جدیدترین شاخص ادراک از فساد که توسط سازمان بین‌المللی شفافیت اعلام شده، مجارستان را در بدترین شرایط در میان کشورهای اتحادیه اروپا قرار داده است.

به گزارش جماران به نقل از  یورونیوز، ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستان، پس از سخنرانی هفته گذشته خود در پارلمان اروپا متهم شد که مجارستان را به «فاسدترین کشور اتحادیه اروپا» تبدیل کرده است. این گزاره با توجه به شواهد موجود تا چه حد صحت دارد؟

پس از آن که آقای اوربان روز چهارشنبه اولویت‌های خود را در دوره ریاست دوره‌ای مجارستان بر شورای اروپا برشمرد، «پتر مجار»، از هم حزبی‌های سابق آقای اوربان که خود را به عنوان بزرگترین رقیب سیاسی او مطرح کرده، از نخست وزیر مجارستان به دلیل آن چه که «تخریب حسن شهرت» کشورش خواند، انتقاد کرد.

آقای مجار خطاب مستقیم به ویکتور اوربان گفت: «خوشحالم که حداقل در اینجا، به نمایندگی از مخالفان و میلیون‌ها مجارستانی، می‌توانم سوالاتی را از شما بپرسم.»

او افزود: «امیدوارم که اکنون بتوانید به مجارستانی‌ها توضیح دهید که چگونه مجارستان از یک ستاره درخشان، رسما به فقیرترین و فاسدترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شده است.»

این اظهارات با استقبال دیگر نمایندگان پارلمان اروپا همچون موریتس کورنر، نماینده آلمان از حزب دموکرات آزاد، مواجه شد. او ویکتور اوربان را «کلاهبردار» خواند و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شد.

 

اما آیا واقعاً مجارستان فاسدترین کشور اتحادیه اروپا یا حتی قاره اروپا است؟

مجارستان به طور مداوم در بین فاسدترین کشورهای اروپایی دسته‌بندی شده و امتیازات پایینی را در زمینه شفافیت مالی و اقتصادی دریافت می‌کند اما این که آیا این کشور بدترین شرایط را در میان کشورهای اروپایی دارد، نیاز به بررسی شاخص‌های اعلام شده دارد.

جدیدترین شاخص ادراک از فساد که توسط سازمان بین‌المللی شفافیت اعلام شده، مجارستان را در بدترین شرایط در میان کشورهای اتحادیه اروپا قرار داده است.

در مقیاس صفر تا ۱۰۰ که صفر به شدت فاسد و ۱۰۰ به شدت شفاف است، مجارستان امتیاز ۴۲ و پس از آن بلغارستان با ۴۵ و رومانی با ۴۶ امتیاز قرار گرفته‌اند که بدترین جایگاه را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند.

 

این شاخص مجارستان را در رتبه ۷۶ از ۱۸۰ کشور جهان قرار می‌دهد.

سازمان بین‌المللی شفافیت از مجارستان به خاطر «بیش از یک دهه نقض سیستماتیک حاکمیت قانون» انتقاد کرده است.

در این گزارش آمده است که تلاش مجارستان برای ساکت کردن منتقدان، نشان دهنده «تعهد دولت اوربان برای حفاظت از وضعیت موجود» است.

اما گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت حاکیست که در میان کشورهای اروپایی، بیشترین جرائم مالی در روسیه رخ می‌دهد. روسیه امتیاز ۲۶ از ۱۰۰ را دریافت کرده و در رده‌بندی جهانی شاخص ادراک فساد، درمیان ۱۸۰ کشور مورد بررسی رتبه ۱۴۱ را کسب کرده است.

 

گستردگی درک فساد در اتحادیه اروپا

اگر سیستم رتبه‌بندی را تغییر دهیم، نتایج نیز تغییر می‌کند. نظرسنجی یوروبارومتر در سال ۲۰۲۴ در مورد نگرش شهروندان اتحادیه اروپا نسبت به فساد نشان داد که ۶۸ درصد اروپایی‌ها فساد را در کشورشان گسترده می‌دانند.

در میان کشورهای اروپایی، یونان در بدترین رتبه قرار دارد، به طوری که ۹۸ درصد از شهروندان این کشور معتقدند که فساد در کشورشان گسترده است. پرتغال و مالت هم در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند ولی مجارستان با وجود این که در جایگاه هشتم قرار دارد، اما اکثریت بالایی از مردم یعنی ۸۸ درصد آنها فاسد را در کشورشان گسترده می‌دانند.

در سراسر اتحادیه اروپا، شهروندان تصور می‌کنند که دولت‌ها به اندازه کافی با فساد مقابله نمی‌کنند. چنان که تنها ۳۰ درصد آنها معتقدند که تلاش‌های دولت‌ها برای مبارزه با اختصاص بودجه‌های غیرقانونی موثر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی فساد در اروپا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.