مسئول سازمان بسیج عشایر استان بوشهر به این مناسبت گفت: عشایر این استان با توجه به حضور در مراتع و کوهستان‌های صعب العبور و مرتفع و تسلیح به سلاح‌های تدافعی واگذار شده نقش بی‌بدیلی در پدافند غیر عامل و ایجاد امنیت پایدار در این استان ایفا می‌کنند.

سرگرد رضا حیدری راد افزود: فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی و بسیج عمومی از سوی امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ با هدف ایجاد آمادگی دفاعی در مردم، تقویت بازدارندگی در مقابل دشمنان، حفظ و گسترش مشارکت مردمی در امنیت و دفاع، کمک به دفاع غیرنظامی، مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی و آماده سازی همه مردم برای مشارکت و کمک به بخش‌های مختلف اجرایی کشور صادر شد.

وی ادامه داد: در این میان با توجه به ساختار قومیتی عشایر در مناطق مختلف کشور و نیازهای عمومی و خاص آنان، سازمان بسیج عشایر کشور تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد که جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی و حفظ کیان نظام در مرزها، حفظ پایگاه خانواده و نظام اجتماعی عشایر، برخورداری از مواهب فرهنگی و اجتماعی همسان با سایر قشرهای مردم مانند امنیت و امور انتظامی، کمک به دفاع غیرنظامی، مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی با توجه به موانع و صعب العبور بودن مناطق عشایری و حادثه خیز بودن مناطق محروم و مرزی کشور را از مهمترین هدف‌های تشکیل این سازمان عنوان کرد.

حیدری راد گفت: رشادت و فداکاری وصف ناپذیر عشایر به عنوان مرزداران همیشه بیدار در مقابل یورش دشمن متجاوز در هشت سال دفاع مقدس برگ درخشانی در کارنامه عشایر به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: عشایر استان بوشهر یا جمعیت ۳۰ هزار نفری از ایل بزرگ قشقایی و پنج طایفه بزرگ کشکولی، دره شوری، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله تشکیل و شامل ۳۸ تیره و ۱۰۳ بنکو هستند که هفت ماه از سال را در این استان و بقیه را در مناطق سردسیری و ییلاق‌های استانهای فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان می‌گذرانند.

وی یادآور شد: جامعه عشایری استان بوشهر از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز با شروع جنگ تحمیلی با عضویت در گروه‌های مردمی به کمک انقلاب و نظام اسلامی برخاسته و با مزدوران داخلی و بیگانگان خارجی شجاعانه پیکار کردند به همین منظور و با توجه به نبود قشر بسیج عشایری در این استان، این عشایر بر حسب مناطق ییلاقی خود اقدام به عضویت در سپاه‌های عشایری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان کردند که این عضویت تاکنون نیز ادامه دارد.

حیدری راد اظهار داشت: با توجه به جمعیت زیاد عشایر در استان بوشهر مجوز راه‌اندازی سازمان بسیج عشایری این استان اسفند سال گذشته مجوز تأسیس این سازمان گرفته شد.

وی افزود: فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر با سازماندهی و ایجاد پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج عشایری در همه شهرستان‌های استان آغاز شده‌است و برنامه‌های مختلفی ویژه این قشر تدوین و در رده‌های عشایری اجرا می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.