طالبان تنها در 48 ساعت گذشته توانسته‌ اند نزدیک به 19 ولسوالی را در شش ولایت تحت کنترل خود در بیاورند.

 

به گزارش جماران، همزمان با انتشار اخباری از ادامه پیشروی شبه‌ نظامیان طالبان در 7 ولایت افغانستان، مقام‌ های محلی در ولایت سمنگان امروز سه‌ شنبه از شکست تازه‌ ترین حمله افراطی ها برای فتح ولسوالی «حضرت سلطان» که در امتداد شاهراه کابل - مزارشریف قرار دارد، خبر دادند.

مطابق برآورد رسانه‌ های افغانستان، شبه‌ نظامیان طالبان طی دو ماه اخیر دست کم 130 ولسوالی(شهرستان یا فرمانداری) تصرف کرده‌ اند ولی در مقابل ارتش افغانستان تنها موفق به بازپس‌ گیری حدود 15 ولسوالی شده است.

بر پایه گزارش رسانه‌ های محلی، شبه‌ نظامیان طالبان تنها در 48 ساعت گذشته توانسته‌ اند نزدیک به 19 ولسوالی را در شش ولایت «بدخشان، قندهار، پکتیکا، تخار، هلمند، و پروان» تحت کنترل خود در بیاورند.

همزمان درگیری‌ ها میان نیروهای طالبان و ارتش افغانستان در ولایت سمنگان نیز ادامه دارد ولی آخرین یورش اسلامگرایان افراطی برای غلبه بر ولسوالی حضرت سلطان که شب گذشته رخ داده، با شکست و متحمل شدن تلفات از سوی آنها همراه شده است.

در چنین شرایطی، «ولی محمد احمدزی» رئیس ستاد ارتش در گفت‌ و گو با طلوع‌ نیوز اذعان کرد که کمبود نیروهای امنیتی و دفاعی علت اصلی از دست رفتن ولسوالی‌ ها شده‌ است. او با اشاره به کشته شدن روزانه 120 نیروی طالبان در جریان جنگ افغانستان وعده داد که ارتش این کشور برای بازپس‌ گیری بخش‌ های از دست رفته اقدام کند.

با این حال، مقام‌ های ولایت بدخشان هشدار داده‌ اند که نبردها میان طالبان و ارتش افغانستان به حومه‌ های شهر فیض‌ آباد، مرکز این ولایت، رسیده‌ و در صورت عدم اقدام مقتضی از سوی ارتش، مرکز این ولایت به زودی به صحنه جنگ شهری بدل خواهد شد.

رسانه‌ های تاجیکستان نیز گزارش داده‌ اند که با ادامه پیشروی طالبان تاکنون بیش از 1000 تن از نیروهای ارتش افغانستان از بخش‌ های مرزی ولایت بدخشان به تاجیکستان پناه برده‌ اند.

سفیر روسیه در افغانستان نیز از وضعیت ناپایدار مزارشریف خبر داده است.

سفیر روسیه در افغانستان گفت: وضعیت در شهر مزارشریف در شمال افغانستان و حومه آن ناپایدار است اما طالبان این شهر را تصرف نکرده است.

«دیمیتری ژیرنوف» گفت: تا آنجا که من می دانم، در حال حاضر حتی یک مرکز دولتی تحت کنترل طالبان نیست.

او به برنامه روسیا 24 گفت: کنترل هیچ شهر اصلی از جمله مزار شریف در دست آنها نیست. گرچه بخش قابل توجهی از خاک کشور را در اختیار دارند، خودشان می گویند 80 درصد.

همزمان رسانه‌‌ های افغانستان نیز خبر دادند که با تصرف مرکزهای ده‌ ها ولسوالی از سوی طالبان، کارها و امور اداری این ولسوالی‌ ها متوقف شده‌ و سرنوشت صدها کارمند دولت افغانستان و نحوه برخورد طالبان با آنها، در هاله‌ ای‌ از ابهام قرار دارد.

در خبری دیگر «نعیم وردک» سخنگوی طالبان، خبر منتشر شده از سوی رویترز و برخی از رسانه های دیگر مبنی بر اینکه این گروه ظرف یک ماه پیشنهاد صلح خود را به دولت افغانستان ارائه می کند، تکذیب کرد.

وردک گفت: در برخی رسانه‌ ها اخبار بی اساسی وجود دارد که امارت اسلامی برای صلح برنامه یا برنامه‌ای تنظیم کرده و ماه آینده آن را به دولت کابل تحویل خواهد داد. چنین چیزی وجود ندارد.

صبح امروز رویترز به نقل از «ذبیح الله مجاهد» گزارش داد که طالبان در حال تهیه پیش نویس صلح برای تحویل به دولت افغانستان در جریان گفت و گوها طی ماه آینده است.

