دفتر سازمان ملل در کابل اعلام کرد 15 درصد از جمعیت افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در کابل اعلام کرد 15 درصد از جمعیت افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد «اوچا» در افغانستان امروز شنبه طی پیامی به مناسبت «3 دسامبر؛ روز جهانی معلولان» اعلام کرد: «تخمین زده می‌شود که 15 درصد از جمعیت افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند. آن‌ها به طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران‌ها هستند و در دسترسی به کمک‌ها و خدمات با موانع بیشتری روبرو هستند».

این نهاد همچنین تاکید کرد که خدمات بشردوستانه به مردم افغانستان به ویژه افراد دارای معلولیت در این کشور باید در اولویت قرار گیرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی معلولان، اعلام کرد برای داشتن جهانی برابر، مشارکت فعال معلولان در همه زمینه ها ضروری است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل، حدود 1.3 میلیارد نفر در جهان از معلولیت‌های مختلف از جمله معلولیت‌های جسمی رنج می‌برند.

گفتنی است در پی‌ جنگ‌های طولانی در افغانستان نیز هزاران تن معلول و زندگی افغان‌ها تحت تاثیر بیش از چهار دهه جنگ عمیقاً متحول شده است. برخی از افراد در جریان درگیری یا تصادفات عضوی از دست دادند. تحرک و استقلال خود را کاهش دادند، با انگ جامعه مواجه شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی افغانستان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.