مواضع داخلی کاملا هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر در حوزه مخاطرات هوش مصنوعی، مالیات، دفاع از برخورداری حقوق سقط جنین بانوان و سازماندهی مهاجران برجسته است.

به گزارش جماران؛ در حالی که تنها 15 روز تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده، کاملا هریس و دونالد ترامپ دو رقیب نهایی انتخابات ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در حال رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر بوده و در حالی که از مواضع خود دفاع می‌کنند، به صورت متقابل مواضع یکدیگر را مورد انتقاد و تهاجم قرار می‌دهند.

در این گزارش به برخی از مواضع کاملا هریس؛ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و معاون فعلی رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن، در حوزه هوش مصنوعی، تغییرات اقلیمی، مسائل مرزی و مهاجرت، اقتصاد آمریکا و در نهایت بهداشت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی و فناوری

کاملا هریس در دوران مدیریت خود در جایگاه فعلی (معاون رییس جمهوری آمریکا)، نقشی پیشرو در توسعه سیاست ایالات متحده در قبال موضوع هوش مصنوعی (AI) داشته است. در دولت بایدن، هریس حمایت از بخش فناوری ایالات متحده را به عنوان موضوعی برای امنیت ملی در نظر گرفت.

هریس فرمول یک فرمان اجرایی را رهبری کرد که شرکت‌ها را ملزم می‌کرد تا خطراتی را که با آن مواجه هستند با دولت در میان بگذارند و چارچوبی را برای استفاده ایمن از هوش مصنوعی ترسیم کرد که آژانس‌های فدرال می‌توانند از آن پیروی کنند.

طبق گزارش‌ها، او پیشنهاد کرد که شرکت‌های پیشرو هوش مصنوعی با تعهدات داوطلبانه ایمن، از جمله تعهد برای ارائه قوی‌ترین مدل‌های خود برای بررسی دولت، موافقت کنند و پانزده شرکت این کار را در سال 2023 انجام دادند. او همچنین تلاش‌هایی را برای ایجاد قوانینی در مورد استفاده نظامی از هوش مصنوعی رهبری کرد که تا امروز بیش از 50 کشور با آن موافقت کردند.

در دولت بایدن، هریس قانون چیپ‌سِت و علم را در آگوست 2022 تصویب کرد و بیش از 280 میلیارد دلار بودجه را به سمت تولید داخلی فناوری‌های پیشرفته و سخت‌افزاری از جمله تراشه‌ها و نیمه رساناها، که زیربنای توسعه است، اختصاص داد.

در سال 2022، دولت آمریکا «منشور حقوق هوش مصنوعی» را منتشر کرد که در آن پنج اصل برای استقرار مسئولانه این فناوری مشخص شد. هریس می‌گوید: «سیاست ایالات متحده در قبال هوش مصنوعی باید هم نوآوری را حمایت کند و هم از آسیب‌های عمیق و مخاطرات احتمالی، محافظت نماید.»

هریس در سال 2023، نماینده ایالات متحده در اولین اجلاس بین‌المللی حکمرانی هوش مصنوعی در لندن بود. این اجلاس بیانیه مشترکی را تهیه کرد که به دنبال اطمینان از «انسان محوری، قابل اعتماد بودن و مسئولیت پذیری فناوری» است. چین نیز این بیانیه را امضا کرده است.

در دولت بایدن، هریس در سال 2023 از یک «استراتژی جدید امنیت سایبری ملی» پرده برداری کرد که از شرکت‌های آمریکایی می‌خواهد مسئولیت اطمینان از هک نشدن سیستم‌هایشان را بر عهده بگیرند و پیشنهاد می‌کند که آن‌ها می‌توانند از نظر قانونی برای محافظت از «زیرساخت‌های دیجیتال» مسئول شناخته شوند. این استراتژی همچنین خواستار گسترش مجوز نظامی ایالات متحده برای جلوگیری از حملات سایبری خارجی است.

دولت فعلی آمریکا از کنگره خواسته است که قوانینی برای تقویت اجرای ضد انحصار ایجاد کند که می‌تواند علیه شرکت‌های بزرگ فناوری مورد استفاده قرار گیرد. وزارت دادگستری پرونده‌های ضد تراست (حقوقی) را علیه اپل، آمازون، گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری پیگیری کرده است.

