تنش لفظی آمریکا و کره شمالی هرگز تا این حد جدی نبوده است. کره شمالی از احتمال آزمایش یک بمب هیدروژنی خبر داده و بار دیگر احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را محتمل تر کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه اکسپرس در گزارشی نوشت: پس از تهدید «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا علیه کره شمالی در سخنرانی ‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه گفت که کشورش ممکن است دست به آزمایش یک بمب هیدروژنی بر فراز اقیانوس آرام بزند.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه به خبرنگاران در شهر «نیویورک» گفت که پیونگ ‌یانگ ممکن است در پاسخ به تهدید ترامپ در منطقه اقدام به آزمایش موشک هسته ای کند.

او گفت: «این احتمالا قوی ‌ترین آزمایش بمب هیدروژنی بر فراز اقیانوس آرام خواهد بود.»

وزیر خارجه کره شمالی در عین حال گفت: «این ‌که چه گام هایی برداشته خواهد شد من واقعا بی اطلاعم زیرا این اقدامات بر عهده کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] است.»

اظهارات وزیر خارجه این کشور می ‌تواند به معنی انجام چنین آزمایشی در خارج از مرزهای آن کشور باشد که قطعا باعث نگرانی کشورهای منطقه به خصوص ژاپن و کره جنوبی خواهد شد.

کره شمالی پیشتر هم در از آزمایش بمب هیدروژنی قابل نصب بر کلاهک ‌های موشکی خبر داد که به گفته پیونگ‌ یانگ قوی ‌ترین بمب هسته ای آزمایش شده توسط این کشور است.

بمب هیدروژنی چند برابر قدرتمندتر از بمب هسته ‌ای است. این بمب قابلیت کوچک تر شدن، سبک ‌تر شدن و نصب بر روی موشک ‌های دوربرد را هم دارد.

کیم جونگ اون نیز روز جمعه از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد کرد و گفت که وی به دلیل تهدید کره شمالی به «نابودی کامل»، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

روز جمعه خبرگزاری دولتی کره شمالی متن بیانیه کیم جونگ اون را منتشر کرد که در آن، ضمن انتقاد شدید از سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفته است که در این مورد به شدت موضع گیری خواهد کرد.

بنا بر گزارش منتشره در خبرگزاری دولتی «کی‌ سی ‌ان ای»، کیم جونگ اون درباره ترامپ گفت: «کاری می‌ کنم مردی که فرماندهی کل قوای آمریکا را بر عهده دارد بهای سنگینی برای سخنرانی خود بپردازد.»

کیم با اشاره به همین سخنان گفت، رئیس‌ جمهور آمریکا از نظر روانی «غیرمتعادل» است.

به گفته او، ترامپ نمی ‌تواند فرمانده کل قوای آمریکا باشد.

کیم ترامپ را یک «تبهکار و گانگستر» نامید که «دیوانه بازی با آتش» است.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که شبه‌ جزیره کره دستخوش بحرانی بدون سابقه است و به تدریج به سوی وضعیت مرگ و زندگی پیش می ‌رود، نخستین سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل باعث نگرانی عمیق جهانی شده است. انتظار داشتم که در نهایت اظهارات کلیشه‌ ای همیشگی خود را بدون تفاوت چندانی با آنچه که بدون فکر قبلی در دفتر کارش از دهانش بیرون می ‌آید، تکرار کند اما به جای ابراز نظراتی منطقی و قانع ‌کننده که بتواند به کاهش تنش منجر شود، «اراجیف توهین ‌آمیزی» را بر زبان آورد که از هیچ یک از رئیس جمهوران سابق آمریکا شنیده نشده بود.»

رهبر کره شمالی ادامه داد: «سگی که می ترسد بلندتر پارس می ‌کند. مایلم به ترامپ نصیحت کنم که وقتی در برابر جهانیان صحبت می‌ کند، ملاحظه به خرج دهد و در انتخاب کلمات محتاط باشد.»

کیم جونگ اون گفت: «سخنان رئیس جمهور آمریکا در صحن سازمان ملل آشکارا حاکی از قصد غیراخلاقی او برای نابودی کامل یک کشور مستقل بوده و از تهدید به تغییر رژیم یا سرنگونی ساختار اجتماعی یک کشور فراتر رفته که برای افراد برخوردار از عقل متعارف تکان دهنده است. این سخنان دونالد ترامپ یادآور اوصافی مانند تازه کار سیاسی و بدعت‌ گذار سیاسی است که در زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا برای اشاره به او به کار می ‌رفت.»

