سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در مورد ترکیه هم صبوری خواهیم کرد، اما آنها باید بدانند این صبوری حدی دارد و اگر قرار باشد دوستان بازهم این خطاها رو بکنند سکوت نخواهیم کرد.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست امروز خود با خبرنگاران که در ساختمان وزارتخارجه برگزار شد، در مورد اظهارات وزیر خارجه ترکیه در اجلاس مونیخ گفت: ترکیه یکی از همسایگان مهم ماست و از کمک‌های زیادی از طرف ما برخوردار است و اینگونه اظهارات از سوی مقامات ترک می‌تواند به خاطر فشارها و مشکلات داخلی در خصوص حملات تروریستی و... باشد.

وی افزود: شاید هم می‌خواهند از طریق فرافکنی بر مشکلاتی که دارند سرپوش بگذارند. ما در مورد ترکیه هم صبوری خواهیم کرد، اما آنها باید بدانند این صبوری حدی دارد و اگر قرار باشد دوستان بازهم این خطاها رو بکنند بازهم سکوت نخواهیم کرد.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوالی درباره نشست آستانه گفت: آقای جابر انصاری در مورد مذاکرات آستانه و دیدارها خودشان باید پاسخ بدهند. اما این را بگویم که ما در بهترین شرایط رایزنی با روسیه هستیم و هیچ اختلافی در خصوص آستانه با روسیه نداریم. 

وی اضافه کرد: اختلافاتی در مورد معارضین وجود داشت که آن هم امری عادی است که اختلاف نظر در کار جمعی وجود داشته باشد. در برخی موضوعات نظرات کشورها می‌تواند مختلف باشد به خصوص در مورد سوریه که حضور کشورها و تروریست‌ها و معارضین قطعا اختلاف نظر وجود خواهد داشت و ما برای حل و فصل همین اختلاف نظرها پای میز مذاکره می‌نشینیم که مشکلات را حل و فصل کنیم.

قاسمی با بیان اینکه برخلاف تبلیغات منفی که توسط برخی صورت گرفت، این آستانه یک نشست موفق بود، خاطرنشان کرد: در مورد آیین نامه اجلاس سه جانبه در آستانه دو تفاهم کردیم و نشست آتی به خاطر نبود برخی گروه‌ها صورت خواهد گرفت تا به اجلاس ژنو برسیم که زمانش نزدیک است و این نشست سه جانبه نیز هر زمان لازم باشد صورت خواهد گرفت. معتقدم آستانه اجلاس موفقی بود و شکستی در آن نبوده و دستاوردهای خوبی هم داشتیم.

وی در مورد طرح ترکیه در ایجاد منطقه امن در سوریه نیز تاکید کرد: ایده ترکیه در ایجاد  منطقه امن در شمال سوریه طرح غلطی است و باعث افزایش اختلافات در سوریه می‌شود و فکر کنم کشورهای دخیل در سوریه با این موضوع مخالف باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که سوابق نشان می‌دهد هرچه کشورها به سمت دیکتاتوری پیش رفتند سیاست خارجی آنها نیز تند شده (مانند صدام حسین) آیا در مورد ترکیه هم اینگونه خواهد شد، گفت: صحبتی در مورد آنچه به مسایل داخلی ترکیه مربوط می‌شود و سیاست داخلی آنها به چه سمت و سویی میل می‌کند، ندارم. ما می‌خواهیم ترکیه یک کشور قدرتمند و دوست خوب برای ما بماند و کشوری باشد که به صلح و ثبات در منطقه کمک کرده و نقش سازنده خود در منطقه ایفا کند.

قاسمی درباره حکم دادگاه کانادایی علیه ایران نیز گفت: پیگیری در خصوص حکم دادگاه کانادایی هنوز آغاز نشده و در حال بررسی آن هستیم. اما در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ما به این رای معترض هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.