دولت آمریکا به دلیل نگرانی در مورد سودمندی آن‌ها در دور زدن تحریم‌ها، پولشویی و تامین مالی تروریسم، ارزهای دیجیتال را سرکوب کرده است. دولت به فدرال رزرو دستور داده است تا توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را بررسی کند. بنا به گزارش‌ها، هریس به دنبال بازنشانی با بخش کریپتو است.

محیط زیست و تغییرات اقلیمی

هریس بحران آب و هوا را به عنوان یک «تهدید وجودی» توصیف می‌کند. او از بسیاری از سیاست‌های آب و هوایی بایدن، از جمله تصمیم او برای پیوستن مجدد به توافقنامه پاریس (2015)، و رأی تساوی در سنا برای تصویب بزرگ‌ترین «لایحه انرژی پاک» و سرمایه‌گذاری در آب و هوا در تاریخ ایالات متحده حمایت و یکی از عاملان این تصمیمات بوده است.

هریس در سال 2022 رأی قطعی را به قانون کاهش تورم (IRA) داد، که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در سیاست‌های مرتبط با آب و هوا در تاریخ ایالات متحده است. این لایحه تقریبا 370 میلیارد دلار برای تلاش‌های کاهش انتشار، از جمله اعتبارات مالیاتی و یارانه‌ها برای پروژه‌های انرژی پاک در نظر گرفته است. IRA بر اساس قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیرساختی (IIJA)، یک قانون 1.2 تریلیون دلاری برای ارتقای زیرساخت‌های ایالات متحده و تشویق به پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی، است.

به عنوان بخشی از IIJA، در دولت بایدن، هریس برنامه اعتباری هسته‌ای مدنی را برای سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری در تاسیسات انرژی هسته‌ای ایجاد کرد. در مارس 2024، دولت اعلام کرد که 1.5 میلیارد دلار به ایالت میشیگان وام می‌دهد تا یک نیروگاه هسته‌ای بسته را راه‌اندازی (احیاء) کند، که اولین احیاء یک نیروگاه هسته‌ای در تاریخ ایالت متحده آمریکا است.

هریس همچنین، یک مشارکت جدید بین ایالات متحده و کشورهای حوزه کارائیب راه اندازی کرد که به دنبال تقویت امنیت انرژی، زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادهای محلی در منطقه شمالی-مرکزی است.

در یک مورد دیگر، در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در سال 2023 در دبی، هریس از تعهد 3 میلیارد دلاری ایالات متحده به صندوق آب و هوای سبز سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین صندوق جهان که برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد، خبر داد.

همچنین، در دولت بایدن، کاملا هریس، «ارتش آب و هوای آمریکا» را ایجاد کرد که هدف آن آموزش ده‌ها هزار جوان در مهارت‌های پرتقاضا برای مشاغلی در زمینه اقدامات آب و هوایی و انرژی پاک است. این برنامه برگرفته از طرح ارتش حفاظت غیرنظامی در زمان فرانکلین دی.روزولت؛ رییس جمهوری اسبق آمریکا است.

هریس همچنین، مجموعه‌ای از پروژه‌های سوخت فسیلی جدید از جمله پروژه حفاری نفت 8 میلیارد دلاری در شمال آلاسکا را ایجاد کرده است. با این حال، این کشور همچنین محدودیت‌هایی را برای اجاره نفت و گاز جدید در 13 میلیون هکتار (5.3 میلیون هکتار) از ذخایر نفتی فدرال آلاسکا دارد.

هریس در سال 2020 یک طرح اولیه 10 تریلیون دلاری را ارائه کرد که بر اساس آن باید انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص تا سال 2045 و بخش برق بدون کربن تا سال 2030 ایجاد شود. او همچنین متعهد شد به حمایت دولت فدرال از صنعت سوخت فسیلی پایان دهد و خواستار مالیات بر کربن شد.

او به عنوان یک سناتور در سال 2019، یکی از حامیان اولیه  قطعنامه «موافقت جدید سبز» بود، قطعنامه‌ای غیرالزام آور از سوی کنگره که هدف آن کمک به ایالات متحده در انتقال 100 درصد انرژی پاک در عرض یک دهه بود.

