قانونگذاران تهدید کرده اند که ممکن است با اعمال محدودیت های جدید در اختیارات پنتاگون برای گردش پول، به اقدام این وزارتخانه در استفاده از از پول‌ حساب نیروهای امنیتی افغانستان پاسخ دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا انتقال 1.5 میلیارد دلار از بودجه این وزارتخانه را برای ساختن بخشی از دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک تصویب کرده است. حدود 600 میلیون دلار از این پول از حسابی انتقال داده می‌ شود که برای مصرف نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص یافته است.

در ماه مارس امسال نیز ارتش آمریکا یک میلیارد دلار از بودجه خود را برای این دیوار که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر ساختن آن به شدت اصرار دارد، اختصاص داد؛ دیواری که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به شدت با آن مخالف اند.

در بیانیه‌ای که شاناهان منتشر کرده، آمده است: «این پول از منابع مختلف به دست آمده از جمله صرفه‌ جویی‌ ها، تغییرات در برنامه‌ها و بازنگری‌ پروژه‌ ها و به همین دلیل تاثیر بسیار محدود بر توانایی نیروهای ما دارد.»

سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته است که ارتش این کشور 4 هزار نیرو و 19 هواپیما در مرز میان دو کشور مستقر کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که از این میان 604 میلیون دلار پولی است که برای نیروهای امنیتی افغان اختصاص یافته است.

در سال مالی 2019 آمریکا 4.9 میلیارد دلار برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده است. این مقام گفته پولی که از این حساب برداشته می‌ شود، صرفه‌ جویی است که از قراردادهای مربوط به نیروهای امنیتی افغانستان به دست آمده است.

یک مقام دیگر آمریکایی گفت: «گرفتن این پول ناقض تعهد ما (نسبت به نیروهای امنیتی افغان) نیست. در حقیقت مصرف بعضی از پروژه‌ ها کمتر از محاسبه ما بوده است.»

او گفت که این نخستین بار هم نیست که آمریکا از پول‌ حساب نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کند.

این اقدام با توجه به مخالفت دموکرات ها در کنگره صورت می گیرد که در ماه مارس هم از اقدام ارتش آمریکا برای تخصیص یک میلیارد دلار از بودجه اش برای این دیوار انتقاد کرده بود.

تمامی 10 دموکرات در زیر مجموعه های مرتبط با بخش دفاعی، امور کهنه سربازان و بودجه های مرتبط در سنا، در نامه ای به شاناهان مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده، و گفته اند: «ما ناامید می شویم از این که می بینیم این وزارتخانه تصمیم گرفته است که اولویت ها را از نیازهای امداد رسانی به بخش خدمات، به وعده های سیاسی انتخاباتی ترامپ تغییر دهد.»

این اقدام در زمانی صورت می‌ گیرد که آمریکا ماه‌ ها است برای پایان طولانی‌ ترین جنگ تاریخ این کشور با گروه طالبان مذاکره می‌ کند و ششمین دور این مذاکرات دیروز به پایان رسید.

دو طرف گفته‌ اند که پیشرفت‌ هایی در این مذاکرات به ویژه در زمینه دست یافتن به چارچوب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دست آمده است.

نگرانی‌ های وجود دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و کاهش کمک‌ های این کشور، سرنوشت نیروهای امنیتی افغانستان چه خواهد شد.

قانونگذاران تاکید کرده اند که ممکن است آنها با اعمال محدودیت های جدید در اختیارات پنتاگون برای گردش پول، همانطور که در گذشته برای مقابله با بلایای طبیعی اقدام کردند، به این اقدام پاسخ دهند.

مهاجرت یک مسئله کلیدی در نخستین دوران ریاست جمهوری و همچنین کارزار وی برای انتخاب مجدد ترامپ در سال 2020 است. او برای هدایت منابع مالی برای ساختن یک دیوار مرزی بدون تصویب کنگره، یک وضعیت ملی فوق العاده اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.