«اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا وارد جنگ علیه ایران شود. در کاخ سفید واقعاً این باور وجود دارد که رئیس‌جمهور هم با آن موافق است دال بر اینکه ما با فرصتی برای تغییر شکل خاورمیانه مواجه هستیم و باید از آن استفاده کنیم.»

به گزارش جماران، حمله بی سابقه نیروهای حماس و گروه های مقاومت فلسطینی به اسرائیل در هفت اکتبر ۲۰۲۳، بمباران بی امان نوار غزه در یک سال گذشته از سوی اسرائیل، تبادل آتش میان حزب الله لبنان و اسرائیل، حملات حوثی ها(انصارالله) یمن به منافع اسرائیل و حامیان آن در دریای سرخ، هدف قرار دادن منافع جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان، ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، ترور فرماندهان نظامی و مقام های ارشد حزب الله لبنان در بیروت، انفجار همزمان پیجرها و دستگاه های ارتباطی در اختیار حزب الله لبنان، ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و در نهایت دومین حمله موشکی مستقیم جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل که شامگاه گذشته رخ دادT همه و همه منطقه غرب آسیا را در آستانه یکی از بی سابقه ترین تنش های چند دهه اخیر قرار داده است.

در حالی که همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای می  گویند به دنبال گسترش دامنه جنگ  نیستند اما در میدان عمل هر آنچه که انجام می شود و یا اتفاقا صورت نمی پذیرد مانند برقراری آتش بس در غزه به معنای دمیدن در آتش جنگ گسترده تر است.

وعده صادق ۲، دومین عملیات نظامی مستقیم ایران علیه اسرائیل با واکنش های بسیاری در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای همراه شده است. تهران پس از دو ماه خویشتن داری در برابر خونخواهی ترور اسماعیل هنیه در خاک خود پس از آنکه نه تنها وعده های کشورهای غربی و برخی دوستان منطقه ای برای برقراری آتش بس در نوار غزه و به تبع آن لبنان عملیاتی نشد، بلکه حتی شاهد ترور دبیر کل حزب الله لبنان هم بود اهدافی کاملا نظامی را در خاک سرزمین های اشغالی هدف قرار داد و البته هشدار داد که در صورت اقدام دوباره اسرائیل آماده پاسخ کوبنده تر است.

 

جنگ ایران و اسرائیل همه را در آتش خود میسوزاند

مروان بشرا، تحلیل گر ارشد الجزیره در نوشتاری کوتاه درباره تشدید تنش در منطقه می نویسد: «زمان آن فرارسیده که همه و به خصوص بزرگان سیاست در منطقه و فرامنطقه از لبه پرتگاه عقب نشینی کنند. اکنون زمان شادی و جشن نیست. اکنون زمان تنش زدایی است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که بزرگسالان در شورای امنیت سازمان ملل متحد یا در واشنگتن یا هر جای دیگر اروپا واقعا منطقه را از لبه پرتگاه عقب بکشند. در حال حاضر، ده‌ها هزار نفر در غزه، لبنان و جاهای دیگر کشته شده‌اند، و ما در شرف ورود به یک جنگ منطقه‌ای بزرگتر با دخالت ایالات متحده هستیم. این یک وضعیت بسیار بسیار خطرناک است.این ایده که ایران و اسرائیل تحت حمایت آمریکا به سمت جنگ مستقیم با یکدیگر بروند، همه را در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد سوزاند.»

 

حملات موشکی ایران دومین هشدار به اسرائیل است

نگار مرتضوی، یکی از اعضای ارشد مرکز سیاست بین‌الملل نیز در واکنش به تسریع تشدید تنش میان تهران و تل آویو می نویسد: دولت ایران احتمالاً احساس می‌کند که اگر به تشدید تنش‌های اخیر اسرائیل پاسخ ندهد، حملات اسرائیل نه تنها ادامه پیدا کرده، بلکه دامنه آن هم هر روز وسیع تر می شود. حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در ماه آوریل -دو هفته پس از حمله مرگبار اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه- یک هشدار اولیه و تلاشی برای کاهش تنش بود. به نظر می‌رسد پیام‌هایی که از سوی ایران در مورد آخرین رگبار موشکی‌اش داده شده است، یکسان است. آنها دومین حمله موشکی به اسرائیل را هم یک ضربه هشدار دهنده دیگر می دانند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در پستی در شبکه‌های اجتماعی حملات ایران را «پاسخی به حملات اسرائیل به حاکمیت آنها» توصیف کرد. مرتضوی گفت: «اما پزشکیان همزمان این پیام را تکرار کرد که آنها ( ایران) خواهان جنگ نیستند..»

 

بایدن ناتوان از نه گفتن به نتانیاهو است

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی و تحلیل گر  ارشد مسائل ایران معتقد است که منطقه تنها چند هفته قبل از انتخابات آمریکا در 5 نوامبر با وضعیت بسیار انفجاری که می تواند به سرعت به یک جنگ منطقه ای تمام عیار تبدیل شود رو به رو است.

او در این باره می  گوید: «مطلقاً هیچ دلیلی وجود ندارد که ما اینجا باشیم. تنها دلیلی که ما اینجا هستیم این است که به نظر می رسد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده توانایی یا تمایلی به نه گفتن به بنیامین نتانیاهو ندارد.»

