تارنمای بلومبرگ در گزارشی پیرامون بحران سیاسی میان برخی کشورهای عربی خلیج فارس نوشته 'در حالی که قطر وارد سومین هفته از انزوای خود می شود این ثروتمندترین ملت دنیا هیچ وقت اینگونه شکننده نبوده است.'

به گزارش جماران، بلومبرگ روز جمعه نوشت: تقابل عربستان سعودی و امارات عربی متحده با قطر وضعیت پرمخاطره قطر را نمایان کرده است. قدرت نرم برند چند میلیارد دلاری قطر که قرار بود حافظ این کشور باشد هرگز تا این اندازه شکننده نبوده است. پیوندهای دیپلماتیک و حمل و نقل دوحه قطع شده و انزوا آن وارد سومین هفته می شود. 
مریم السمیط‎‎ مجسمه ساز 27 ساله قطری به بلومبرگ می گوید: ما همیشه امنیت را بدیهی می دانستیم و به دنبال آن می گردیم.
سامر شحاطه استاد سیاست خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما آمریکا به این تارنمای آمریکایی گفته: برند قطر قرار بود امنیت و مشروعیت بیاورد. قرار بود قطر را روی نقشه نمایان کند و به همگان نشان دهد که قطر چیست، کیست و چه اهمیتی دارد. قطر کم کم به چشم می آمد.
شحاطه افزود: اما قدرت نرم قطر در نهایت چه چیزی برایتان به ارمغان می آورد؟ آیا توانست امنیت ایجاد کند؟ بحران جاری این پرسش را مطرح کرد. مطمئن نیستم قدرت نرم به تنهایی کافی باشد، مخصوصا اگر در یک محله بد زندگی کنید.'
به نوشته بلومبرگ، به طور قطع درآمد حاصل از یک میدان گازی عظیم این امکان را به قطر داده است تا نفوذش را بگستراند. درآمد سرانه در قطر 130 هزار دلار و بیش از دو برابر عربستان است. قطر از مصر در دوره حاکمیت اخوان المسلمین حمایت می کرد و با تلاش ها برای منزوی کردن ایران شیعی مخالفت کرده است.
قطر همچنین شبکه ماهواره ای الجزیره را دارد که هم پیام القاعده از آن پخش شده و هم از اعتراضات علیه دیکتاتورهای عرب حمایت کرده است. 
بلومبرگ نوشت در حالی که تلاش هایی برای میانجیگری میان قطر و عربستان و امارات صورت گرفته است اما هنوز مشخص نیست این نزاع کی پایان می یابد. این در حالی است که برخی تحلیلگران حتی سخن از تغییر رژیم در قطر به میان می آورند.
بسیاری از زنان قطر عبای سیاه بلند می پوشند و برخلاف زنان در عربستان سعودی اغلب با زدن روبنده پشت فرمان هم می نشینند. کلیساها در قطر آزادانه فعالیت می کنند؛ البته پشت دیوارها و سیم های خاردار دریک 'مجموعه مذهبی' که نیم ساعت از دوحه فاصله دارد.
نوار المطلق یک هنرمند 26 ساله قطری می گوید: در این کشور خوشبخت بودیم. ما همان زندگی را داشتیم که هر کسی آرزویش را دارد. این بحران چشم ما را باز کرد و به ما فهماند که هیچ چیز ماندنی نیست.
ناصر الخوری 28 ساله یک شهروند دیگر قطری است که به بلومبرگ می گوید: این بحران شکنندگی قطر را نشان داد اما یک نقطه قوت را هم آشکار کرد. بحران اخیر ما (مردم قطر) را به هم نزدیک تر کرده و باعث شده است بابت زندگی در چنین کشوری شکرگذار باشیم.' 
عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات، قطر را به بی ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و دو هفه پیش روابط خود را با دوحه قطع کردند. عربستان و امارات تمام مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی را به روی قطر بسته اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.