در ادامه بیانیه رهبر کره شمالی آمده است: "اظهارات صریح ترامپ در مورد گزینه مورد نظر آمریکا، به جای اینکه مرا بترساند یا مانع کار من شود، ثابت کرده که مسیری را که انتخاب کرده‌ ام درست است و این همان مسیری است که تا به آخر خواهم پیمود.»

کیم جونگ اون لحن خود را تندتر کرد و گفت: «حال که ترامپ در برابر چشم جهانیان به من و کشورم توهین کرد و منکر حق موجودیت کشورم شد و برای نابودی جمهوری خلق کره به اعلام شدیدترین جنگ در تاریخ مبادرت کرد، ما نیز به طور جدی شدیدترین اقدام متقابل در تاریخ را در برابر او انتخاب خواهیم کرد. عمل، بهترین گزینه در برخورد با پیری کورذهن و کم شنواست که هرچه را که می ‌خواهد به زبان می ‌راند و این هشدار، از آن نوع لفاظی ‌های مورد علاقه ترامپ نیست.»

کیم جونگ اون در این بیانیه هشدار داد: «و من قطعا رئیس جمهور عقل باخته آمریکا را با آتش مهار خواهم کرد.»

متن این سخنرانی کیم جونگ اون به حالت اول ‌شخص نوشته شده ‌است و به گفته دولت کره شمالی این نخستین بار است که یکی از رهبران این کشور پیامی را به صورت اول‌ شخص و مستقیما از زبان خود منتشر می‌ کند.

در همین حال، ترامپ بامداد روز جمعه در یکی از آخرین پیام‌ های توئیتری خود نوشت : «کیم جونگ اون کره شمالی، که از قرار معلوم دیوانه است و فردی است که از گرسنگی دادن و کشتن مردم خودش ابایی ندارد، این بار به گونه ای امتحان پس خواهد داد که قبلا سابقه نداشته ‌است».

کره شمالی در هفته‌ های گذشته جامعه بین ‌المللی به ویژه آمریکا را نه تنها با ششمین آزمایش هسته ای خود بلکه با آزمایش ‌های موشکی نگران کرد. همین اقدامات مناقشه با این کشور آسیای شرقی را در کانون توجه نشست یک هفته ‌ای کشورهایی از سراسر جهان در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک قرار داد.

دونالد ترامپ در سخنرانی سه ‌شنبه هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهدید کرد که اگر پیونگ ‌یانگ از فعالیت‌ های هسته ای خود دست نکشد، هیچ چاره دیگری نخواهیم داشت مگر آن که کره شمالی را به طور کامل نابود کند.

در اوایل هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌ ها علیه پیونگ ‌یانگ را به دلیل آزمایش هسته ای که این کشور در سوم سپتامبر انجام داد، شدت بخشید.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل سه‌ شنبه گذشته به رهبران جهانی هشدار داد که خطر حمله هسته ‌ای در بالاترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد است و «سخنان تند می ‌تواند به سوء تفاهم ‌های مرگباری منجر شود.»

تنش ‌ها بر سر برنامه هسته‌ ای و آزمایش‌ های موشکی کره شمالی در هفته‌ های اخیر اوج گرفته ‌است. در این میان کره شمالی با وجود فشاری که قدرت ‌های جهانی به آن وارد می‌ کنند، همچنان به برنامه‌ های موشکی و هسته‌ ای خود ادامه می ‌دهد.

آزمایش‌ های موشکی پیونگ یانگ در همسایگی ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آمریکا، و واکنش‌ های تند ترامپ که هر بار به نوبه خود با واکنش شدیدتر کره شمالی مواجه شده، روز به ‌روز بر این تنش افزوده ‌است.

پیونگ ‌یانگ آمریکا را دشمن اصلی خود می ‌داند و می ‌تواند با موشک، کره جنوبی و ژاپن را که محل استقرار هزاران نیروی آمریکایی است، هدف قرار دهد.

تنش لفظی آمریکا و کره شمالی هرگز تا این حد آتشین نبوده است. واقعیت این است که این بحران وارد مرحله تازه ‌ای شده است. آمریکا اکنون در تیررس حمله ‌های کره شمالی است. این موضوع به ‌همراه توانایی کره شمالی در کوچک و سبک کردن بمب هیدرونی، بازی را تغییر می دهد. کره شمالی در تابستان، ژاپن و قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام (گوام) را به شدت تهدید به حمله موشکی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.