به گزارش الجزیره، مقامات ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که ایران برای حملات موشکی خود علیه اسرائیل با «عواقب جدی» مواجه خواهد شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته‌ای ایران «هدفی مشروع برای پاسخ اسرائیل» است یا خیر، به خبرنگاران گفت که «هیچ چیزی را رد نمی‌کند». وی به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم این گفت و گوها را مستقیماً با همتایان اسرائیلی خود در روزهای آینده انجام دهیم. واضح است که این یک حمله غیرقابل قبول بود و همانطور که قبل از این حمله به وضوح اعلام کرده بودیم، عواقبی برای ایران در پی خواهد داشت، اما من فکر می کنم مناسب است که قبل از اینکه به طور علنی در مورد آنها صحبت کنیم، این پیامدها را با همتایان اسرائیلی خود در میان بگذاریم.»

 

خطر حمله اسرائیل به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بالا است

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بحران بین‌المللی، می‌گوید که حملات اسرائیل علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران یک احتمال بسیار قوی است.

واعظ به الجزیره گفت: «خطر حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران  زیاد است زیرا سپر دفاعی ایران که حزب الله لبنان است اکنون در موقعیت ضعیف شده ای قرار گرفته است. نیروهای آمریکایی در حال حاضر در منطقه هستند و از اسرائیل محافظت می کنند و برای اسرائیل، این به طور بالقوه فرصتی است که یک بار برای مراقبت از تهدید بزرگی که در چند دهه گذشته از سوی ایران احساس کرده، اقدام کند. اسرائیل شانسی برای دیپلماسی در این میدان قائل نیست و بنابراین من فکر می کنم خطر واقعی حمله به تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد. واعظ افزود که صرف نظر از اینکه اسرائیل زیرساخت‌های هسته‌ای یا تأسیسات نظامی ایران را هدف قرار می‌دهد یا خیر، پاسخ بزرگ اسرائیل همچنان می‌تواند آغازگر جنگ گسترده‌تری باشد.

 

آمریکا «یک طرفه» مقصر تشدید تنش در منطقه است

خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز مطالعات عرب واشنگتن، می گوید که حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از دولت نتانیاهو، کل منطقه را به سمت یک سرنوشت ناشناخته خواهد برد. او می گوید: یک سال از آغاز جنگ غزه می گذرد . حمایت کورکورانه کامل ایالات متحده از سیاست های اسرائیل و البته افراط و تفریط این رژیم همچنان ادامه دارد. این نتیجه یک سیاست یک جانبه است که از آغاز این درگیری از پذیرش هرگونه عنصر عقلانیت سرباز زد.

 

تل آویو و واشنگتن به دنبال تغییر شکل خاورمیانه هستند

یک  تحلیل گر  مسائل منطقه با انتقاد از استانداردهای دوگانه جامعه بین  المللی می  گوید: «اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی تواند علیه ایران وارد جنگ شود.» راندا اسلیم، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه، می‌گوید وابستگی شخصی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به اسرائیل و اعتقاد سیاسی او مبنی بر اینکه «شما در مقابل اسرائیل حرکت نمی‌کنید» منجر به ماه‌ها حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از این کشور شده است.

او می گوید که دولت بایدن نشان داده  که در حال مذاکره با دولت نتانیاهو درباره نوع واکنشی است که اسرائیل به حمله ایران خواهد داشت.  اسلیم به الجزیره گفت: «اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا وارد جنگ علیه ایران شود. در کاخ سفید واقعاً این باور وجود دارد که رئیس‌جمهور هم با آن موافق است دال بر اینکه ما با فرصتی برای تغییر شکل خاورمیانه مواجه هستیم و باید از آن استفاده کنیم.»

 

خاورمیانه در یک لحظه بسیار خطرناک قرار دارد

رایان کاستلو، مدیر سیاست شورای ملی ایرانیان آمریکایی (NIAC)، یک گروه مستقر در ایالات متحده که از دیپلماسی برای حل منازعات جاری حمایت می کند، می‌گوید خاورمیانه در لحظه‌ای خطرناک قرار گرفته است.

کاستلو به الجزیره گفت: «این یک پویایی بسیار خطرناک است که هر طرف در تلاش است خطوط قرمز جدیدی را تعیین کند یا از خطوط قرمز دیگر عبور کند و ما متأسفانه نمی دانیم که این امر چقدر می تواند ویرانگر باشد.»

او این تصور را رد کرد که افزایش خشونت منجر به کاهش تنش یا جلوگیری از حملات بیشتر می شود. در اوایل ماه جاری، خبرگزاری آمریکایی آکسیوس گزارش داد که دولت بایدن از سیاست اسرائیل برای کاهش تنش از طریق تشدید تنش با حزب الله حمایت می کند.

کاستلو می گوید: ضرب المثل این است: «چشم در برابر چشم، اما این همه دنیا را کور می کند. و من فکر می‌کنم که اگر طرف‌ها به ادامه مسیر تلاش برای تشدید تنش ادامه دهند، این اتفاق خواهد افتاد. «چک سفید» بایدن برای نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه و حمله به لبنان باعث تشدید تنش با ایران شد. آنچه ما واقعاً در اینجا باید ببینیم این است که برخی از رهبری ایالات متحده نتانیاهو را عقب بکشند و تلاش کنند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود از خارج شدن این موضوع از کنترل جلوگیری کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.