه های فولادی و آلومینیوم به تنهایی می تواند تاثیر کمی بر اقتصاد داشته باشد. اما ترس بسیاری از کارشناسان این است که ترامپ تازه افزایش تعرفه ها را شروع کرده باشد و بخواه بر دیگر کالاها هم تعرفه بیشتری اعمال کند و در نتیجه آمریکا را وارد جنگ تجاری کند که جهان از زمان «رکود بزرگ» به خود ندیده باشد. این اقدام تبعات اقتصادی مخربی نه تنها برای آمریکا بلکه برای همه جهان خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.