مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه 5 ژوئن برابر با 15 خرداد 1397 ماریا فرناندز را به عنوان رئیس هفتاد و سومین اجلاس خود انتخاب کرد. او اولین زنی است که از منطقه آمریکای لاتین و کارائیب به ریاست مجمع نائل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ریاست مجمع عمومی سازمان ملل از نظر وجهه و جایگاه جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است چون کنترل بودجه سازمان ملل را برعهده دارد و معاهدات و همچنین چندین قطعنامه را باید تصویب کند که اگر چه از نظر حقوقی الزام آور نیستند، اما به‌ صورت کلی می‌ توانند بر ایده‌ های بین‌ المللی اثر بگذارند. حال در این دوره، یک زن ریاست این نهاد بین المللی را برعهده دارد.

این زن، «ماریا فرناندا اسپینوزا» وزیر خارجه سابق اکوادور است که این هفته به دلیل برگزاری هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی، نام او پررنگ تر از پیش مطرح شده است.

 

unifeed180917c

 

او طی سخنان خود در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه 3 مهر گفت: ما در جهانی به هم پیوسته زندگی می‌ کنیم که انتخابی بجز گفت‌ و گوی جهانی برای ما باقی نمی‌ گذارد.

زندگی نامه

«ماریا فردیناند اسپینوزا گارسز» در تاریخ 7 سپتامبر 1964 در «سالامانکا» اسپانیا و در طول اقامت پدر و مادرش در این شهر متولد شد. او به زبان فرانسه و انگلیسی مسلط است. او در مدرسه بین المللی فرانسوی در اکوادور تحصیل کرد و در اوایل دهه 1980 از آنجا فارغ التحصیل شد.

 

10

 

تحصیلات

اسپینوزا دکترای فلسفه در جغرافیای زیست محیطی را از دانشگاه راتگرز در ایالات متحده آمریکا دارد، جایی که او در سال های 1996-1997 نیز عضو فوق دکترای آن بود. اسپینوزا دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم اجتماعی و مطالعات آمازونی است. او همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم انسانی و علوم سیاسی از دانشگاه Facultad Latinoamericano de Ciencias Sociales در کوئیتوی اکوادور و یک مدرک در رشته زبان شناسی کاربردی از دانشگاه پاتریسیک دانشگاه کاتولیکا دل اکوادور است. علاوه بر این، او در سال 1990 اولین جایزه شعر ملی اکوادور را به دست آورد.

فعالیت سیاسی

ماریا فرناندا اسپینوزا در دوره ریاست جمهور «رافائل کورئا» از ژانویه 2007 تا دسامبر همان سال وزیر امور خارجه، بازرگانی و ادغام بود.

سپس او از دسامبر 2007 تا فوریه 2008 مشاور ویژه «آلبرتو آکوستا» رئیس مجلس موسسان شد و سپس به عنوان نماینده دائم اکوادور در سازمان ملل منصوب شد. او مدرک خود را به عنوان نماینده دائم در تاریخ 7 مارس 2008 ارائه کرد. از اکتبر 2009 تا نوامبر 2012 او وزیر هماهنگ کننده میراث بود.

او وزیر دفاع ملی اکوادور از 28 نوامبر 2012 تا 23 سپتامبر 2014 بود. اسپینوزا سومین زن در این کشور بود که پس از «گوآدالوپ لاریوا» و «لورنا اسکودرو» این سمت را در اختیار داشت.

 

2

 

او همچنین چندین پست دیگر را به عهده داشت. ماریا فرناندا اسپیونزا از اکتبر 2014 تا مه 2017 نماینده دائمی اکوادور در سازمان ملل‌ متحد در ژنو بود. در این دوره از نمایندگی، او از پرونده «جولیان آسانژ» در مبحث بازداشت خودسرانه اش در سپتامبر 2016 دفاع کرد.

او همچنین یکی از اعضای شورای آینده جهانی است.