اقتصاد؛ تورم و بدهی

در دولت بایدن، اغلب سیاست‌ها و برنامه‌های هریس بر سرمایه‌گذاری عمومی در زیرساخت‌ها و انرژی سبز، گسترش طبقه متوسط ​​و به چالش کشیدن ادغام انحصاری اقتصاد متمرکز بود. وی همچنین برای جبران هزینه‌های افزایش یافته، به دنبال افزایش مالیات بر شرکت‌ها و ثروتمندان بوده است.

در سال 2021، «قانون سرمایه‌گذاری زیرساختی و مشاغل دو حزبی»، بزرگ‌ترین لایحه هزینه‌های زیرساختی در دهه‌های اخیر، اجازه 1.2 تریلیون دلار هزینه برای جاده‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های ایالات متحده را داد که هریس یکی از عاملان اصلی تصویب این قانون بود.

سازمان‌های نظارتی غیرحزبی انتظار دارند که برنامه‌های هزینه‌های دولت کسری فزاینده فدرال را بیش از یک تریلیون دلار در دهه آینده افزایش دهد. کسری بودجه در حال حاضر 1.7 تریلیون دلار است و بدهی ملی از 30 تریلیون دلار یا بیش از 100 درصد تولید اقتصادی ایالات متحده افزایش یافته است.

هریس از پیشنهادات بایدن برای ایجاد تریلیون‌ها دلار افزایش مالیات حمایت کرده است. او از افزایش بالاترین نرخ مالیات بر درآمد و اجرای مالیات بر ثروت حمایت می‌کند که مالیاتی 25 درصدی را بر افراد با ارزش کل دارایی‌های بیش از 100 میلیون دلار، از جمله سودهای محقق نشده، اعمال می‌کند. او همچنین از افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها از 21 به 28 درصد حمایت می‌کند. با این حال، پیشنهاد او برای افزایش مالیات بر عایدی سرمایه به 28 درصد کمتر از نرخ 39.6 درصدی پیشنهادی بایدن است.

به گفته هریس، ایجاد طبقه متوسط ​​هدف تعیین کننده ریاست جمهوری او خواهد بود. سیاست‌های پیشنهادی او شامل افزایش حداقل دستمزد، حذف مالیات بر انعام و ایجاد اعتبار مالیاتی برای کودکان تازه متولد شده تا سقف 6000 دلار در سال است. بر اساس برخی برآوردها، پیشنهادهای اقتصادی در برگه اطلاعاتی منتشر شده توسط کمپین هریس، 1.7 تریلیون دلار به کسری بودجه فدرال در دهه آینده اضافه می‌کند.

در سال 2018، او به عنوان سناتور، قانونی را پیشنهاد کرد که خواستار لغو قانون کاهش مالیات و مشاغل سال 2017 بود. بسیاری از این کاهش‌ها در سال 2025 منقضی می‌شوند. بایدن برای آمریکایی‌هایی که کمتر از 400 هزار دلار درآمد دارند، کاهش بودجه را پیشنهاد داده است، طرحی که اکنون هریس از آن حمایت می‌کند.

هریس در سال 2021، توافقی جهانی برای مالیات شرکت‌ها با حداقل 15 درصد را میانجیگری کرد، اگرچه هنوز این توافق اجرا نشده است. یک سال بعد، دولت حداقل مالیات شرکتی 15 درصدی را بر شرکت‌های آمریکایی با درآمد سالانه بیش از یک میلیارد دلار وضع کرد و در حال حاضر، هریس از افزایش این نرخ به 21 درصد حمایت می‌کند.

دولت بایدن سیاست ضد انحصار را در اولویت قرار داده است و انحصارات ادعایی در بخش‌های هوانوردی، انرژی و فناوری را به چالش می‌کشد. در سال 2022، کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری بیش‌ترین چالش‌ها را برای ادغام‌های پیشنهادی از زمانی که ایالات متحده در سال 1976 شروع به بررسی پیش از ادغام کرد، ثبت کردند.

بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر

هریس مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی ملی و بین المللی را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های خود قرار داده است. او مدت‌هاست که از حقوق مروبط به باروری زنان حمایت می‌کند و از قوانین جدیدی برای بازگرداندن حقوق سقط جنین که توسط دادگاه عالی لغو شده است، دفاع می‌کند.