مجاهد در این باره گفته بود: در روزهای پیش رو، مذاکرات صلح و روند آن سرعت بیشتری به خود می گیرد و انتظار می رود (گفت و گوها) که طبیعتاً پیرامون طرح صلح خواهد بود؛ وارد مرحله مهمی شود.

احتمالاً یک ماهی طول خواهد کشید تا طرفین پیشنهادهای مکتوب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اگر چه طالبان در میدان نبرد دست برتر را دارد؛ اما درباره مذاکره و گفت و گو نیز خیلی جدی است.

از سوی دیگر، «ناجیه انوری» سخنگوی وزارت صلح افغانستان با تائید این مطلب که مذاکرات بین الافغانی از سر گرفته شده است؛ گفت: پیش بینی این موضوع که طالبان ظرف یک ماه پیشنهاد کتبی خود را ارائه خواهد داد؛ دشوار است. اما اجازه بدهید که مثبت اندیش باشیم. امیدواریم که طالبان این اقدام را انجام دهد تا نهایتاً به خواسته شان پی ببریم.

ریاست امنیت ملی افغانستان هم اعلام کرده که موفق به بازداشت هسته مشترک داعش و شبکه حقانی در ولایت پروان در شمال کابل شده که نقش مستقیم در تخریب دکل‌ های (پایه‌ های) برق داشته‌ اند.

شهروندان کابل در ماه‌ های گذشته به دلیل قطع برق و همچنین شیوع موج سوم کرونا در این کشور روزهای سختی را پشت سرگذاشتند.

شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) اعلام کرده که در شش ماه گذشته 39 دکل برق در ولایت کابل و ولایت‌ های شمالی این کشور منهدم شده که باعث قطع برق وارداتی به این کشور شده است. بیشتر از 75 درصد برق افغانستان از برق وارداتی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ایران تامین می‌ شود.

اکنون نیز به دلیل واژگون شدن دو دکل برق در منطقه پغمان در غرب کابل، بخشی از شهر کابل و ولایت غزنی و پکتیا برق ندارد.

امنیت ملی افغانستان در اعلامیه خود گفته که از چهار نفر بازداشت شده، سردسته آنان و سه نفر دیگر در تخریب 36 دکل برق نقش مستقیم داشته‌ اند. به گفته امنیت ملی این هسته «در فعالیت‌ های تروریستی دیگر، همانند انفجار تانکرهای سوخت در ناحیه‌ 17 شهر کابل، انفجار خودروهای کاستر در شمال کابل حامل استادان دانشگاه البیرونی دخیل بوده‌ اند.»

امنیت ملی افغانستان مدعی شده که شبکه حقانی وابسته به گروه طالبان نیز نقش مستقیم در انفجار دکل‌ های برق داشته است. قبل از این طالبان دست داشتن افرادش را در انهدام دکل‌ های برق رد کرده بودند.

در اعلامیه امنیت ملی افغانستان آمده که «این افراد به دستور ثناالله مشهور به شهاب المهاجر رهبر شاخه‌ خراسان داعش، در صدد بودند تا با تخریب پایه‌ های برق، روند خدمات رسانی به بیمارستان ها، فعالیت مراکز صنعتی و تاسیسات استراتژیک و روند زندگی روزمره را در پایتخت و دیگر ولایت‌ ها مختل کند.

امنیت ملی توضیح داده که از محل اختفای این هسته‌ تروریستی مقداری زیاد مواد انفجاری ممنوعه آر دی اکس (RDX) و وسایل فنی پیشرفته برای تهیه، ساخت و کارگذاری مواد انفجاری جهت انفجار دکل‌ های برق و دیگر فعالیت‌ های تروریستی کشف و ضبط شده است.

ریاست امنیت ملی گفته که با بازداشت این سه نفر سرنخ هایی برای بازداشت سایر افراد این شبکه به‌ دست آمده است. به گفته این نهاد، امنیت ملی اکنون در حال تثبیت محل اختفای شهاب المهاجر، رهبر شاخه‌ خراسان داعش و یکی دیگر از فرماندهان شبکه حقانی است.

شرکت برشنا از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان خواسته که به گونه‌ جدی این موضوع را پیگیری کند. به گفته این نهاد، انهدام و تخریب پایه‌ های برق افزون بر قطع برق، زیان‌ های هنگفت مالی را برای این شرکت در قبال داشته است.

در تحولی دیگر، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد براثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در حوزه هفتم امنیتی شهر قندهار یک نیروی پلیس کشته شد و 21 نظامی و غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

در این انفجار که بعدازظهر امروز سه‌ شنبه با خودروی بمب گذاری شده انجام شد، کاروان نظامیان افغان هدف قرار گرفت.

برخی منابع امنیتی هم گفته‌ اند شمار مجروحان این انفجار به 24 نفر رسیده است.

این انفجار در حالی به وقوع پیوست که «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور و «ولی محمد احمدزی» رئیس ستاد ارتش برای بررسی وضعیت امنیتی قندهار به مرکز این استان رفته بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.