مقامات آمریکایی گفتند که اولویت اول انتخاب رئیس جمهور لبنان است، سپس دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای درگیری در مرز اسرائیل و لبنان بر اساس قطعنامه سازمان ملل که پس از جنگ 2006 در لبنان به تصویب رسید اما هرگز به طور کامل اجرا نشد و سپس انتصاب نخست وزیر جدید لبنان.

به گزارش جماران، مقامات آمریکایی می گویند کاخ سفید می خواهد از ضربه بزرگ اسرائیل به رهبری و زیرساخت های حزب الله برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در روزهای آینده استفاده کند. وب  سایت خبری – تحلیلی اکسیوس در گزارشی در این باره می نویسد: چرا این موضوع می تواند مهم باشد؟ لبنان تقریباً دو سال است که رئیس جمهور نداشته و این امر بی ثباتی را افزایش داده و بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور را تشدید کرده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان و دیگر اعضای حزب‌الله در هفته‌های اخیر در حملات هوایی اسرائیل کشته ( شهید)  شدند و همین مسئله منجر به تضعیف حزب الله لبنان شده است.  وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده که حملات اسرائیل بیش از 1100 نفر از جمله ده‌ها زن و کودک را در لبنان کشته است.  یکی از کاندیداها ژنرال جوزف عون فرمانده نیروهای مسلح لبنان است که مورد حمایت آمریکا و فرانسه است. نیروهای مسلح لبنان یک بازیگر کلیدی در هر حل و فصل پس از جنگ در لبنان خواهند بود.دو مقام آمریکایی گفتند که با از میان برداشته شدن نصرالله و تضعیف حزب‌الله ، دولت بایدن فکر می‌کند اکنون فرصتی برای کاهش چشمگیر نفوذ خود بر نظام سیاسی لبنان و انتخاب رئیس‌جمهوری جدید که متحد شبه‌نظامیان شیعه نیست، وجود دارد.

سیستم سیاسی لبنان بر اساس تقسیم قدرت بین فرقه های مختلف مذهبی بنا شده است. پست رئیس جمهور در این ساختار به افراد مسیحی می رسد. در پایان اکتبر 2022، میشل عون، رئیس جمهور سابق، که روابط نزدیکی با حزب الله داشت، به دوره ریاست جمهوری خود پایان داد. از آن زمان تاکنون پارلمان لبنان بر سر انتخاب رئیس جمهور جدید به اجماع نرسیده است. ایالات متحده، فرانسه و چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی و قطر دو سال است که در تلاش برای میانجیگری میان احزاب مختلف سیاسی در این کشور برای دستیابی به مصالحه هستند، اما تقریباً هیچ ابتکار عملی ره به جایی نبرده بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: ما مدتی است روشن کرده‌ایم که فکر می‌کنیم دولت لبنان باید بر ناکارآمدی سیستم سیاسی غلبه کند، یکی از محرک‌های اصلی این ناکارآمدی حق وتوی حزب الله در مورد اینکه رئیس جمهور بعدی چه کسی خواهد بود، است.  

دو مقام آمریکایی گفتند کاخ سفید وضعیت کنونی لبنان را فرصتی برای خروج از بن بست بر سر انتخاب رئیس جمهور لبنان می داند و فکر می کند که این باید اولویت اصلی باشد، حتی قبل از فشار برای آتش بس بین اسرائیل و حزب الله.  در روزهای اخیر، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان به عاموس هوخشتاین، مشاور رئیس جمهور بایدن، گفت که می‌خواهد با طرحی که ایالات متحده در ژوئن برای راه‌حل دیپلماتیک در لبنان ارائه کرد، پیش برود.

مقامات آمریکایی گفتند که هوخشتاین به میقاتی گفته که این پیشنهاد «خارج از میز» است، زیرا در دو هفته گذشته به دلیل افزایش درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله، شرایط روی زمین تغییر کرده است. در عوض، هوخشتاین به میقاتی اعلام کرد که اولویت باید انتخاب رئیس جمهور جدید باشد.

عبدالله بو حبیب وزیر امور خارجه لبنان روز پنجشنبه در واشنگتن با باربارا لیف، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در خاورمیانه دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، لیف به بو حبیب گفت که با توجه به اوضاع کشور نیاز به انتخاب رئیس جمهور جدید در اسرع وقت احساس می شود.روز پنجشنبه، میقاتی خواستار انتخاب هر چه سریعتر رئیس جمهور جدیدی شد که نماینده اکثریت لبنانی ها باشد.  میقاتی گفت: نکته کلیدی انتخاب رئیسی است که با یک تیم در مقابل تیم دیگر همسو نباشد.

مقامات آمریکایی گفتند که اولویت اول انتخاب رئیس جمهور لبنان است، سپس دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای درگیری در مرز اسرائیل و لبنان بر اساس قطعنامه سازمان ملل که پس از جنگ 2006 در لبنان به تصویب رسید اما هرگز به طور کامل اجرا نشد و سپس انتصاب نخست وزیر جدید لبنان.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.