طی دو روز اخیر اجساد 450 تن از قربانیان توفان و سیل در شهر«درنه» در شرق لیبی از دریا بیرون کشیده شد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، رئیس سازمان جستجو و شناسایی مفقودان در لیبی گفت که طی دو روز اخیر اجساد 450 تن از قربانیان توفان و سیل در شهر«درنه» در شرق لیبی از دریا بیرون کشیده شد.

این سازمان تأکید کرد که این اجساد در 120 متری ساحل پیدا شدند.

الجزیره روز گذشته نیز اعلام کرد اجساد هزار جان باخته سیل در درنه از دریا بیرون کشیده شدند.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد که فعالیت های نجات و بیرون کشیدن اجساد همچنان در شهر ساحلی درنه در شرق لیبی ادامه دارد.

این سازمان تصریح کرد که تا کنون 3هزار و 958 جان باخته سیل در درنه از آوار بیرون کشیده شد و هویت های آنها شناسایی شده است.

کمیته صلیب سرخ جهانی نیز امروز شنبه اعلام کرد که دستور تخلیه درنه را صادر نکرده است.

این کمیته تأکید کرد که اجساد باعث شیوع بیماری نمی شوند و نسبت به انتشار اطلاعات اشتباه که باعث ایجاد مانع در مسیر کار امدارسانان شده و رعب و وحشت را می گستراند هشدار داد.

«عثمان عبدالجلیل» وزیر بهداشت در دولت شرق لیبی نیز اعلام کرد که تا روز جمعه اجساد 3هزار و 166قربانی توفان و سیل وحشتناک در درنه دفن شدند.

در تحولی دیگر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیش از 9 هزار نفر تاکنون در شهر درنه لیبی همچنان مفقود هستند.

سازمان جهانی بهداشت امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از 9 هزار نفر تاکنون در شهر درنه در شرق لیبی ناپدید شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است، 29 تن از لوازم پزشکی به 250 هزار نفر از نیازمندان لیبی ارسال شده و امروز به شهر بنغازی در شرق این کشور رسیده است.

طوفان مدیترانه‌ای "دانیل" روز یکشنبه چندین منطقه در شرق لیبی را درنوردید که مهمترین آنها شهرهای بنغازی، البیضاء و المرج، سوسه و درنه بود.

در حالی که امدادگران از مقامات می‌خواهند که از دفن قربانیان در گورهای دسته جمعی خودداری کنند، بسته‌های عظیمی از تجهیزات پزشکی از جمله کیسه‌های جسد به لیبی سیل زده فرستاده شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۲۹ تن تجهیزات بهداشتی برای کمک به ۲۵۰ هزار نفر در بنغازی فرستاده شده است. 

این تجهیزات که به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ارسال می‌شوند، شامل داروهای ضروری، لوازم جراحی، اورژانس، اقلام پزشکی و کیسه جسد برای جابجایی «ایمن و آبرومندانه» و دفن جانباختگان است. 

سازمان جهانی بهداشت و سایر آژانس‌های امدادی از مقامات لیبی خواسته‌اند تا از دفن قربانیان سیل اخیر در گورهای دسته جمعی خودداری کنند. این سازمان می‌گوید دفن گروهی می‌تواند ناراحتی روانی طولانی مدتی برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد. همچنین اگر این گورها نزدیک به آب باشند، سلامتی مردم را به خطر خواهد انداخت. 

در عین حال، دادستان ارشد دولت شرق لیبی گفته است که مسئول بی‌توجهی به این دو سد در شهر درنه را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. این شهر در تلاش است تا راهکاری برای هزاران جسدی که پس از فاجعه زیر آوار مانده و در آب تجزیه شده‌اند، پیدا کند. 

در همین حال، وزارت امورخارجه بریتانیا اعلام کرد که بسته کمکی خود را به لیبی و مراکش، جایی که هزارن نفر در زلزله جان خود را از دست داده‌اند، به ۱۰ میلیون پوند افزایش داده است. 

این پول برای تامین مواد ضروری از جمله سرپناه اضطراری، فانوس‌های خورشیدی قابل حمل و فیلترهای آب هزینه خواهد شد. 

یک تیم تخصصی فوریت‌های پزشکی به رهبری کارشناسان بهداشتی هم به لیبی اعزام خواهند شد تا ارزیابی‌های پزشکی سریع از مناطق آسیب دیده ارائه دهند. 

براساس گزارش سازمان ملل، از زمانی که لیبی تحت تاثیر باران‌های سیل آسا قرار گرفت، بیش از هزار نفر در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند. 

به گفته سازمان هلال احمر لیبی از روز پنجشنبه ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در درنه جان خود را از دست داده‌اند. ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر دیگر هم مفقود شده‌اند که امید چندانی به زنده بودن آنها وجود ندارد. 

«یک‌پنجم جمعیت کشته یا مفقود شده‌اند»

یسرا الباگیر، خبرنگار اسکای نیوز در آفریقا گفت: «حداقل ۲۰ درصد از جمعیت شهر درنه کشته یا مفقود شده‌اند.»

بیل‌های مکانیکی به دنبال کسانی که مفقود شده‌اند هستند، اما تعداد آنها به اندازه کافی نیست. گفته می‌شود تنها سه یا چهار بیل مکانیکی در این شهر دیده شده است. 

الصدیق السو، دادستان کل لیبی روز جمعه گفت که دفتر او مدیریت سد و مقام مسئول منابع آب را احضار کرده است. 

او گفت که تحقیقات بر روی اعتبارات تخصیص یافته برای نگهداری سدها متمرکز است و بعد هم تاکید کرد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه قبل از سیل، ترک‌هایی در سد دیده شده دریافت کرده است. 

او ادامه داد: «به شهروندان این اطمینان را می‌دهم که با هرکسی که مرتکب اشتباه و سهل انگاری شده، برخورد قاطع صورت گرفت. دادستانی علیه او پرونده کیفری تشکیل خواهد داد و او را محاکمه خواهد کرد.»

مقامات هشدار داده‌اند که ممکن است تعداد کشته‌ها بیشتر شود چرا که بیماری‌های مختلف احتمالا در شهر از طریق آب منتقل خواهد شد. 

ابراهیم العربی، وزیر بهداشت دولت غربی لیبی مستقر در طرابلس گفت که مطمئن است آب‌های زیرزمینی با اجساد، حیوانات مرده، زباله‌ها و مواد شیمیایی آلوده شده است. او گفت: «از مردم می‌خواهیم که به چاه‌های درنه نزدیک نشوند.»

این فاجعه پس از سال‌ها جنگ داخلی بین دولت‌های رقیب رخ داده است. البته دولت‌ها سعی در حل مشکلات داشته‌اند اما تلاش‌ها به دلیل سردرگمی، مشکلات در دریافت کمک‌ها به مناطق آسیب دیده، تخریب زیرساخت‌های درنه از جمله چندین پل، با مشکل مواجه بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سیل در لیبی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.