قاسمی در مورد رایزنی‌های برجامی که در حاشیه اجلاس صورت گرفت خاطرنشان کرد: تعداد زیادی ملاقات در مونیخ چه از طرف و یا طرف‌های خارجی‌ هماهنگ شده بود که در اینگونه نشست‌ها معمولا در مورد مسایل جهانی و آخرین وضعیت همکاری‌های فی مابین مطرح می‌شود. در نشست با برخی کشورها مسایل مربوط به برجام مطرح شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: درباره ارتباطات با کشورها خودمان تصمیم می‌گیریم. ایران و عراق دو کشور مستقل هستند و امیدواریم هر روز روابط شکوفاتری با این کشور همسایه داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما آمریکا از کارت ایران برای بازی و گفتگو با روسیه استفاده می‌کند، اظهارداشت: من کارت بازی بلد نیستم و نمی‌دانم روابط بین آمریکا و روسیه چه خواهد بود. مسایل بسیاری بین روسیه و آمریکا وجود دارد که بسیار عمیق و ریشه‌ای است. چیزی که مسلم است آمریکا به روسیه مقتدر راضی نیست. ما منافع خود را داریم و قطعا روابط کشورها با روسیه نیز بر اساس منافعشان پیش خواهد رفت.

قاسمی تاکید کرد: موضع و وضعیت ایران در منطقه بسیار شفاف است. ما در عراق و سوریه به درخواست دولت این کشورها کمک‌های اقتصادی و مستشاری داریم و به اشتباه و بیراهه رفتن کشورهای دیگر باعث شده که حرف‌های بی‌ربطی را در این زمینه مطرح کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه ما هیچ رابطه‌ای با دولت آمریکا غیر از مسائل هسته‌ای نداریم که با به ثمر رسیدن آن این ارتباط نیز به پایان رسید و اکنون با دولت جدید آمریکا هیچ ارتباطی نداریم. در مورد برجام هم مسایل سیاسی نیست و در مورد مسائل فنی آن هم آژانس ورود خواهد کرد. ما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا طرف آمریکایی بفهمد و به تفاهمات صورت گرفته تن بدهد و همانطور که می‌بینید اروپایی‌ها هم به آن پایبند هستند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده شهدای مدافع حرم نیز جزو طرح سپاس و تکریم از خانواده ها خواهند بود، گفت: این طرح از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند به منظور توجه بیشتر به خانواده شهدا در جریان است. که بر همین اساس ۷ اسفند هم روز شهدای وزارت خارجه است چه آنهایی که در مزار شریف و چه منا چه بوسنی و غیره به شهادت رسیده‌اند.

وی درباره برپایی رفراندوم در منطقه کوهستانی قره‌باغ اظهارداشت: رفراندوم جمهوری خودخوانده قره باغ اقدامی نابجا و ناپسند و از نظر ایران غیرقابل قبول است و این اقدام‌ هیچ کمکی به اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان نخواهد بود و تنها گفتگو در این زمینه کارساز خواهد بود.

قاسمی در باره سفر معاون آسیا و اقیانوسیه به مسکو با هدف شرکت در نشست شش جانبه گفت: ما در سطح معاون وزیر در این اجلاس شرکت داشتیم که در مورد مسائل افغانستان مشورت‌هایی صورت گرفت و در آینده نیز جلسات دیگری برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام این خبر که الهام علی‌اف ماه آینده به ایران سفر می‌کند، که البته تاریخ دقیق آن باید از سوی ریاست جمهوری مشخص شود، در رابطه با ارتباطات دو کشور، بیان داشت: این سفر در ادامه گفتگوها و رایزنی‌های دو رییس جمهور صورت می‌گیرد که در این دولت دو دیدار نیز بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفته است. ما همواره روابط مستحکمی و دیرپایی در زمینه های اقتصادی و غیر اقتصادی با آدربایجان داشته‌ایم و این روابط را گسترش خواهیم داد. که حضور وزیر اقتصاد در روزهای گذشته در این کشور نیز نشان‌دهنده برداشتن گام‌های بلندی در روابط بین دو کشور است.

قاسمی درباره سوالی مبنی بر تبعید شیخ عیسی قاسم به استانبول  توسط دولت بحرین نیز گفت: به دولت بحرین یادآوری خواهیم کرد که مسایل داخلی خود را امنیتی نکند و از طریق گفتگو و تفاهم مشکلات خود را حل کند. ما امیدواریم بحرین هم به عنوان کشور همسایه  در شرایط با ثبات قرار بگیرد.

وی با با بیان اینکه 5 اسفند هیأتی از ایران برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد، اظهارداشت: ما از تجربیات گذشته خود براى مذاکره با مقامات عربستان استفاده خواهیم کرد. دولت هرگز از حق مردم ایران در اعاده حقوقشان در رابطه با فاجعه منا که دولت و مقام معظم رهبری آن را محکوم کردند، غفلت نخواهد کرد.

