هریس متعهد شده است اطمینان حاصل کند که ایالات متحده «همیشه قوی‌ترین و کشنده‌ترین نیروی جنگی در جهان باقی بماند.

به گزارش جماران؛ در حالی که کمتر از دو هفته تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده، کاملا هریس و دونالد ترامپ دو رقیب نهایی انتخابات ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در حال رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر بوده و در حالی که از مواضع خود دفاع می‌کنند، به صورت متقابل مواضع یکدیگر را مورد انتقاد و تهاجم قرار می‌دهند.

در این گزارش، دیدگاه‌ها و مواضه کاملا هریس؛ نامزد حزب دموکرات‌ در رابطه با حوزه های سیاست خارجی از جمله، مسائل دفاعی و ناتو، بحران غزه، جنگ روسیه و اوکراین و تجارت جهانی، بررسی می‌شود.

سیاست خارجی، حوزه دفاعی و ناتو

در سال‌های اخیر کاملا هریس در جایگاه معاون رییس جمهوری ایالات متحده، خود را به عنوان حامی قوی همکاری چندجانبه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی کرده است. او به عنوان رئیس شورای ملی فضایی کاخ سفید بر تعهد ایالات متحده به اوکراین و پیشبرد سیاست فضایی ایالات متحده تاکید دارد.

هریس در استراتژی امنیت ملی 2022 دولت بایدن به طور گسترده تمرکز دولت ترامپ را بر رقابت قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه حفظ کرد. هریس متعهد شده است اطمینان حاصل کند که ایالات متحده «همیشه قوی‌ترین و کشنده‌ترین نیروی جنگی در جهان باقی بماند.»

در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2024، هریس بر تعهد ایالات متحده به ناتو تاکید کرد و آن را «بزرگ‌ترین اتحاد نظامی جهان» خواند. پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، هریس از گسترش ناتو با فشار برای تأیید پیشنهادهای الحاق فنلاند و سوئد حمایت کرد و این کشورها به ترتیب در سال های 2023 و 2024 به ناتو پیوستند.

کاملا هریس همچنین استراتژی به روز شده هند و اقیانوس آرام را تدوین کرد که متعهد می‌شود از هند و اقیانوس آرام آزاد و باز حمایت کند. برای این منظور، ایالات متحده یک پیمان دفاعی جدید با پاپوآ گینه نو امضا کرده و یک توافقنامه دفاعی موجود با فیلیپین را به پیش برده است.

هریس همچنین همکاری امنیتی با ژاپن و کره جنوبی را تعمیق بخشیده است و اجلاس حضوری سران موسوم به Quad - اتحادی متشکل از ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن را برگزار کرد که ماهیت آن مقابله چین در اقیانوس هند و آرام (ایندو-پاسیفیک) است.

در سال‌های اخیر، دولت یک پیمان سه جانبه جدید با استرالیا و بریتانیا به نام AUKUS را اعلام کرد که به دنبال تقویت بازدارندگی و قابلیت‌های دفاعی متحدان از طریق تامین زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا، در برابر چین است.

هریس خواستار مشارکت بیشتر در قاره آفریقا است و در سال 2023 سفری یک هفته‌ای به این قاره را رهبری کرد. در سال 2022، هریس یک استراتژی جدید به سمت آفریقای جنوب صحرا منتشر کرد که بر حفاظت از دموکراسی، توسعه اقتصادی و انتقال انرژی پاک تاکید دارد. در همان سال، اجلاس سران ایالات متحده و آفریقا تعهداتی را برای افزایش کمک‌های نظامی و آموزش ایالات متحده برای دولت‌های آفریقایی تبیین کرد.

هریس ریاست شورای ملی فضایی کاخ سفید را بر عهده دارد که به رییس جمهوری آمریکا درباره سیاست و استراتژی فضایی مشاوره نهایی می‌دهد. در سال 2022، او تعهد ایالات متحده را برای توقف آزمایش‌های تسلیحات ضد ماهواره‌ای که زباله‌های خطرناک جوی ایجاد می‌کنند، اعلام کرد. او همچنین بر افزایش تعداد امضاکنندگان توافقنامه آرتمیس، یک توافق نامه جهانی که بر فعالیت‌های مرتبط با فضا حاکم است، نظارت دارد.

چندی پیش او گفت که از تصمیمی که بایدن برای بر خروج امریکا از افغانستان اتخاذ کرد، موافق است. بایدن در آگوست 2021 به عنوان بخشی از توافق قبلی ترامپ، تمامی نیروهای باقیمانده آمریکا را از این کشور خارج کرد.

