پوتین با طرحی برای سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، جهان را می‌ترساند تا حواس خود را از مشکلات خود منحرف کند

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان ولادیمیر پوتین می‌گوید قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس، متحد همسایه‌ای که او بخشی از تهاجم فوریه 2022 خود به اوکراین را از آنجا انجام داد، مستقر کند. وقتی رئیس‌جمهور روسیه از کلمه «هسته‌ای» استفاده می‌کند، جهان توجه می‌کند و به نظر می‌رسد که دلیل عمده‌ای برای گفتن او همین باشد.

طبق معمول پوتین، جهان باید متن را بخواند و زمینه را بررسی کند. سلاح‌هایی که پوتین قصد دارد به بلاروس منتقل شود، سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک نیستند، آن موشک‌های غول‌پیکر بالستیک قاره‌پیما که در صورت شلیک به زندگی روی زمین پایان می‌دهند.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کوچک‌تر، اما قدرتمند هستند و می‌توان از آنها در میدان جنگ استفاده کرد. پوتین در سال گذشته احتمال جنگ هسته ای را تهدید کرده است، به ویژه زمانی که عملیات نظامی او در اوکراین در حال تزلزل است.

این می تواند به توضیح زمینه بیانیه پوتین کمک کند. او مردی است که در حال حاضر مشکلات زیادی دارد. نیروهای روسیه شهرهای اوکراین را از هوا بمباران می کنند، اما جنگ زمینی آنها پیشرفت چندانی ندارد.

جدای از چندین توافق تجاری جدید با چین، پوتین از نشست سران خود با شی جین پینگ، رهبر چین سود چندانی نگرفت. در هر صورت، به نظر می رسد روسیه اکنون شریک کوچک چین است.

سپس دادگاه کیفری بین المللی و حکم بازداشتی که برای پوتین صادر کرده است.

ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در کرملین در مسکو، روسیه صحبت می کند.

پوتین می گوید روسیه قصد دارد تسلیحات هسته ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند

پوتین تصمیم خود را به گردن طرف مقابل می‌اندازد و می‌گوید که این تصمیم را در واکنش به ارسال مهمات ضد تانک حاوی اورانیوم ضعیف‌شده توسط بریتانیا به اوکراین انجام داده است.

پوتین می‌گوید که این یک تشدید خطرناک است. بریتانیا این موضوع را رد می کند و توضیح می دهد که این مهمات فقط برای اهداف متعارف استفاده می شود.

پوتین می‌گوید روسیه در حال ساخت یک مرکز ذخیره‌سازی برای سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی است که تا ماه جولای آماده خواهد شد. او تاریخ مشخصی برای رسیدن سلاح های تاکتیکی اعلام نکرد.

علاوه بر این، او خاطرنشان می کند که روسیه در حال حاضر 10 هواپیما با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای و همچنین چندین سامانه موشکی کوتاه برد اسکندر دارد که می تواند سلاح های هسته ای حمل کند.

به طور قابل توجهی، رهبر روسیه گفت که کنترل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، که مدت‌هاست درخواست این سلاح‌ها را کرده است، واگذار نخواهد کرد.

این دو دیپلمات سابق آمریکایی را که من با آنها عجیب صحبت کردم، برانگیخت.

آنها خاطرنشان می کنند که لوکاشنکو در سال 1994 توافق نامه ای را امضا کرد تا از سلاح های هسته ای استراتژیک که بلاروس هنوز در پایان جنگ سرد در اختیار داشت دست بردارد.

چرا او تصمیم به انجام این کار می گیرد؟ یکی از دیپلمات‌ها اشاره می‌کند که تسلیحات باید توسط نیروهای روسی که به طور دائم در خاک بلاروس مستقر می‌شوند نگهداری شوند، که نشانه‌ای از این است که لوکاشنکو حتی بیشتر تحت کنترل پوتین است.

به نظر می رسد دولت بایدن از اظهارات پوتین آشفته نیست. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که ایالات متحده پیامدهای بیانیه پوتین را زیر نظر دارد، اما افزود: ما هیچ دلیلی برای تعدیل موقعیت استراتژیک هسته‌ای خود و هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای ندیده‌ایم. ما متعهد به دفاع دسته جمعی از اتحاد ناتو هستیم.»

با این حال، انتقال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به بلاروس آنها را نه تنها به اوکراین، بلکه به لهستان، لیتوانی و لتونی، که همگی متحدان ناتو هستند، نزدیک‌تر می‌کند.

این باعث افزایش سطح تهدید در اروپا می شود، چیزی که پوتین قصد انجام آن را داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه «روسیه 24» تصریح کرد که روسیه با چین اتحاد نظامی تشکیل نداده است و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا چین و روسیه در حال ایجاد یک محور هستند که تهدیدی برای غرب محسوب می شود، گفت: «این کاملاً نادرست است زیرا ما هیچ‌گونه اتحاد نظامی با چین ایجاد نمی‌کنیم».

رئیس‌جمهور روسیه سپس در ارتباط با نوع روابط میان روسیه و چین گفت که هیچ چیز مخفی در همکاری میان دو کشور وجود ندارد و برخلاف اقدامات ایالات متحده در منطقه، هیچ ائتلاف نظامی بین پکن و مسکو وجود ندارد.

وی در این خصوص گفت: «آری، ما در زمینه نظامی-فنی همکاری داریم. چنین چیزی را پنهان نمی‌کنیم. همه‌چیز شفاف است و هیچ چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود که روسیه و چین در حال برگزاری رزمایش هستند اما روسیه نه تنها با چین بلکه با کشورهای دیگر نیز رزمایش برگزار می‌کند.

پوتین در این خصوص گفت: «حتی تاکنون، علی‌رغم تحولات دونباس در زاپروژیا و خرسون، ما (به برگزاری رزمایش) ادامه دادیم و همه چیز را ادامه می‌دهیم و این کاملاً شفاف است اما این یک ائتلاف نظامی نیست. آمریکا چه کار می‌کند؟ آن‌ها در حال ایجاد ائتلاف‌های بیشتر و بیشتر هستند».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد که تمامی موارد گفته شده به تحلیلگران غربی و محققان سیاسی دلایل و شواهدی ارائه می‌دهد که بگویند که غرب در حال ایجاد محورهای جدید است.

پوتین سپس به تلاش ناتو برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در سطح جهان اشاره کرد و تصریح کرد: «سال گذشته، ناتو در خصوص یک مفهوم راهبردی جدید برای این بلوک موافقت کرد و مستقیماً نوشته شد که ناتو قرار است روابط با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را گسترش دهد و این کشورها مستقیماً‌ فهرست شدند که شامل نیوزیلند، استرالیا و کره جنوبی و غیره...می‌شد و آن‌ها اعلام کردند که یک ناتو جهانی ایجاد خواهند کرد. خب، این چیست؟ »

وی با اشاره به این موارد تصریح کرد: «غرب شروع به ساختن یک محور جدید می کند، مانند آنچه توسط آلمان فاشیست و ژاپن نظامی ساخته شده بود».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.