سهیل مهاجری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کنار زارها در استان بوشهر تیپ های مختلفی دارند و بعنوان گونه‌ای منحصر به ‌فرد به شمار می روند.
وی بیشتر پراکنش درخت کنار در سطح 17 هزار هکتار را در مراتع و دشتهای شهرستانهای دشتستان، دشتی، جم و کنگان عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به صرفه اقتصادی و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه کنار، این اداره کل از نگهداری،کشت و توسعه درخت کنار در استان حمایت می کند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر کل جنگلهای دست کاشت استان 29 هزار هکتار است که گونه های مختلف ' کنار' در پنج درصد از آن به صورت تلفیقی همراه باگونه ایی مانند کهور ایرانی و سالیسینا استفاده شده است.
مهاجری با اشاره به جنبه های تجاری درخت بومی کنار گفت: شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده به‌خصوص تولیدکنندگان شامپو، از برگ درختان کنار استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل، تجارت برگ کنار بازار پررونقی دارد.
وی اضافه کرد: از برگ درخت کنار در زمینهای مستثنیات شهرستان دشتستان و دربخش ارم در حدود چهار تن برداشت و برای کارخانه سدر یکی از استان های مجاور ارسال و در استان نیز مردم محلی از میوه آن استفاده می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر حدود یک میلیون راس از دام های استان از نظر خوراک دامی به درخت کنار وابسته هستند که روزانه در یک میلیون و 180 هزار هکتار مرتع چرا می کنند.
وی گفت: درخت کنار دارای خواص دارویی (برگ و ریشه)، خوراک انسانی و دام (بذر)، علوفه ای (برگ)، صنعتی(چوب) و سوخت(هیزم) را دارد که می تواند بعنوان بهترین گونه بومی استان در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.
6047**خبرنگار و انتشاردهنده: موناعیدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.