قاسمی درباره حمایت ایران از اقوام منطقه تصریح کرد: مردم هر کشور تصمیم‌گیرنده برای سرنوشت کشور خود هستند. جمهوری اسلامی ایران با هر گونه تغییر در مرزها و تقسیم کشورها مخالف بوده و آن را به ضرر منطقه و ناامنی مجموعه کشورها می‌دانند. بر این اساس در تلاشیم علی‌رغم اینکه بعضی از کشورها علاقمند به ایجاد ناامنی هستند اما اکثریت کشورها با این رویکرد موافق نیستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نگاه ما به کشورهای حوزه خلیج‌فارس واضح بوده و تنها رسیدن به ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی را همکاری با کشورهای منطقه می‌دانیم از سوی دیگر نمی‌توان نقش و شیطنت رژیم صهیونیستی را نادیده گرفت لذا با هوشیاری و بصیرت کامل حرکت خود را ادامه داد.

 

وی درباره خشونت رفتار عربستان علیه ایران در موضوع سفارت این کشور یادآور شد: منش و جایگاه ایران با کشورهای تازه به دوران رسیده در منطقه متفاوت است. هرگز از حقوق مردم و منافع کشور غفلت نمی‌کنیم و در برابر مردم و حقوق آنها خود را مسئول می‌دانیم.

 

قاسمی ادامه داد: آنچه در منا اتفاق افتاد فاجعه‌ای عظیم بود همچنین مسئله سفارت عربستان هم موضوع دیگری بوده که قابل سرزنش است و همان طور که می‌دانید دولت و مقام معظم رهبری وقوع آن را محکوم کردند در هر حال 5 اسفند ماه سال‌جاری مذاکراتی با مقامات عربستان برای بررسی سفر حجاج به این کشور خواهیم داشت و در جریان این مذاکره از تمامی تجربیات گذشته خود استفاده خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به میهمانی سفیر سوئد در منزل شخصی‌اش که قراردادهای خصوصی در آن به امضا رسید، تأکید کرد: برگزاری مراسم میهمانی از سوی سفرا اتفاق تازه‌ای نیست و از جمله رسوم دیپلماتیکی بوده که طی 37 سال گذشته ادامه داشته است.

 

وی تصریح کرد: همه کشورهای دنیا به دلایل و بهانه‌های مختلف مراسمی برگزار و به تناسب آن مدعوین خود را دعوت می‌کنند از جمله این مناسبات می‌توان به روزهای ملی اشاره کرد که به دنبال آن از دیپلمات‌ها، مقامات کشوری و چهره‌های سیاسی و فرهنگی دعوت به عمل می‌آید همچنین زمانی که مقام بلند پایه به کشوری سفر می‌کند سفیر آن کشور به افتخار ورود وی البته با حفظ ملاحظات دیپلماتیک مراسمی برگزار می‌کند. 

 

قاسمی خاطرنشان کرد: نخست وزیر سوئد برای اولین بار به ایران سفر کرد و در جریان سفر خود به کشورمان مراسمی از سوی وی برگزار شد همان طور که می‌دانید اسناد دولتی در کاخ سعد‌آباد با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و سوئد به امضا رسید بنابراین در این مراسم تنها قراردادهای خصوصی امضا شد از سوی دیگر علت برگزاری این مراسم افتتاح اتاق اقتصادی سوئد در تهران بود که مغایر با قوانین و مقررات نبود و وزرای کشورمان هم به تناسب وظایف، مسئولیت‌ و همکاری با کشور سوئد در این مراسم شرکت کردند.

 

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: حضور زنان در مراسم میهمانی سفیر سوئد مطابق با کنوانسیون ملل بود بر این اساس در محدوده‌ای که آنها زندگی و فعالیت می‌کنند نمی‌توان دخالت و اظهار نظر کرد.

 

قاسمی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس 24 از که از وی پرسید چه زمان قرار است ایران آزمایش موشکی خود را انجام دهد؟ اظهارداشت: نمی‌دانم این گونه سخنان را چه کسانی بیان می‌کنند اما قطعا بیانی اشتباه است و من این مسأله را تکذیب می‌کنم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 574999
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.