علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس معتقد است: نمایندگان در رأی‌دهی باید آزاد باشند و مستقل عمل کنند. او بر این باور است که با وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان، علنی‌شدن رأی نمایندگان، مجلس را بیش‌ازپیش محافظه‌کار می‌کند.

به گزارش جماران،  مشروح گفت‌وگوی اجمالی همشهری با مطهری درباره شفافیت و علنی شدن آرای نمایندگان که قرار است به‌زودی در دستور کار مجلس قرار گیرد به شرح زیر است:

جمعی از نمایندگان طرحی را به هیأت رئیسه ارائه کرده‌اند که براساس آن هیأت رئیسه موظف به انتشار اسامی نمایندگان موافق، مخالف، ممتنع و نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، می‌شود. ارزیابی‌تان از این طرح چیست و فکر می‌کنید این شفافیت منجر به ‌کارآمدی بیشتر مجلس می‌شود؟

من موافق این طرح نیستم. با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان ممکن است در برخی مسائل مهم کشور نمایندگان ملاحظاتی داشته باشند که اگر رأی‌گیری‌ها علنی شود، نمایندگان مجبور شوند رأی واقعی خودشان را اعلام نکنند.

 در برخی موارد اما نمایندگان برعکس عمل کرده‌ و برخلاف شعارهای انتخاباتی‌شان آرای دیگری در موضوعات مهم روز کشور به صندوق ریخته‌اند. آیا این شفافیت در این امور به سود مردم نیست؟

من معتقدم که نمایندگان باید بتوانند آزاد باشند تا مستقل تصمیم بگیرند و رأیی که به طرح و لوایح می‌دهند رأی شخصی خودشان باشد. ما نباید شرایطی را ایجاد کنیم که نمایندگان محدود شوند و آزادی عملشان را از دست بدهند. ما اگر نمایندگان را تحت فشار بگذاریم ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد. با علنی‌شدن رأی نمایندگان برخی از ترس ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان و برخی دیگر به‌ دلیل رودربایستی‌هایی که با دیگران دارند ممکن است رأی واقعی‌شان را ندهند. به همین دلیل من فکر می‌کنم شرایط فعلی بهتر است و آزادی عمل بیشتری به مجلس می‌دهد.

یعنی فکر می‌کنید با شفافیت آرای نمایندگان، مجلس محافظه‌کارتر می‌شود؟

ببینید این طرح شفافیت و علنی‌بودن آرای نمایندگان در خیلی از کشورها اجرا شده و نتایج خوبی هم داشته اما ما باید به این نکته توجه کنیم که نمایندگان آنها نظارت استصوابی ندارند اما در ساختار جمهوری اسلامی که نمایندگان از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند چنین ایده‌هایی فقط نمایندگان را محافظه‌کارتر می‌کند.

در مباحث کلان و ملی چطور، می‌شود این الگو را پیاده کرد؟

نمی‌شود رأی نماینده را تفکیک کرد. اگر قائل به شفافیت هستیم باید در همه امور و رأی‌گیری‌ها باشد و نباید تمایزی قائل شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.