او همچنین گفته که در ازای برداشتن «گام‌های جدی و قابل راستی‌آزمایی» پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای، برخی از تحریم‌ها را برای بهبود زندگی برای کره شمالی در نظر خواهد گرفت.

قبل از دولت بایدن، هریس به عنوان یک سناتور، به مجوز مجدد بخشی از قانون نظارت بر اطلاعات خارجی رای منفی داد؛ چراکه این قانون برای دسترسی دولت به اطلاعات شهروندان ایالات متحده نیازی به ضمانت نداشت.

اسرائیل یا غزه؟

هریس از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند، اما در مورد تلفات غیرنظامیان فلسطینی در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس نیز صریح انتقاد کرده است. او از آتش بس فوری و آزادی گروگان و همچنین راه حل دو کشوری برای درگیری طولانی مدت اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند.

با این حال، او می گوید که «همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهد داد». او قبلا این نکته را تکرار کرده است، از جمله در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ژوئیه 2024. او از کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل حمایت کرده است، که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر 2023 به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است. او می‌گوید که به حمایت از اسرائیل ادامه خواهد داد.

هریس در مارس 2024، خواستار آتش بس در جنگ اسرائیل و حماس شد. او مدعی شد که از «اهداف نظامی مشروع اسرائیل برای از بین بردن تهدید حماس» حمایت می‌کند، اما «فاجعه انسانی» در نوار غزه را محکوم کرد. او رهبران اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا برای محافظت از غیرنظامیان را بیشتر تلاش کنند و دولت اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا کمک‌های بیشتری را به غزه بدهد.

او در اولین مناظره خود با ترامپ گفت که باید یک راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین وجود داشته باشد، «جایی که فلسطینی‌ها از امنیت، خودمختاری و کرامتی برخوردار باشند که به درستی سزاوار آن هستند.» او همچنین، خواستار تشکیل یک دولت و تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اداره غزه و کرانه باختری یکپارچه شده است. او همچنین می‌گوید که اسرائیل باید «شهرک نشینان افراطی» در کرانه باختری را به خاطر خشونت علیه فلسطینی‌ها مسئول بداند.

در فوریه 2024، وزارت خزانه داری ایالات متحده چهار شهرک نشین اسرائیلی را که به خشونت در کرانه باختری متهم شده بودند، تحریم کرد.

در سال 2021، او حمایت ایالات متحده از توافقنامه آبراهام را تایید کرد، مجموعه‌ای از قراردادهای عادی سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی که توسط دولت ترامپ مذاکره شده است. اما به نظر می‌رسد پس از بحران غزه، تحقق توافق آبراهام حداقل برای دهه جاری میلادی، دور از انتظار باشد.

قبل از آغاز جنگ غزه، دولت بایدن و هریس به دنبال یک توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی بودند. در ازای آن، ریاض ضمانت‌های امنیتی رسمی ایالات متحده، همکاری در زمینه برنامه هسته‌ای غیرنظامی و امتیازات اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها را درخواست کرده بود.

او به عنوان یک سناتور از قطعنامه سال 2018 حمایت کرد که از رییس جمهوری خواسته بود به تمام اقدامات نظامی در یمن پایان دهد و به جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی رای داد. با تلاش‌های هریس فروش برخی تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی در سال 2021 متوقف شد و اما در آگوست 2024 با فروش 750 میلیون دلار تسلیحات از سر گرفته شد.

روسیه اوکراین

هریس در کمپین‌های انتخاباتی بارها گفته که ایالات متحده از تلاش‌های دفاعی اوکراین در برابر روسیه «تا زمانی که لازم باشد» برای مقابله با تهدیدی که پیروزی روسیه برای بقیه اروپا ایجاد می‌کند، حمایت خواهد کرد. او نماینده ایالات متحده در مذاکرات صلح در مورد اوکراین بوده و کنگره را تشویق کرده است که ده‌ها میلیارد دلار به کیف کمک مالی بدهد.

هریس تهاجم روسیه را محکوم کرده و متعهد شده است که به کمک اوکراین در تلاش‌های دفاعی خود ادامه دهد. او می‌گوید هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه، بدون مشارکت اوکراین امکان پذیر نیست. از سال 2022، ایالات متحده حدود 175 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

در ژوئن 2024، هریس به نمایندگی از ایالات متحده در اجلاس صلح سازماندهی شده توسط اوکراین در سوئیس، شرکت کرد تا حمایت جهانی را برای تحت فشار قرار دادن روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین جلب کند. در این نشست، او متعهد شد نزدیک به 2 میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین ارائه کند.

