‌هرسال در روزهای ابتدایی تیرماه، آزمونی بزرگ برای ورود به مراکز آموزش عالی، برگزار می‌شود، آزمونی که بزرگ‌ترین ماراتن زندگی هر فردی محسوب می‌شود به روزهای پایانی رسیده و داوطلبان این روزها حال و هوای خاصی را تجربه می‌کنند.

‌به گزارش جماران، همه ساله تعداد بیشماری از دانش آموزان و داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها، در آزمونی به نام کنکور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

بسیاری، این آزمون را بزرگ‌ترین و سرنوشت سازترین آزمون عمر خود می‌دانند و عده‌ای‌ آن را مانند تمام آزمون‌های زندگی خود دانسته و سعی می‌کنند با آرامش، نتیجه‌ای مطلوب را به دست آورند.

اگر کنکور را آزمونی بزرگ بدانیم یا آن را آزمونی معمولی فرض کنیم، باید بدانیم که مهم‌ترین اصل در موفقیت، عدم اضطراب و حفظ آرامش است.

حفظ آرامش، اولین قدم در راه موفقیت در کنکور

حسین امینی، مشاور تحصیلی در خراسان‌جنوبی در گفت وگو با ایسنا گفت: اولین مسئله‌ای که داوطلبان کنکور باید آن را مدنظر قرار دهند، این است که این آزمون را نیز مانند تمام آزمون‌ها بدانند و آرامش خود را حفظ کنند.

وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند که بزرگ نمایی آزمون کنکور باعث عدم آرامش داوطلبان خواهد شد و به آنان استرس وارد خواهد کرد.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه داوطلبان در جلسه آزمون باید بتوانند به بهترین صورت زمان خود را مدیریت کنند، تصریح کرد: اگر داوطلبان بتوانند استرس خود را در جلسه آزمون مدیریت کنند و آرامش کامل را حفظ کنند، خواهند توانست در هر درس، درصد قابل قبولی را به دست آورند.

امینی با بیان اینکه لازم است داوطلبان در جلسه کنکور هیجان خود را مدیریت کنند، افزود: داوطلب تحت تأثیر فشارها و استرسی که دارد ممکن است آن چیزی که آموخته است را فراموش کند.

وی اظهار کرد: بنابراین داوطلبان با توکل به خدا و اعتماد به تلاش‌ها و آموخته ها باید در جلسه کنکور حاضر شوند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: داوطلبان کنکور باید شب قبل از کنکور، غذای سبکی میل کنند و صبح زودتر از خواب برخیزند تا فرصت کافی برای خوردن صبحانه مقوی و مغذی داشته باشند‌.

مدیریت زمان، شرط موفقیت در کنکور

امینی ادامه داد: افراد باید روز آزمون، زمان را طوری مدیریت کنند تا به موقع سر جلسه حاضر شده و استرس و اضطرابی نداشته باشند.

وی بیان کرد: لازم است داوطلبان در جلسه آزمون ابتدا به پاسخ دادن به دروسی بپردازند که در آن‌ها تسلط بیشتری دارند و سپس به سراغ بقیه دروس بروند.

نقش مؤثر خانواده‌ها در حفظ آرامش داوطلبان کنکور

این مشاور تحصیلی ادامه داد: خانواده‌ها نیز لازم است با داوطلبان در روزهای منتهی به کنکور همکاری بیشتری داشته و آرامش بیشتری را به فرزندان خود بدهند.

امینی اظهار کرد: داوطلبان نباید در روزهای منتهی به کنکور با افرادی که نگرش منفی دارند، ارتباط و یا تماسی داشته باشند، چرا که این افراد باعث احساس عدم آرامش و استرس در داوطلبان خواهند شد.

وی یادآور شد: داوطلبان باید با توکل بر خدا و اعتماد به اندوخته ها و داشته ها در جلسه کنکور حاضر شده و به نتیجه‌ای که به دست می‌آید، راضی باشند.

مدیریت استرس و توکل به خدا، وسایل ضروری برای شرکت در کنکور

یکی از داوطلبان کنکور در گفت وگو با ایسنا گفت: طبیعتاً زمانی که قرار است بعد از 12 سال تحصیل در چند ساعت نتیجه تلاش‌های خود را بگیریم، این امر، استرسی را ‌به همراه دارد.

وی افزود: داشتن حدی از استرس برای به دست آوردن انگیزه لازم است اما باید استرس خود را مدیریت کنیم تا در جلسه آزمون، باعث فراموشی آموخته‌ها نشود‌.

این داوطلب کنکور بیان کرد: مدیریت استرس، خواندن دعاها قبل از کنکور، توسل به ائمه اطهار(ع) و توکل به خدا، باعث آرامش در جلسه کنکور خواهد شد.

محیط خانواده، فضایی آرامش بخش برای داوطلبان کنکور

اکبری، یکی از والدین داوطلب کنکور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: قطعاً خانواده‌ها و فضای خانواده، در آرامش فرزندان و درس خواندن به طور مطلوب تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: خریدن کتب مختلف و استفاده از کلاس‌های گوناگون، تضمینی برای موفقیت دانش آموزان در کنکور نیست بلکه تلاش داوطلبان باعث موفقیت در این آزمون خواهد شد.

اکبری یادآور شد: باید به این امر توجه کنیم که کنکور تمام سرنوشت فرزندان را تعیین نمی‌کند و باید با القای حس آرامش، فرزندان خود را در رسیدن به هدف یاری کنیم و به تلاش‌های فرزند خود بیشتر از نتیجه‌ای که از کنکور به دست خواهد آورد، توجه کنیم.

کنکور نیز مانند هر آزمون دیگری، نیاز به آرامش دارد و شرط این آرامش، توکل به خدا و اعتماد به نفس است بنابراین باید پیش از هر مقوله دیگری به ایجاد آرامش در داوطلب کمک کرد و این حس را در او القا کرد که به تلاش‌های خود ایمان داشته باشد و به نتیجه این آزمون راضی باشد‌.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.