 

Annual_General_Meeting_2011

 

ریاست مجمع عمومی سازمان ملل

ریاست مجمع عمومی سازمان ملل از نظر وجهه و جایگاه جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است چون کنترل بودجه سازمان ملل را برعهده دارد و معاهدات و همچنین چندین قطعنامه را باید تصویب کند که اگر چه از نظر حقوقی الزام آور نیستند، اما به‌صورت کلی می‌ توانند بر ایده‌ های بین‌ المللی اثر بگذارند.

نمایندگان 193 کشور عضو سازمان ملل با 128 رای مثبت اسپینوزا را انتخاب کردند. رقیب وی «ماری الیزابت فلورس» نماینده هندوراس در سازمان ملل‌متحد 62 رای به‌ دست آورد.

 

7

 

اسپینوزا چهارمین زن در تاریخ 73 ساله این نهاد بین‌ المللی است. انتخاب یک زن برای ریاست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1953 با انتخاب «ویجایا لاکشمی پاندیت» خواهر «جواهر لعل نهرو» نخست‌ وزیر فقید هندوستان آغاز شد. پس از او «انجی الیزابس بروکز» از لیبریا در سال 1969 و سپس «شیخه راشد آل خلیفه» از بحرین در سال 2006 به این پست رسیدند.

 

11

 

بر اساس سنتی دیرینه، گروه‌ های منطقه‌ ای سازمان ملل کاندیدایی واحد را کاندید می‌ کنند. اما در مورد اسپینوزا، این روند برای نخستین بار از 1991 به رقابت گذاشته شد چون کشورهای آمریکای لاتین نتوانستند بر روی یک کاندیدا به تفاهم برسند.

برای نخستین بار، «میروسلاو لایکاک» رئیس این مجمع که وزیر خارجه اسلواکی است، تصمیم گرفته تا از روندی که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل انتخاب کرده، پیروی کند.

او از هر دو کاندیدا در چهارم مه دعوت کرد تا در مقابل اعضای مجمع حاضر شوند و دیدگاه هایشان را برای ریاست بگویند و به پرسش‌ های دیپلمات ها و نمایندگان جامعه مدنی پاسخ دهند.

وزیر خارجه اکوادور بر تحقق، مسئولیت‌ پذیری و همکاری بیشتر سازمان ملل با مردم در سراسر جهان و متقاعد کردن آنها برای این همکاری و این‌ که سازمان ملل به‌ دنبال ارائه زندگی بهتر برای آنها است، تأکید داشت.

سخنرانی در 73 مین مجمع عمومی سازمان ملل

ماریا فرناندا اسپینوزا طی سخنان خود در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما در جهانی به هم پیوسته زندگی می‌کنیم که انتخابی به جز گفت‌ و گوی جهانی برای ما باقی نمی‌ گذارد.

وی افزود، نخستین اولویت این مجمع برابری جنسیتی است.

او اولویت دوم را توافق جهانی جدیدی درباره مهاجران و آوارگان دانست.

 

H.E.-Ms.-Maria-Fernanda-Espinosa-Garcés

 

اسپینوزا در ادامه اولویت سوم را بهبود وضعیت استخدام، اولویت چهارم را تغییرات آب‌ و هوایی و بهبود تدابیر حفاظتی محیط زیستی، اولویت پنجم را تعهدات سیاسی و اجتماعی برای کمک به مردم دارای ناتوانی، اولویت ششم را احیای سازمان ملل و اولویت هفتم این مجمع را صلح، امنیت و نقش جوانان در جلوگیری از درگیری‌ ها دانست.

او افزود: صلح ادامه‌ دار باید در گفت‌ و گو و درک متقابل ریشه داشته باشد.

وی تاکید کرد، درگیری‌ از طریق گفت‌ و گو و درک، حل می‌ شود.

زندگی شخصی

همسر او «ادواردو مانگاس» است و این دو فرزندی ندارند.

 

12

 

اسپینوزا علاوه بر فعالیت سیاسی، همچنین یک شاعر و مقاله نویس است.

 

MNAPMD

 

14

9

8

6

5

4

3

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.