به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در جریان بازدید از این عملیات گفت: احداث زیرساخت سد دالکی با 810 میلیارد ریال فاینانس داخلی در دست اجراست که 85 درصد سهم پیمانکار و فاینانسر و 15 درصد آن از منابع عمومی تامین می شود.
شاپوررجایی افزود: اهمیت این سد که با مجموع اعتبار سه هزار و 800 میلیارد ریال در دست ساخت است در مدیریت منابع آبی استان بوشهر بسیار بالاست به نحوی که با تکمیل آن علاوه بر تامین آب مورد نیاز 13 هزار هکتار زمین کشاورزی دشت دالکی، نقش اساسی در حل مشکلات آب آشامیدنی منطقه نیز دارد.
وی اضافه کرد: اعتبار پیش بینی شده برای قرارداد اصلی بدنه سد سه هزار و 130میلیارد ریال از منابع بودجه عمومی است که بدون در نظر گرفتن آثار تعدیل، سالانه حداقل مبلغ 800 میلیارد ریال در طول چهارسال برای قرارداد اصلی بدنه سد مورد نیاز است.
وی در باره مشخصات فنی سد دالکی اضافه کرد: سد مخزنی دالکی از نوع خاکی با هسته آسفالتی است که با ارتفاع از بستر 97 متر و طول تاج یکهزار و 176متر روی رودخانه دالکی ساخته می شود.
رجایی گفت: حجم آب قابل تنظیم سد دالکی سالانه 434 میلیون متر مکعب است و آب تولیدی آن در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
وی از مدیران ارشد استان و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خواست برای افزایش منطقی اعتبار پیوست لایحه و قانون سد دالکی در سال 97 مطابق تفاهم نامه منعقد شده با سازمان برنامه و بودجه کشور و افزایش اعتبار سال جاری طرح از هشت به 450 میلیارد ریال، با هدف امکان جذب مشارکت و اسناد خزانه اهتمام ورزند.
رجایی با اشاره به پیچیده و دور از انتظار بودن امکان افزایش اعتبار 80 میلیارد ریالی امسال سد دالکی به یک یکهزار و 500 میلیارد ریال در سال 97، گفت: تمرکز بر گرفتن مجوزهای قانونی ماده 23 برای افزایش سقف اعتبار پیوست موافقت نامه طرح از 380 به حداقل هفت هزارو 500 میلیارد ریال به منظور فراهم شدن استفاده از ظرفیت ماده 56 (فاینانس داخلی) برای تامین بخشی از منابع مالی طرح در سالهای آینده در دستور کار قرار گیرد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز برای تامین منابع مالی و سرعت بخشی در اجرای پروژه سد دالکی قول مساعد داد.
محمدباقر سعادت سد دالکی را یکی از پروژه های مهم و حیاتی منطقه دشتستان عنوان کرد و افزود: اجرای این سد نقشی بسیار مهم در بخش های اقتصادی، ،اجتماعی و فرهنگی منطقه دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.