پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بررسی محدود کردن صادارت فلزهای کمیاب به آمریکا؛

آیا چین جنگنده های اف35 و سلاح های مهم آمریکا را از کار می اندازد؟

چین با محدود کردن صادرات فلزات کمیاب به آمریکا صنایع مهم نظامی و تسلیحاتی آمریکا را دچار آشفتگی می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از القدس العربی، برخی منابع چینی گفتند که دولت پکن امکان اعمال محدودیت بر صادرات فلزات کمیاب به شرکت های صنایع نظامی آمریکایی که به این فلزات برای ساخت جنگنده های«اف35» پیشرفته و دیگر تسلیحات نیاز دارند را بررسی می کند.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس به نقل از برخی منابع که آنها را آگاه به رایزنی های دولتی توصیف کرد، نوشت که وزارت صنایع و فناوری داده های چین ماه ژانویه برنامه ای برای محدودیت تولید و صادرات 17 فلز کمیاب از معادن در چین را پیشنهاد داده است؛در صورت عملی کردن چنین برنامه ای بخش صنایع آمریکا دچار آشفتگی می شود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز  گزارش داد که چین بر نزدیک به 80 درصد از صادرات جهانی فلزات کمیاب که غالبا برای صنایع پیشرفته از سیستم های الکترونیکی گرفته تا خودروها و هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرند، سیطره دارد.

فایننشال تایمز نیز به نقل از برخی مسئولان چند شرکت که نام آنها را فاش نکرد، نوشت که مسئولان دولت چین با مسئولان صنایع فلزات کمیاب تماس برقرار کرده و از آنها درباره تأثیر احتمالی تصمیم محدودیت صادرات این فلزات بر شرکت های آمریکایی و اروپایی از جمله شرکت های صنایع نظامی سئوال کرده است.

پکن به دنبال درک این است که بداند آمریکا چقدر سریع خواهد توانست یک جایگزین برای صادرات آن پیدا کرده و ظرفیت تولید خودش را تقویت کند.

ماه سپتامبر آمریکا از طرح هایی برای سرمایه گذاری بیش از ۱۲۰ میلیون دلار در برنامه هایی برای اکتشاف سنگ کربن و عناصر معدنی کمیاب خاکی و بسیار مهم رونمایی کرد.

در همین حال، چین در سال گذشته میلادی توانست به بزرگترین شریک تجاری اروپا تبدیل شود.

 خبرگزاری فرانسه روز گذشته گزارش داد که  «یورواستات» موسسه آمار اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که چین در سال گذشته با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا تبدیل شد.

انگلیس نیز که دیگر عضو اتحادیه اروپا به شمار نمی رود پس از چین و آمریکا سومین شریک این اتحادیه لقب گرفت.

چین پس از غلبه بر بحران ناشی از ویروس کرونا پس از سه ماهه دوم توانست در پایان 2020 رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

فروش محصولات اروپایی به طور خاص در حوزه های خودرو و کالاهای لوکس افزایش یافت و در طرف مقابل صادرات چین به اروپا در زمینه تجهیزات پزشکی و الکترونیک بسیار پررنگ بود.

آمریکا پس از آن شاهد کاهش رتبه خود بود که چین و اروپا از طریق تسهیل قرارداد سرمایه گذاری بلند مدت بین خود به دنبال دسترسی بهتر شرکتهای اروپایی به بازار چین هستند.

به گزارش یورواستات حجم تجارت با چین در سال 2020 به 711 میلیارد دلار رسید درحالی که میزان مبادلات اروپا و آمریکا 673 میلیارد دلار بوده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.