بسیاری از تحلیل­گران خارجی و ایرانی خارج از کشور نیز در اقدامی حساب شده و جهت دار سعی در تحریک ایران به ورود در جنگ دارند. در نهایت تاسف، عده­ای هم در داخل کشور ناخواسته آب به آسیاب اسرائیل میریزند. واقعیت این است که در حال حاضر شرایط بسیار به نفع ایران و به شدت به زیان اسرائیل است. هرگونه اقدام نسنجیده ای میتواند شرایط را برعکس کند.

علی عیدی پور، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی برای جماران نوشت: انفجار پیجرها و بیسیم های حزب­ الله لبنان توسط اسرائیل، سطح درگیری را بالا برده به گونه ای که احتمال جنگ گسترده بین اسرائیل و حزب الله را افزایش داده است. در این میان، بحث حمایت نظامی ایران از حزب الله بیش از پیش مطرح است. حمایت نظامی ایران از حزب الله لبنان دقیقا همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل می خواهد، اما ایران نباید در دام نتانیاهو گرفتار شود. طولانی شدن جنگ اسرائیل و حماس و عدم تحقق وعده نتانیاهو در مورد نابودی کامل حماس دو دردسر جدی برای نخست وزیر اسرائیل داشته است.

نخست آنکه موجب شکل گیری اعتراضات گسترده مردمی در اسرائیل برای پذیرش آتش بس و آزادی اسرای اسرائیلی شده است.

دوم آنکه حملات وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی ­ها، موجب برانگیخته شدن افکار عمومی جهانی شده که تظاهرات پی درپی و گسترده علیه اسرائیل و حمایت از غزه را به دنبال داشته است.

بنیامین نتانیاهو هدف اصلی خود را نابودی کامل حماس عنوان کرده بود که این هدف محقق نشده است. در این شرایط نتانیاهو دو راه کلی پیش روی خود دارد:

اول، اینکه آتش بس را بپذیرد. پذیرش آتش بس در وهله اول به منزله شکست نتانیاهو در جنگ است و در وهله دوم یعنی پایان عمر سیاسی او.

دوم اینکه دامنه جنگ را گسترش دهد تا تبدیل به یک جنگ بزرگ منطقه ای شود تا بقای سیاسی خود را تضمین کند.

برای گسترش دامنه جنگ در سطح منطقه، اسرائیل باید کاری کند تا پای جمهوری اسلامی ایران به جنگ کشیده شود. برای وارد کردن ایران به جنگ نیز اسرائیل باید به متحد اصلی جمهوری اسلامی ایران یعنی حزب الله لبنان حمله کند. چرا که اسرائیل بر این باور است که در صورت حمله به حزب الله، قطعا جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ خواهد شد. زمانی که جمهوری اسلامی ایران به حمایت از حزب الله لبنان با اسرائیل وارد جنگ شود،آمریکا هم به حمایت از اسرائیل وارد جنگ(حتی محدود) علیه ایران می­شود. این دقیقا دامی است که نتانیاهو برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده است.

این دومین دام اسرائیل برای جمهوری اسلامی ایران است؛ دام اول ترور اسماعیل هنیه در تهران بود. اسرائیل می توانست هنیه را در ترکیه یا قطر ترور کند. اما در آن صورت ایران درگیر نمی شد، پس باید کنشی انجام می داد که واکنش ایران را به دنبال داشته باشد.

دولت پزشکیان ثبات در منطقه و مدیریت تخاصم با آمریکا را در دستور کار خود قرار داده است. این جهت گیری دولت چهاردهم کاملا به زیان اسرائیل است. در نتیجه اسرائیل خواهان گسترش جنگ در منطقه و تشدید تخاصم بین ایران و آمریکاست و از هر ابزاری استفاده می کند تا به این هدف برسد. 

در همین راستا، بسیاری از تحلیل­گران خارجی و ایرانی خارج از کشور نیز در اقدامی حساب شده و جهت دار سعی در تحریک ایران به ورود در جنگ دارند. در نهایت تأسف، عده­ای هم در داخل کشور ناخواسته آب به آسیاب اسرائیل می ریزند. واقعیت این است که در حال حاضر شرایط بسیار به نفع ایران و به شدت به زیان اسرائیل است.  هرگونه اقدام نسنجیده ای میتواند شرایط را برعکس کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.