ولادیمیر زلنسکی امروز در نشست سالانه سازمان ملل سخنرانی می‌کند و طرحی جدید موسوم به طرح پیروزی را برای پایان دادن به جنگ به بایدن ارائه می‌دهد، با این حال، آنچه از شواهد و واقعیت‌های جنگ هویداست، نشان از نابودی زیرساخت‌های انرژی اوکراین دارد.

به گزارش جماران روز 22 سپتامبر، رییس جمهوری اوکراین؛ ولادیمیر زلنسکی به ایالات متحده سفر کرد تا در تلاشی فوری برای تاثیرگذاری بر سیاست آمریکا در قبال جنگ اوکراین با روسیه، یک «طرح پیروزی» را برای نزدیک‌تر کردن مهم‌ترین متحد خود ارائه دهد.

رهبر اوکراین می‌گوید که می‌خواهد این طرح را به جو بایدن؛ رییس‌جمهوری فعلی آمریکا و دو جانشین بالقوه‌ وی یعنی؛ کامالا هریس و دونالد ترامپ، در طول این سفر ارائه دهد.

وی امروز (سه‌شنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

زلنسکی گفته که اگر این طرح مورد حمایت غرب قرار گیرد، اثر گسترده‌ای بر جنگ اوکراین و رفتار کرملین می‌گذارد. به عقیده وی، یکی از پیامدهای این طرح این است که می‌تواند در پایان دادن دیپلماتیک به جنگ کمک کند.

زلنسکی در روزهای گذشته به خبرنگاران گفته بود: «طرح پیروزی گام‌های سریع و ملموس شرکای استراتژیک ما از امروز تا پایان سال جاری میلادی» را پیش بینی می‌کند.

به گفته وی این طرح به عنوان یک «پل» برای دومین اجلاس سران اوکراین در مورد صلح که کیف قصد برگزاری آن را در اواخر سال جاری دارد و مصمم است تا روسیه را به آن دعوت کند، عمل می‌کند.

با این حال دو طرف از هم فاصله زیادی دارند.

زلنسکی باذها گفته است که هیچ جایگزینی برای صلح وجود ندارد. وی قصد دارد که اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا حضور داشته باشد و روسیه از تمام خاک اوکراین رانده شوند، اگرچه او می‌گوید که هدف دوم از طریق دیپلماتیک قابل دستیابی است، در طرف مقابل وی، پوتین معتقد استکه مذاکرات صلح تنها در صورتی آغاز می‌شود که کیف بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به روسیه واگذار کند و طرح عضویت خود در ناتو را برای همیشه، کنار بگذارد.

امروز، سفر زلنسکی به ایالات متدحه در مقطعی خطرناک در سرنوشت اوکراین انجام می‌شود. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر می‌تواند باعث چرخش سریع سیاست واشنگتن در قبال اوکراین شود که به شدت به حمایت نظامی و مالی ایالات متحده و همچنین اجماع سازی هژمونیک واشنگتن، متکی است.

اخیرا، ترامپ در یک مناظره تلویزیونی از پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد اوکراین روسیه را شکست دهد یا خیر، امتناع کرد و گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، تلاش خواهد کرد تا جنگ را قبل از روی کار آمدن پایان دهد. هریس ترامپ را متهم کرد که به دنبال تسلیم سریع و بدون قید و شرط کیف است. با این حال، ترامپ هرگز تا امروز نگفته است که به چه روشی و با چه قیمتی قصد دارد به جمگ اوکراین پایان دهد.

با این حال، اخیرا و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کیف قدرت خود را به نمایش گذاشته و به سرعت زمین‌های روسیه را در حمله غیر منتظره ششم آگوست به منطقه کورسک روسیه تصرف و سلاح‌های جدیدی از جمله موشک و پهپاد را در حملات خود علیه روسیه به کار برد. علاوه بر این در روزهای گذشته،کیف یک حمله موشکی همزمان با عملیات پهپادی را علیه روسیه به انجام داد که منجر به انفجاری مهیب در کارخانه معمان سازی روسیه در منطقه تی‌وِر T-ver شد.

در انتظار حمایت بایدن

روز گذشته جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی دولت بایدن، اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا، مشتاق است تا در رابطه با طرح استراتژی جامع زلنسکی برای موفقیت در این جنگ، در حاشیه اجلاس سالانه سارمان ملل با رییس جمهوری اوکراین دیدار و گفتگو کند.

طبق اعلام قبلی دولت اوکراین، ارتش این کشور قصد دارد تاکه به تاسیسات نظامی روسیه تا محدوده 168 مایلی (300 کیلومتری)، حمله کند که شامل زیرساخت های نظامی روسیه از جمله فرودگاه‌هایی که میزبان هلیکوپترهای تهاجمی و هواپیماهای جنگی روسیه است، می‌شود.

امروز، روسیه 18 درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده، با این حال، تهاجم اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه می‌تواند به عنوان یک ابزار چانه زنی در مذاکرات یا به عنوان یک بیمه نامه در برابر هرگونه فشار خارجی برای متوقف کردن جنگ باشد.

در طرف دیگر، باید دید که آیا اوکراین می‌تواند این منطقه را پس از اعلام پوتین به فراخوان افزایش نیروهای ارتش روسیه حفظ کند یا خیر؟

در همین حال، روسیه به سمت پوکروفسک در حال پیشروی است که این حرکت می‌تواند در جلوگیری از لجستیک نیروهای دفاعی اوکراین به سمت مناطق شرقی این کشور، نقش مهمی داشته باشد.

پوکروفسک شهری در استان دونتسک در شرق اوکراین است و به نظر می‌رسد که روسیه تا پایان سال جاری بتواند این شهر را به تصرف خود درآورد.

چالش‌های اوکراین

اوکراین امروز بیش از واقعیت‌های موجود در میدان نبرد خوش بین است و همه امید خود را به ورود مجدد دموکرات‌ها به کاخ سفید بسته است. در حال حاضر کیف، پس از حملات روسیه به بخش عظیمی از زیرساخت‌های تولید انرژی این کشور، در شرایط مطلوبی قرار ندارد و باید منتظر زمستانی سخت باشد.

روسیه در دو ماه اخیر به ویژه پس از حمله اوکراین به استان کورسک روسیه، بخش بزرگی از زیرساخت‌های انرژی اوکراین را مورد حمله قرار داده است که حتی ممکن است در صورت عدم بازیابی این زیرساخت‌ها از سوی اوکراین و همچنین ورود ترامپ به کاخ سفید، این کشور مجبور باشد به یک صلح اجباری تن دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.