همین چند ماه قبل بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با حضور نماینده روسیه در نشست مربوط به صلح اوکراین در سوئیس مخالف بود ولی او همین حالا بر ضرورت حضور نماینده روسیه در نشست دوم مربوطه تاکید میکند. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا کشورهای اروپایی و اوکراین به این نتیجه رسیده اند که به روسیه نزدیک شده تا شاید راه حلی را برای این بحران پیدا کنند.

پایگاه خبری جماران: عبدالرضا فرجی راد، کارشناس ارشد سیاست خارجی و دیپلمات سابق در یادداشتی برای جماران نوشت:

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در پارلمان این کشور اعلام کرد آماده است برای یافتن راهی جهت پایان دادن به جنگ اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور  روسیه ملاقات کند. در این رابطه می توان گفت که مواضع تند آلمان در یکسال اخیر و برخلاف مواضع نرمتر این کشور در سال اول جنگ اوکراین، با این آمادگی برای گفت و گو با پوتین که تکرار هم شده همخوانی ندارد. بنابراین، می توان گفت که این اعلام آمادگی برای مذاکره از سوی شولتز چیزی نیست جز یک تصمیم جمعی در ناتو و نیز علاقه دولت اوکراین برای پیدا کردن راهی برای خروج از این مخمصه.

همین چند ماه قبل بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با حضور نماینده روسیه در نشست مربوط به صلح اوکراین در سوئیس مخالف بود، ولی او همین حالا بر ضرورت حضور نماینده روسیه در نشست دوم مربوطه تاکید می کند. پرسشی که در اینجا مطرح  می شود این است که چرا کشورهای اروپایی و اوکراین به این نتیجه رسیده اند که به روسیه نزدیک شده تا شاید راه حلی را برای این بحران پیدا کنند. در پاسخ به چند مورد می توان اشاره کرد:

  1. نزدیکی آرای دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که شانس دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد جمهوری خواهان را نزدیک به پنجاه رسانده سبب شده که غرب با طرح آمادگی برای گفت و گوی شولتز با پوتین تستی را انجام دهد تا از مواضع روسیه برای سازش یا عدم سازش مطلع شود. به ویژه آنکه تا زمان محدود باقیمانده تا انتخابات، احتمال حادثه غیر مترقبه ای به ویژه از سوی نخست وزیر اسرائیل وجود دارد که بتواند درصد رأی ترامپ را افزایش دهد.
  2. زمستان سخت در خاک اوکراین در پیش است. روس ها سعی می کنند تا یک ماه آینده، در شرق اوکراین پیشروی بیشتری داشته باشند و پس از آن با حملات هوایی و موشکی زیر ساخت های باقیمانده اوکراین را زیر آتش بگیرند. گفته می شود مردم اوکراین در زمستان امسال باید شرایط سختی را تحمل کنند. همچنین در استان کورسک روسیه که نیروهای اوکراین بر بخشی از آن مسلط شده اند، بر تعداد حملات هوایی روسیه بر نیروهای اوکراین افزوده خواهد شد. بنابراین، در موعد بهار که هوا برای درگیری زمینی مناسب خواهد بود، روسیه با آمادگی، تجهیزات و نیروی بیشتری به پیشروی در شرق ادامه خواهد داد. این در حالی است که نیروهای اوکراین دیگر در جبهه شرقی توان پیشروی را از دست داده اند و اگر قرار بود موفقیتی به دست آورند، در بهار گذشته که همه پیش بینی می کردند نیروهای اوکراین دستاوردهایی را خواهند داشت و در نتیجه روسیه در پای میز مذاکره امتیازاتی را خواهد داد، این موفقیت حاصل می شد.
  3. اوکراین ادعا می کند که اگر غرب اجازه دهد از سلاح های پیشرفته در داخل روسیه استفاده کند، می تواند پیروزی هایی را به دست آورد، اما تاکنون چنین اجازه ای به کی یف داده نشده است. هم غرب در کسب چنین موفقیتی در تردید است و هم این نگرانی وجود دارد که حملات جدی با سلاح های پیشرفته غرب به زیر ساختارهای روسیه باعث شود که روسیه هم حملاتی را به یکی از کشورهای  عضو ناتو انجام دهد و یا در نهایت از سلاح محدود و تاکتیکی هسته ای در نقطه ای از اوکراین استفاده کند که هر کدام می تواند امنیت اروپا را بخطر اندازد.
  4. اختلاف در اروپا بر سر جنگ اوکراین در حال افزایش است. در حالی که امریکا و کشورهای مهمتر اروپایی به دنبال تنبیه پوتین هستند و استراتژیک فکر می کنند، ولی تعدادی دیگر از کشورها معتقدند که خروج تمام نیروهای روسیه از اوکراین امکانپذیر نیست و اوکراین برای صلح باید زمین هایی را واگذار کند. ضمن اینکه این جنگ از نقطه نظر اقتصادی برای آنها مشکلاتی را به وجود آورده است.
  5. ادامه این جنگ سبب شده است که جناح مقابل همچون روسیه، چین، ایران و کره شمالی به هم نزدیک تر شده و حمایت هایی را از همدیگر به عمل آورند که در تضاد با سیاست های غرب است. ادامه جنگ و اینگونه پیوندها و نزدیکی ها می تواند به استحکام روابط جناح مقابل بینجامد.
  6. بحران خاورمیانه که پیش بینی اتمام نزدیک آن به نوعی خوش باوری تلقی می شود؛ سبب شده که غرب احساس کند مدیریت دو بحران بزرگ خارج از توانش باشد. ضمن اینکه رقبای استراتژیکی جهانی اش نیز از این وضعیت سود می برند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.