از روز 13 ژانویه خروج نیروهای خارجی از قزاقستان به تدریج آغاز خواهد شد.

به گزارش جماران، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان امروز سه شنبه اعلام کرد که مأموریت واحدهای سازمان پیمان امنیت جمعی در کشور با موفقیت به پایان رسیده است و طی دو روز آینده خروج آنها از این کشور آغاز می شود.

خروج این نیروها از روز 13 ژانویه آغاز خواهد شد. این روند به تدریج طی خواهد شد. خروج واحدهای سازمان پیمان امنیت جمعی از قزاقستان حدود 10 روز طول خواهد کشید.

توکایف تأکید کرد که تلاش برای کودتا در قزاقستان شکست خورده است و این کشور به طور کلی مرحله حاد عملیات مبارزه با تروریسم را پشت سر گذاشته و اوضاع در همه مناطق باثبات و آرام شده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه گفت که درخواست کشورش از سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام نیروی حافظ صلح در چارچوب قانونی صورت گرفته است و اگر این نیروها نبودند ممکن بود  شهر «آلماتی» (بزرگترین شهر قزاقستان) از کنترل خارج می شد.

آقای توکایف همچنین  امروز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه در سخنانی بی‌سابقه به انتقاد از نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان پرداخت. قاسم ژومارت توکایف «مربی» بانفوذ و سلف خود را متهم کرد که از ظهور یک «کاست ثروتمند» در قزاقستان حمایت کرده است. به اعتقاد توکایف این «طبقه نوظهور ثروتمند» بر این کشور نفت خیز مسلط است و سود هنگفتی به جیب می‌زند.

توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان یک هفته پس از ناآرامی‌های مرگبار کشورش می‌گوید زمان «ادای احترام به ملت» فرا رسیده است. این سخنان درحالی بیان می‌شود که فرزندان و نزدیکان خانواده نظربایف همچنان پست‌های مهم و کلیدی اقتصاد این کشور ثروتمند آسیای میانه را در دست دارند.

 

 

به زودی نخست وزیر مشخص می شود

قاسم ژومارت توکایف در مجلس قزاقستان سخنرانی خواهد کرد و نامزد نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی " خبر2" قزاقستان، بریک ولی، سخنگوی ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که قاسم جومرات توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در مجلس قزاقستان سخنرانی کرده و نامزد نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد.

توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز 5 ژانویه 2022 در زمینه ناآرامی ها در سراسر کشور و در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری قزاقستان نوشت:"روز 11 ژانویه قاسم جومرات توقایف به صورت کنفرانس ویدئویی در جلسه مجلس شرکت خواهد کرد و کاندیدای نخست وزیر جدید را معرفی می کند.

وی همچنین در باره اهداف معین مرتبط با حل و فصل مسائل عینی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سخنرانی خواهد کرد".

اعتراضات در چندین شهر قزاقستان در ۲ژانویه آغاز شد و چند روز بعد به شورش‌های دسته جمعی تبدیل شد. پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و از بلوک تحت رهبری روسیه درخواست کمک کرد. در نتیجه این درخواست نیز، نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شدند. مقامات قزاقستان تأیید می‌کنند که نظم و قانون تا صبح روز ۷ژانویه به تمام مناطق این کشور بازگردانده شد.

 

آمادگی چین برای کمک به قزاقستان

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن آماده است که در توان خود به قزاقستان کمک کند.

وزارت خارجه چین تأکید کرد که چین با قزاقستان همکاری نزدیکی دارد و بر اساس خواسته و تمایل طرف قزاقستانی و در حد و مرز توان خود به این کشور کمک می کند.

وزارت خارجه چین در ادامه تصریح کرد که از تدابیر و اقدامات قزاقستان برای بازگشت آرامش و توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم این کشور حمایت می کند.

 

نظربایف در چین نیست

وزارت خارجه چین در بیانیه ای تأکید کرد که گزارش های مربوط به حضور «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان در چین« دروغ و عاری از صحت» است.

اخیرا اخباری مبنی بر فرار نظریاف به چین با استفاده از یک هواپیما منتشر شده بود.

پیش از این سخنگوی نظربایف گفت که وی پست ریاست شورای امنیت را به توکایف سپرده است.

«آیدوس اوکی‌بای» دبیر مطبوعاتی نظربایف، گفت که نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور پیشیبن قزاقستان، خود تصمیم گرفت تا پست ریاست شورای امنیت را به قاسم ژومارت توکایف، رئیس فعلی دولت، منتقل کند.

وی افزود: شایعه‌های کذب و سوابق تحریک‌آمیز زیادی درباره رئیس‌جمهور اول در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و ما در شرایط کنونی این نوع فعالیت‌ها را تلاشی برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی و تضعیف پایه‌های قانون اساسی کشور می‌دانیم.

به گفته دبیر مطبوعاتی، نظربایف در نورسلطان است و از توکایف حمایت می کند.

اوکی بای همچنین ادامه داد: با این حال، وضعیت بسیار دشوار بود و به همین دلیل نظربایف خود تصمیم گرفت که پست ریاست شورای امنیت را به رئیس جمهور منتقل کند، زیرا او به خوبی می دانست که شورش ها و ترورها پاسخ سریع، سخت و سازش ناپذیر رهبری کشور را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد که نظربایف و توکایف "همیشه" در یک طرف سنگرها "در دفاع از مردم، کشور و آینده ملت خود" بوده اند. دبیر مطبوعاتی نظربایف گفت: "و در این روزهای سخت برای همه ما، آنها دوباره قدرت دولتی یکپارچه را به نمایش گذاشتند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.