در سال‌های اخیر، هریس یک سیاست تهاجمی واکسیناسیون کووید-19 را دنبال کرد که شامل دسترسی رایگان به واکسن و یک دستور واکسن سراسری بود که بیشتر کارفرمایان بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌داد. (دیوان عالی بعدا این حکم را لغو کرد.) در سال 2021، دولت یک استراتژی همه گیر ملی را منتشر کرد که بر افزایش سریع تولید واکسن، محافظت از کارگران ضروری و گسترش دسترسی به آزمایش و درمان متمرکز بود.

دولت آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سازمان بهداشت جهانی که ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین کمک کنندگان به آن است، عقب نشینی کرد.

در سال 2023، هریس دادستان‌های کل ایالت‌ها را از سراسر آمریکا دعوت کرد تا در مورد تلاش‌های ایالتی و دولت فدرال برای رسیدگی به اپیدمی مواد مخدر در ایالات متحده بحث کنند. در حال حاضر، کمپین او می‌گوید که لایحه امنیت مرزی دو حزبی را برای تامین مالی فناوری که به کشف مواد مخدر غیرقانونی که از طریق مرزها قاچاق می‌شوند، امضا خواهد کرد.

هریس همچنین، در سال 2022، از یک استراتژی ملی دفاع زیستی جدید پرده برداری کرد که هدف آن کمک به ایالات متحده برای آماده شدن بهتر برای تهدیدات بیولوژیکی یا ویروسی در مقیاس بزرگ است که ممکن است در آینده ظاهر شوند. این استراتژی منجر به ایجاد دفتر سیاست آمادگی همه‌گیری در کاخ سفید شد که وظیفه آن هماهنگی، رهبری و آمادگی در برابر همه‌گیری بود.

با این حال، در میان مقامات و سیاستمداران آمریکایی، هریس پیشرو در زمینه حقوق باروری زنان است. او از تصمیم دادگاه عالی برای لغو قانون مربوط به اختیارات سقط جنین توسط زنان انتقاد می‌کند و مدافع برخورداری زنان از حقوق سقط جنین است.

مهاجرت و امنیت مرزی

هریس از اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت حمایت می‌کند. او در سال‌های اخیر رهبری دولت فدرال برای رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت از آمریکای مرکزی را بر عهده داشت، اگرچه اظهارات او در منصرف کردن مهاجران بالقوه از سفر به ایالات متحده بحث و جدل ایجاد کرده است.

هریس قول داده است که سیستم مهاجرتی شکست خورده فعلی را اصلاح کند و برای بازگرداندن قانون لایحه امنیت مرزی دو حزبی که دو بار در کنگره شکست خورده تلاش می‌کند.

در سال 2021 هریس، کمپینی دیپلماتیک برای رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت از کشورهای به اصطلاح مثلث شمالی آمریکای مرکزی (السالوادور، گواتمالا و هندوراس) به راه انداخت و با تامین حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی برای ارتقای فرصت‌های اقتصادی و مهار خشونت در آمریکای مرکزی، کمک کرد.

هریس به دنبال بازسازی برای اسکان مجدد پناهجویان در ایالات متحده پس از کاهش شدید ان در دوران ترامپ است. در سال 2023، ایالات متحده بیش از 60 هزار پناهنده را پذیرفت که بیش از دو برابر سال قبل است. دولت همچنین برنامه‌های آزادی مشروط جدیدی را ایجاد کرد که از ده‌ها هزار پناهجوی افغان و اوکراینی به ایالات متحده استقبال کرده است.

با این حال، دولت در سال 2023 از سیاست جدیدی رونمایی کرد که اجازه می‌دهد از پناهندگی به مهاجرانی که قبلا در کشور ثالث درخواست پناهندگی کرده‌اند و کسانی که به طور غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، خودداری کند. این رویکرد شامل چندین کشور آمریکای لاتین نیز می‌شود.

در سال 2020، هریس قانون دسترسی به وکیل را مجددا معرفی کرد که تضمین می‌کرد افرادی که در هنگام ورود به ایالات متحده بازداشت می‌شوند به وکیل حقوقی دسترسی داشته باشند. او در ابتدا این لایحه را اولین بار به عنوان سناتور در سال 2017 ارائه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.