اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای صادراتی آمریکایی را تهیه کرده است تا در صورتی که دونالد ترامپ بار دیگر در انتخابات پیش‌روی آمریکا پیروز شد و تهدیدش مبنی بر ضربه زدن به بروکسل با اقدامات تجاری تنبیهی را اجرایی کرد، این اتحادیه نیز تعرفه‌های واردات این کالاها را افزایش دهد.

به گزارش جماران به نقل از یوورنیوز، اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای صادراتی آمریکایی را تهیه کرده است تا در صورتی که دونالد ترامپ بار دیگر در انتخابات پیش‌روی آمریکا پیروز شد و تهدیدش مبنی بر ضربه زدن به بروکسل با اقدامات تجاری تنبیهی را اجرایی کرد، این اتحادیه نیز تعرفه‌های واردات این کالاها را افزایش دهد.

با این وجود وبسایت خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که وضع تعرفه‌های جدید علیه شرکت‌های آمریکایی، یک اولویت سیاسی برای اتحادیه اروپا نیست بلکه صرفا در صورتی اجرا خواهد شد که مستاجر جدید کاخ سفید دست به اقدام مشابهی بزند.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که «اولویت اتحادیه اروپا، رسیدن به توافقی با ترامپ در برخی موضوعات مشترک از جمله چین است».

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی با وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم صادراتی اروپا، این اتحادیه را غافلگیر کرد و بروکسل نیز در مقابل محصولات شرکت‌های آمریکایی همچون موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون و شلوار جین Levi Strauss & Co را هدف قرار داد.

از همان آغاز دورۀ ریاست جمهوری ترامپ در ایالات متحده، اتحادیه اروپا نیز مجبور شد اقدامات متعددی را برای دفاع از فعالیتهای تجاری خود به اجرا بگذارد.

ترامپ روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با جان میکلت‌ویت، سردبیر بلومبرگ گفت: «از نظر من زیباترین کلمه در فرهنگ لغت تعرفه است. این کلمه مورد علاقه من است.»

 

تعرفه‌های ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی

دونالد ترامپ وعده داده که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده، محصولات کشورهایی مانند چین را با تعرفه‌های ۶۰ تا ۱۰۰ درصد و دیگر کشورها را نیز با اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهایشان هدف قرار دهد.

او همچنین ممکن است در واکنش به سیاستهای سختگیرانه مالیاتی اتحادیه اروپا علیه غول‌های فناوری ایالات متحده، دست به اقدام متقابل بزند.

ترامپ در جریان مصاحبه اخیرش با سردبیر بلومبرگ همچنین گفت: «متحدان ما از ما سوء استفاده کرده‌اند؛ بیشتر از دشمنان ما.... اتحادیه اروپا متحد ما است؛ اما کسری تجاری ما با این اتحادیه به ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است.»

آیندۀ روابط اقتصادی آمریکا و اروپا

نظرسنجی «بلومبرگ نیوز» در ماه گذشته نشان داد که دونالد ترامپ و کامالا هریس در هفت ایالتی که به احتمال زیاد سرنوشت انتخابات را تعیین خواهند کرد، رقابت تنگاتنگی دارند.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی در این انتخابات پیروز شود، روابط تجاری ایالات متحده با دیگر کشورها بویژه اتحادیه اروپا همواره یک اولویت اصلی برای رئیس جمهور آینده خواهد بود.

به گفته منابع آگاه بلومبرگ، در صورت پیروزی کامالا هریس، اتحادیه اروپا به دنبال حل و فصل چند موضوع حل نشده از دوران ریاست جمهوری بایدن خواهد بود؛ از جمله رسیدن به یک توافق دائمی دربارۀ تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم.

کامالا هریس طرح ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها را نوعی مالیات بر مصرف کنندگان آمریکایی تفسیر کرده است و چنین انتقاداتی، ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه افزایش تعرفه‌ها منجر به کاهش سطح مالیات شرکت‌ها و درنتیجه درآمدزایی آنها می‌شود را به چالش کشیده است.

اگرچه رویکرد جو بایدن در موضوع تعرفه‌ها آشتی‌جویانه‌تر از ترامپ بوده و همسویی او با اتحادیه اروپا بر سر اوکراین به ترمیم روابط ترانس‌آتلانتیک کمک کرده، اما مقامات اتحادیه اروپا آگاه هستند که سیاست تجاری او نیز مانند سلف او، همچنان به رویکرد «اول آمریکا» نزدیکتر است.

اروپایی‌ها در همین راستا، از طرح اعطای یارانه ۳۹۰ میلیارد دلاری جو بایدن برای حمایت از فناوری سبز (که به شرکت‌ها انگیزه‌ای برای انتقال سرمایه‌های خود از اروپا به ایالات متحده می‌داد) بسیار متضرر شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.