هریس استدلال می‌کند که عدم پاسخ به تجاوز روسیه در اوکراین، سایر کشورهایی که قصد تهاجم را دارند جسور می‌کند. (به نظر می‌رسد منظور اون چالش میان چین و تایوان باشد.)

او به هماهنگی با متحدان غربی برای اعمال تحریم‌های گسترده، کنترل صادرات و سایر مجازات‌ها علیه نهادها و افراد روسی، از جمله شرکت نظامی خصوصی روسی واگنر، کمک کرده است. این اقدامات بر انزوای روسیه از سیستم مالی جهانی، محدود کردن صادرات انرژی و توانایی‌های نظامی آن متمرکز شده است.

هریس می‌گوید: روسیه در اوکراین جنایت علیه بشریت مرتکب شده است. او همچنین در سال 2019 گفت که اشغال کریمه توسط روسیه در سال 2014 «نقض شدید هنجارهای بین‌المللی» است.

تجارت

به عقیده هریس تجارت خارجی برای رشد اقتصادی ایالات متحده مهم است. اما استدلال می‌کند که معاملات تجاری باید کارگران آمریکایی را در برابر اعمال ناعادلانه خارج از کشور محافظت کند. هریس از نرده‌های محافظ جدیدی در تجارت استفاده کرده است که هدف آن ارتقای تولید ایالات متحده، مقابله با رشد اقتصادی چین و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی بهتر است.

هریس قبل از اینکه معاون رییس جمهوری شود، گفت: «یک دموکرات محافظه کار نیست و با تعرفه‌های گسترده مخالف بود که منجر به تورم می‌شود. با این حال، در دولت بایدن حدود 360 میلیارد دلار تعرفه بر چین حفظ شد که توسط ترامپ اعمال شده بود و ده‌ها میلیارد دلار عوارض اضافی وضع کرده بود. هریس همچنین می‌گوید که کمپانی U.S Steel که موافقت کرد در سال 2023 خود را به شرکت ژاپنی Nippon Steel بفروشد، باید در مالکیت آمریکا باقی بماند.

هریس استدلال کرده است که قراردادهای تجاری قبلی بیش از حد بر افزایش سود شرکت‌ها متمرکز بوده و در عین حال کارگران آمریکایی را در معرض رقابت ناعادلانه قرار می‌دهد. این کشور به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری در تولید و زیرساخت‌های ایالات متحده برای افزایش رقابت اقتصادی این کشور بوده است.

به عنوان یک سناتور، هریس با شراکت ترانس پاسیفیک، یک توافقنامه تجارت آزاد که توسط باراک اوباما مذاکره و ترامپ از آن خارج شد، مخالفت کرد و استدلال کرد که این توافق به کارگران آمریکایی و آب و هوا آسیب می‌رساند. هریس در عوض به دنبال مذاکره بر سر یک قرارداد جانشین است که شامل همکاری در زنجیره تامین می‌شود اما تعرفه‌ها را حذف نمی‌کند.

او یکی از ده سناتوری بود که با توافق ایالات متحده، مکزیک و کانادا، نسخه به روز شده توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) که مورد مذاکره ترامپ و حمایت بایدن قرار گرفت، مخالفت کردند. در سال 2019، او گفت که یک قرارداد تجاری را امضا نمی‌کند؛ مگر اینکه از کارگران آمریکایی و محیط زیست آمریکا محافظت کند.

هریس دولت فدرال را برای حمایت از صنایع استراتژیک داخلی بسیج کرده است، تلاشی که به عنوان سیاست صنعتی شناخته می‌شود. هریس رأی قطعی خود را به قانون کاهش تورم (IRA) داد که حاوی حدود 370 میلیارد دلار کمک های مالی فدرال، وام ها و مشوق های مالیاتی برای انرژی پاک بود. برای دسترسی به منابع مالی IRA، شرکت ها باید با محدود کردن فعالیت ها در چین، ایران، کره شمالی و روسیه موافقت کنند.

در سال 2022، دولت بایدن قانون «تراشه‌ها و علم» را تصویب کرد که صدها میلیارد دلار به سمت تولید نیمه‌رساناهای ایالات متحده هدایت می‌کند. این کشور همچنین مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید را با هدف محدود کردن دسترسی پکن به فناوری‌های پیشرفته اعمال کرده و متحدان ایالات متحده از جمله تامین کنندگان عمده نیمه هادی ژاپن و هلند را مجبور به اعمال محدودیت‌های مشابه علیه چین، نموده است.

در نهایت، اخیرا، هریس گفته که می‌خواهد سازمان تجارت جهانی (WTO) را اصلاح کند. هریس بر تغییراتی در سازوکار حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی تاکید کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.